2021-07-10, 21:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
De flesta föräldrar som tar med sig barnen tycks se barnen som en förlängning på dem själva. Dvs antingen att barnen inte klarar skammen av en förälders död, alternativ att de inte klarar sig utan föräldern.

Därav kan de också anse sig göra barnen en tjänst.

Jag kan inte länka källa då jag läst lite olika studier och sammanfattar.

Ja det är så det brukar se ut vid filicid-suicid.
Citera
2021-07-10, 21:17
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Precis. Men det blir märkligt när det hävdas att hon inte är en mördare.

Det är mest en person som hävdar det.
Citera
2021-07-10, 21:20
Bannlyst
Citat:
Det är mest en person som hävdar det.

Nej. Det är det inte.
Citera
2021-07-10, 21:22
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Nej. Det är det inte.

Skuldfri eller förståelse för handlingen är två helt olika saker.
Citera
2021-07-10, 21:22
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFreya
Beklagar att du fått uppleva en sådan relation.

Jag tror dock även fast man haft normala relationer så kan man bli manipulerad och nedtryckt till den grad att man inte fungerar normalt.

Men nej jag kommer heller aldrig kunna förstå hur man kan begå denna handling.
Finns inget som rättfärdigar det.
Fruktansvärt mot alla inblandade,

Möjligen som diskuterats är att hon hade en psykos vid tillfället.

Meningen med mitt inlägg var mer varför man i en relation med våld inte dokumenterar.

Sen ang att man söker hjälp och inte får den. Går min tanke till ett fall där pappan sökte hjälp hos psykiatrin men blev hemskickad, han mördade sin 9 åriga dotter. (Bålsta 2015)

Så ibland kan man fråga sig vad har samhället för ansvar.

Nej jag anser inte att det rättfärdigar deras handlingar. Men min tanke är om man kunnat förbygga deras handlingar.

Det är en tanke jag haft, en psykos utlöses vid 30.... Tillsammans med problem med exet
Citera
2021-07-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFreya
Beklagar att du fått uppleva en sådan relation.

Jag tror dock även fast man haft normala relationer så kan man bli manipulerad och nedtryckt till den grad att man inte fungerar normalt.

Men nej jag kommer heller aldrig kunna förstå hur man kan begå denna handling.
Finns inget som rättfärdigar det.
Fruktansvärt mot alla inblandade,

Möjligen som diskuterats är att hon hade en psykos vid tillfället.

Meningen med mitt inlägg var mer varför man i en relation med våld inte dokumenterar.

Sen ang att man söker hjälp och inte får den. Går min tanke till ett fall där pappan sökte hjälp hos psykiatrin men blev hemskickad, han mördade sin 9 åriga dotter. (Bålsta 2015)

Så ibland kan man fråga sig vad har samhället för ansvar.

Nej jag anser inte att det rättfärdigar deras handlingar. Men min tanke är om man kunnat förbygga deras handlingar.

Men gud, tack ❤.
Jag hade ändå tur och var nog lite galen själv den tiden, för jag var konstigt nog aldrig rädd men däremot jäkligt arg och försvarade mig för jag visste att det var han som var idioten och inte jag. Så när han slog mig slog jag tillbaka, inte med knytnäven utan med en stol el liknande. När han jagade mig med kniv smällde jag igen dörren så han klämde handen och tappade kniven. När han förnedrade mig svarade jag tillbaka och det kunde han inte ta. Jag är glad att jag lämnade honom trots alla hot och orkade stå ut tills han tröttnade.

Jo, jag undrar också vilket ansvar samhället har! Känns som att de aldrig tar något riktigt ansvar 😠.
Citera
2021-07-10, 21:25
Bannlyst
Citat:
Skuldfri eller förståelse för handlingen är två helt olika saker.

Mm, o du vill tvinga den du nämner, till o säga orden "det är en mördare!" innan du känner dig nöjd. Men alla är inte aspies.. o det viktigaste är meningen kring vad någon säger och inte orden dom använder.
Citera
2021-07-10, 21:25
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Det är en tanke jag haft, en psykos utlöses vid 30.... Tillsammans med problem med exet

En psykos kan få människor att tro på helt ologiska saker eller hur? Man kan inbilla sig allt möjligt. Tänker du så?
Citera
2021-07-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Precis. Men det blir märkligt när det hävdas att hon inte är en mördare.
Jo, hon har begått lagens allvarligaste brott. Hade hon överlevt hade hon fått livstid - utan pardon. Men med det i minnet bör man inte kategoriskt säga att man "hatar henne" och att hon måste varit "så jävla störd" osv osv. Det är få som vet vad som rörde sig i hennes huvud. Och att döma någon utan att ens försööööka begripa bakomliggande orsaker känns okunnigt och ensidigt. Verkligen överträffar ibland fantasin - och det finns onda män därute. Han, exet, kanske var en av dom. Det har vi ingen aning om. Hon kanske ljög om allt. Det har vi heller ingen aning om.

Nå, tack för mig.
Citera
2021-07-10, 21:27
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Mm, o du vill tvinga den du nämner, till o säga orden "det är en mördare!" innan du känner dig nöjd. Men alla är inte aspies.. o det viktigaste är meningen kring vad någon säger och inte orden dom använder.

Förstår inte vart du vill komma. Jag är inget rättssystem.

Vi ska inte diskutera mer.
Citera
2021-07-10, 21:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu frågar du inte mig - men forumet är till för allas åsikter, vilket åtminstone jag respekterar. Att förstå en gärning är inte att legalisera den. Mord på barn, vilket detta är, är fruktansvärt - men JAG kan förstå och sätta mig in i hur hon kanske tänkte för att ta ett så här fruktansvärt steg. Med det sagt anser jag inte det är ok att ta med sig barn i döden. Gör man det så gör man sig skyldig till mord, vare sig man överlever eller ej.

När någon tar med sig två barn upp på spåret i akt och mening att låta dem köras över av tåget - är det den juridiska termen mord som bäst beskriver händelsen.

Att hävda att det inte är mord och att personen inte är en mördare är inte förenat med sanningen.

Det är inte en fråga om att postare kan ha olika åsikter. Det är fråga om att förneka det som tråden handlar om. Ev olika åsikter kan handla om vad som drev mördaren, om hon var psykiskt sjuk eller om man tycker att hon hade förmildrande skäl till att mörda. Men mord är det tveklöst - dubbelmord.

Det påminner mycket om den idiotiska formuleringen som uppstod i Bjärredtråden att maken ”skulle hjälpt” sin hustru att dö när han ströp henne och att han därför inte var hennes mördare…
Citera
2021-07-10, 21:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, hon har begått lagens allvarligaste brott. Hade hon överlevt hade hon fått livstid - utan pardon. Men med det i minnet bör man inte kategoriskt säga att man "hatar henne" och att hon måste varit "så jävla störd" osv osv. Det är få som vet vad som rörde sig i hennes huvud. Och att döma någon utan att ens försööööka begripa bakomliggande orsaker känns okunnigt och ensidigt. Verkligen överträffar ibland fantasin - och det finns onda män därute. Han, exet, kanske var en av dom. Det har vi ingen aning om. Hon kanske ljög om allt. Det har vi heller ingen aning om.

Nå, tack för mig.

Men nu dödade hon ju inte ex-maken….
Eller menar du att det kan finnas onda barn också. Sådana barn som det är försvarligt att ställa framför tåget…??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in