2021-07-04, 14:40
Medlem
For att resonera kravs antaganden. Filosoferna anser att vi föds med att veta ingenting. Det finns inga riktlinjer for hur man resonerar med sitt ting. Fri vilja säger bara att det ar helt upp till dig vad du gör med ditt liv. Och om determinism ar sant, varför ar vi inte perfekta? Varför upprepar vi misstag? Jag tror inte att fri vilja kan uteslutas.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-04 kl. 14:44.
Citera
2021-07-05, 16:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Mitt påstående har ju hela tiden varit att vi med dagens kunskap inte kan göra en meningsfull definition av fri vilja. Vidare, att fri vilja till synes är motsägelsefullt.

Givetvis kan jag då inte ge en egen definition av fri vilja.

Till synes ja, eftersom du ju inte kan uttala dig säkert om fri vilja då du inte riktigt har någon definition på den.

Med det sagt, du har ju faktiskt själv tidigare länkat till en definition som jag tyckte var ok.
En definition som gör gällande att fri vilja avser en metafysisk föreställning.
Dög den inte?
Citera
2021-07-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Till synes ja, eftersom du ju inte kan uttala dig säkert om fri vilja då du inte riktigt har någon definition på den.

Med det sagt, du har ju faktiskt själv tidigare länkat till en definition som jag tyckte var ok.
En definition som gör gällande att fri vilja avser en metafysisk föreställning.
Dög den inte?

Jo, duger väl bra antar jag, men metafysik hamnar ju just i kategorin "meningslöst" gällande att förstå verkligheten och oss själva.
Citera
2021-07-09, 15:41
Medlem
staticages avatar
Vårt DNA sätter stopp för fri vilja.
Citera
2021-07-09, 18:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Vårt DNA sätter stopp för fri vilja.
Hur då, menar du? Tror du att våra tankar finns programmerade i vårt DNA?
Citera
2021-07-09, 20:06
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur då, menar du? Tror du att våra tankar finns programmerade i vårt DNA?

Nej
Varför blir inte alla rika tex,IQ är ett lotteri alla har inte samma förutsättningar från början och det är dna
Citera
2021-07-10, 12:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej
Varför blir inte alla rika tex,IQ är ett lotteri alla har inte samma förutsättningar från början och det är dna
Men varför just DNA? DNA är inte en ritning på en kropp och ännu mindre på dess hjärma. DNA är ett recept. Skillnaden är samma som i t ex bakning. Ett recept är inte en ritning på t ex en bulle, utan det talar om hur man gör en bulle. Minsta variation i temperatur eller baktid eller kvalitet i ingredienser etc gör att bullen blir annorlunda trots samma recept. Under en människas hela utveckling från moderns livmoder och så länge hon lever, finns det ett närmast oändligt antal faktorer som påverkar vad som händer med receptet i DNA. Du är alltså inte alls bara ditt DNA. Samma gäller om din fria vilja.

DNA Is Not a Blueprint

https://blogs.scientificamerican.com/observations/dna-is-not-a-blueprint/#

Artikel av molekylärbiologen Sergio Pistoi.
Citera
2021-07-10, 14:17
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men varför just DNA? DNA är inte en ritning på en kropp och ännu mindre på dess hjärma. DNA är ett recept. Skillnaden är samma som i t ex bakning. Ett recept är inte en ritning på t ex en bulle, utan det talar om hur man gör en bulle. Minsta variation i temperatur eller baktid eller kvalitet i ingredienser etc gör att bullen blir annorlunda trots samma recept. Under en människas hela utveckling från moderns livmoder och så länge hon lever, finns det ett närmast oändligt antal faktorer som påverkar vad som händer med receptet i DNA. Du är alltså inte alls bara ditt DNA. Samma gäller om din fria vilja.

DNA Is Not a Blueprint

https://blogs.scientificamerican.com/observations/dna-is-not-a-blueprint/#

Artikel av molekylärbiologen Sergio Pistoi.

Så om en person med 90 i IQ vill bli hjärnkirurg så är det fullt möjligt?
Fri vilja finns inte och är en illusion.
(Enligt mej)
Jag håller med om att man kan styra sitt liv,utbildning,bli missbrukare eller inte.osv
Men det har inget med fri vilka att göra.

Varför kan i te jag flyga som en fågel?
För att min fysik och art inte tillåter det.

Zoomar man ut från oss människor så ser vi att att vilka inte existerar.

Vi människor är slavar under sina egon och övertro på sej själva därför det behöva nya vetenskapliga teorier.

Fri vilja kanske finns kanske inte finns.Bevisa det med en formel.

Idag kan ingen göra det,ingen vet hur tankar uppstår,ingen vet vad medvetandet är mer än att det finns där.
Citera
2021-07-10, 14:52
Bannlyst
Citat:
(Enligt mej)
Jag håller med om att man kan styra sitt liv,utbildning,bli missbrukare eller inte.osv

Vi människor är slavar under sina egon och övertro på sej själva därför det behöva nya vetenskapliga teorier.

Idag kan ingen göra det,ingen vet hur tankar uppstår,ingen vet vad medvetandet är mer än att det finns där.

Det finns ingen fri vilja. Man är bara de elektrokemiska reaktionerna i ens hjärna, vilka är determinerade av ens gener, miljö, upplevelser etc. Den här tråden lever bara för att det finns så många som försöker dribbla bort detta uppenbara faktum för att det känns obehagligt för dem att veta att de är biologiska robotar.
Citera
2021-07-10, 15:13
Medlem
Citat:
(Enligt mej)

Blanda inte ihop vilja med förmåga. Det är fritt att vilja bli hjärnkirurg, men alla som vill kommer inte att ta sig dit.
Citera
2021-07-10, 15:45
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Blanda inte ihop vilja med förmåga. Det är fritt att vilja bli hjärnkirurg, men alla som vill kommer inte att ta sig dit.

Är det? jag kan inte välja att vilja bli hjärnkirurg hur mycket jag än skulle vilja att vilja det... kanske skulle kunna "tvinga" mig själv att försöka bli det men skulle aldrig klara av det utan att verkligen vilja det, vilket jag inte kan välja. Sen att jag nog inte skulle klara att bli det även om det inte fanns något hellre jag skulle vilja bli är en annan femma
Citera
2021-07-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Är det? jag kan inte välja att vilja bli hjärnkirurg hur mycket jag än skulle vilja att vilja det... kanske skulle kunna "tvinga" mig själv att försöka bli det men skulle aldrig klara av det utan att verkligen vilja det, vilket jag inte kan välja.

En vilja man har är ju en sak. Att välja är en annan. Som du säger så väljer man inte att vilja - inte på momangen i alla fall. En vilja har permanens, viljan kan vara olika stark och avta med tiden. Så är det inte med att välja eller ett val. Ett val är ett beslut och kan inte vara mer eller mindre starkt över tiden. Frågan om viljans frihet skulle kanske bättre uttryckas med valets frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in