Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Nu frågar du inte mig - men forumet är till för allas åsikter, vilket åtminstone jag respekterar. Att förstå en gärning är inte att legalisera den. Mord på barn, vilket detta är, är fruktansvärt - men JAG kan förstå och sätta mig in i hur hon kanske tänkte för att ta ett så här fruktansvärt steg. Med det sagt anser jag inte det är ok att ta med sig barn i döden. Gör man det så gör man sig skyldig till mord, vare sig man överlever eller ej.
När någon tar med sig två barn upp på spåret i akt och mening att låta dem köras över av tåget - är det den juridiska termen mord som bäst beskriver händelsen.
Att hävda att det inte är mord och att personen inte är en mördare är inte förenat med sanningen.
Det är inte en fråga om att postare kan ha olika åsikter. Det är fråga om att förneka det som tråden handlar om. Ev olika åsikter kan handla om vad som drev mördaren, om hon var psykiskt sjuk eller om man tycker att hon hade förmildrande skäl till att mörda. Men mord är det tveklöst - dubbelmord.
Det påminner mycket om den idiotiska formuleringen som uppstod i Bjärredtråden att maken ”skulle hjälpt” sin hustru att dö när han ströp henne och att han därför inte var hennes mördare…