2014-11-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej, det gör det inte. Förstår du inte att alternativen är två? Slumpen eller kausalitet, nickedockor åt ödet är vi hursomhelst.

Nej jag förstår inte att att det är antingen eller.
Jag ser inte en eller två eller tre påverkande egenskaper.
Jag ser oändliga egenskaper som påverkar från minsta enhet till största via emergens åt alla håll.

Ett och samma abstrakta objekt har olika nivåer av egenskaper.

Det finns något som slumpartat existerar slumpartat utan tid som egenskap i förståelse.
Det är det som vetenskapen ser som slump. Den har ingen existenser innan vi mäter.
Den verkar ha multipla existenser innan vi mäter och tiden beter sig märkligt här.

Detta är som sagt ett motargument mot ren determinism som gör oss till förutsägbara robotar.
Vi fattar beslut där tid är lika konstigt. Besluten idag togs igår och vise versa eller inte alls eller både och.

Jag tror själv att de minsta delarna i hjärnan (på kvantnivå) är en del av vårt medvetande.
Ett tillstånd utan tid och rum och kausalitet.
Senast redigerad av peertop 2014-11-17 kl. 20:32.
Citera
2014-11-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Du verkar definiera "vilja" som det man gör i ett givet tidsögonblick. Den definitionen köper jag inte rakt av. Man kan ha avsikt att göra någonting men misslyckas med det. Exempelvis kan man misslyckas med att fånga en vas som trillar ned från ett bord även om man avsåg att fånga den. Vad finns det som säger att man inte på samma sätt kan misslyckas med att kliva upp ur sängen (visst det är ett mer invant rörelsemönster, men sannolikheten att man misslyckas torde ändå vara nollskild)?

Vad jag menar är att du -- jag-känslan -- inte är gisslan hos övrig hjärnaktivitet, utan agerar i samförstånd med denna. Det du vill, det gör du också. Oavsett om du misslyckas.

'Vill' du exempelvis kliva upp ur sängen, men förmår dig inte till detta, så är det inte för att du genom viljestyrka inte skulle kunna styra kroppen, utan för att din egentliga vilja är att ligga kvar under täcket.
Citera
2014-11-17, 20:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Nej jag förstår inte att att det är antingen eller.
Jag ser inte en eller två eller tre påverkande egenskaper.
Jag ser oändliga egenskaper som påverkar från minsta enhet till största via emergens åt alla håll.

Ett och samma abstrakta objekt har olika nivåer av egenskaper.

Det finns något som slumpartat existerar slumpartat utan tid som egenskap i förståelse.
Det är det som vetenskapen ser som slump. Den har ingen existenser innan vi mäter.
Den verkar ha multipla existenser innan vi mäter och tiden beter sig märkligt här.

Detta är som sagt ett motargument mot ren determinism som gör oss till förutsägbara robotar.
Vi fattar beslut där tid är lika konstigt. Besluten idag togs igår och vise versa eller inte alls eller både och.

Jag tror själv att de minsta delarna i hjärnan (på kvantnivå) är en del av vårt medvetande.
Ett tillstånd utan tid och rum och kausalitet.
Du lyckades inte tillföra ett enda argument, för det mesta rabblade du upp dina egna pseudovetenskapligt förankrade teorier. Diskussionen tar nog slut här för oss...
Citera
2014-11-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du lyckades inte tillföra ett enda argument, för det mesta rabblade du upp dina egna pseudovetenskapligt förankrade teorier. Diskussionen tar nog slut här för oss...

Okey,
Bevisa determinism då!

Jag antar diskussionen är slut om du inte kan bevisa determinism fullt ut.
Eller?

Jag anser att indeterminism existerar och inte är bevisbart kausal i term av att 1 2 3 4 är kausalt varandra.

Jag tror du blev lite stött i din tro om att kausalitet faktiskt inte är sant för allt i existens och att du kan få agera kausalt och skylla ditt agerande på andra.

Fysiken verkar tala emot dig.
Senast redigerad av peertop 2014-11-17 kl. 20:51.
Citera
2014-11-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad jag menar är att du -- jag-känslan -- inte är gisslan hos övrig hjärnaktivitet, utan agerar i samförstånd med denna. Det du vill, det gör du också. Oavsett om du misslyckas.

'Vill' du exempelvis kliva upp ur sängen, men förmår dig inte till detta, så är det inte för att du genom viljestyrka inte skulle kunna styra kroppen, utan för att din egentliga vilja är att ligga kvar under täcket.
Återigen beror det på hur man definierar vilja. Med din definition har du rätt genom tautologi, men då blir å andra sidan "vilja" ett ganska meningslöst begrepp som kan tillskrivas varje system som uppvisar oförutsägbarhet.
Citera
2014-11-17, 20:47
Bannlyst
Det är bara att göra ett experiment: om du klarar av att skriva "lkhjhyurtgter" så har du en fri vilja, för det är något som du själv bestämmer om du vill göra.
Citera
2014-11-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Återigen beror det på hur man definierar vilja. Med din definition har du rätt genom tautologi, men då blir å andra sidan "vilja" ett ganska meningslöst begrepp som kan tillskrivas varje system som uppvisar oförutsägbarhet.

Enda anledningen till att använda vilja är väl de inre mentala tillstånden som finns.

Vad är din egen definition?
Citera
2014-11-17, 20:56
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Okey,
Bevisa determinism då!

Jag antar diskussionen är slut om du inte kan bevisa determinism fullt ut.
Eller?

Jag anser att indeterminism existerar och inte är bevisbart kausal i term av att 1 2 3 4 är kausalt varandra.

Jag tror du blev lite stött i din tro om att kausalitet faktiskt inte är sant för allt i existens och att du kan få agera kausalt och skylla ditt agerande på andra.

Fysiken verkar tala emot dig.
Jag behöver inte bevisa det för dig, för det finns bara två alternativ och inget av dem ger utrymme för fri vilja.

Fysiken talar inte emot mig, den talar emot dig. Att vi inte lyckats determinera partiklars beteende PERFEKT på den subatomära nivån betyder inte att universumet inte skulle fungera efter kausala lagar. All modern fysik går ut på grundidèn om orsak och verkan, och hittils har ingen motbevisat det. Men det kvittar ändå, eftersom att alternativen är två och båda utfallen är lika.
Citera
2014-11-17, 20:56
Medlem
@anonym.hedonist

Fysikens bevis:

Indeterminism är. (Går att googla upp många faktiska tester för det, inklusive att vi använder oss av tekniken i kvantdatorer)

Determinism är, Newtons äpple faller ner.

Dessa verkar existera i samma värld, samtidigt.

Det betyder solklart om vi får tro fysiken,
att det finns indeterminism i vår deterministiska värld.

Därför är inte världen kausal eller inte kausal samtidigt.

Att du bara jämför saker mot en kausal värld är ditt fel.
Citera
2014-11-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det är bara att göra ett experiment: om du klarar av att skriva "lkhjhyurtgter" så har du en fri vilja, för det är något som du själv bestämmer om du vill göra.

Ungefär så denna snubben reagerar: I'm a bat, I'm a bat.

Tycker snarare sådant krystat beteende tyder på att fri vilja är just en illusion.
Citera
2014-11-17, 20:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur resonerade du där, inte särskilt mycket va?

För att ha en fri vilja så krävs det att man är totalt oberoende av yttre omständigheter, man måste alltså vara något likt "Gud" (en "unmoved mover"). Annars så är du beroende av kausalitet, din existens och dina handlingar är i slutändan av en lång rad unika, komplexa händelsekedjor som började vid Big Bang. Ditt undermedvetna bestämmer vad du "vill", och den påverkas av genetiskt arv samt stimuli från omgivningen och du kan inte kontrollera effekten av varkendera av dessa.
Citera
2014-11-17, 21:00
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
@anonym.hedonist

Det betyder solklart om vi får tro fysiken,
att det finns indeterminism i vår deterministiska värld.

Fel. Det betyder bara att vi inte ännu kunnat mäta partiklar så noggrannt att vi skulle kunna se de exakt determinerade utfallen av deras rörelser.

Otroligt korkat resonerande från din sida. Med samma logik kan man ju påstå att världen inte existerar eller att Gud finns, för vi har ju inte ännu kunnat motbevisa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in