2021-07-10, 13:55
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindtner
https://marianicklasson.webblogg.se/2010/january/

Tror inte alls att så är fallet som du beskriver. Hon ville tidigt studera och bli socionom. Verkade fokuserad väldigt tidigt.

Det hindrar inte att man senare drabbas av psykisk ohälsa.
Citera
2021-07-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Jag tycker det. Kvinnor tenderar att strypa eller dränka sina barn. En mamma satte fentanylplåster på sitt barn och sig själv ( hon överlevde). Jag har inte sett något så här våldsamt. Kropparna blev ju helt förstörda. Känns som en oerhört våldsam metod.

Visst är det! Inget ”nu somnar vi in tillsammans lugnt och stilla till säkerheten”
Det stör mig lite. Inte för att döden är bättre för det men oerhört våldsamt.
Ville hon skicka ett budskap till honom? Jag blir hellre mosad av ett tåg än att befatta mig med dig.

Tänker på att även om hon kände att hon ville skydda barnen från en hemsk situation så är det inte säkert att det hade pågått hela framtiden. Han kanske hade varit lite hotfull och aggressiv ett tag men sedan lugnat ner sig när han träffat en ny tjej eller något. Då hade barnen kanske läkt efter våldet och stressen och kunnat leva vidare. Min barndom var åt helvete på många vis men jag är glad att ingen mördade mig för det.
Citera
2021-07-10, 13:59
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Låter rimligt. Bör man se det här exemplet som en utstickare bland kvinnor statistiskt sett, eftersom det var så pass våldsamt?

Mamman i Gårdsten skar halsen av sina tre barn samma dag de skulle bli vräkta.
Men det säjs ju att kvinnor använder något mildare metoder än män.
Citera
2021-07-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det kan ju inte vara pappan för han är inte dömd ens? Eller?
Hon blev nekad kontaktförbud enligt uppgifter men beviljad umgänge med barnen som nu skulle ske till helgen.
Vissa av uppgifterna är säkert riktiga men det låter som att någon har snurrat till fakta. Eller att det blir lite som viskleken.

Skyddad adress blir till skyddad identitet osv

Jaja, jag berättar bara vad jag fick berättat för mig och ja, viskleken är ett vanligt fenomen.
Enligt det jag fick berättat för mig så hade han fått ett fängelsestraff, kan ha varit arrest eller t.om häktning, utan åtal. Jag kan inte svara på det. Borde gå att få fram isf.
Finns säkert en del sanning i mycket, men som sagt, inte 100% någonstans egentligen.
Kommer bli svårt att veta hela sanningen också med tanke på att det är mord->självmord.

Barnen ska enligt vad jag hörde varit gamla nog att förstå varför man inte går upp på tågspåren iaf.
Försvarar inte mamman någonstans, men oavsett hur det sett ut så har hon inte sett någon annan utväg.
Hemskt
Citera
2021-07-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mamman i Gårdsten skar halsen av sina tre barn samma dag de skulle bli vräkta.
Men det säjs ju att kvinnor använder något mildare metoder än män.

Just att skära halsen av måste ju vara bland det mest brutala man kan göra. Det är inte lika passivt våldsamt som att låta ett tåg göra jobbet.

Och dessutom, att fortsätta efter första barnet... fy fan. Det måste varit ordentligt fel i huvudet på henne, inte bara depression och uppgivenhet.
Citera
2021-07-10, 14:03
Medlem
CyRaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Ibland är inte mord bara en dålig handling, det kan handla om att rädda andra människor från något plågsamt, exempelvis sjukdom eller som i detta fallet en hemsk uppväxt

Ja det har tror jag kan va en rimlig förklaring till kvinnans handling, hon ville rädda barnen från pappan, kanske med tron om att hon och barnen kommer att ha det lyckligare på andra sidan.
Citera
2021-07-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet inte om detta är berättat tidigare, men fick idag pratat med en nära släkting som bor utanför Helsingborg som i sin tur har gemensamma vänner som kvinnan i fråga.

Det ska röra sig om en man (antagligen pappan till barnen) som misshandlat kvinnan en längre tid innan hon lyckats anmäla.
Mannen hade börjat ge sig på barnen också vid denna tiden.
Han ska tydligen ha dömts till fängelse, kvinnan har fått skyddad identitet och flyttat till "hemlig" ort med två av barnen.
Mannen hade fått kontakt och besöksförbud och släpptes nyligen, men hade ändå kontaktat och sagt något i stil med: "Låt mig träffa mina barn annars tar jag livet av dig!" etc etc.
Han hade fått reda på adress och allt på något sätt.

Trots detta fick hon ingen vidare hjälp och kände antagligen att detta var den bästa utvägen.
Fråga mig inte hur långt det måste gå för att komma till den slutsatsen, men det har hänt iaf.

Detta är obekräftade uppgifter för min personliga del (jag vet hur retligt det är med uppgifter från "min farfars kompis kusin", men detta tyckte jag att jag behövde framföra i tråden), bekräftade såtillvida att min släkting var på husbilssemester och stannade utanför Örkelljunga sista dagarna (helgen) för att träffa vänner där, vänner som kännde kvinnan privat, de hade aldrig träffat mannen, kvinnan hade bara berättat under den tid han satt inlåst.

Kanske tagits upp liknande berättelse innan, isf är jag antagligen sist på bollen, fick informationen idag åtminstone.

Mina källor säger exakt samma sak (fikarumsprat från arbetskollegor till en släkting till MN)
Citera
2021-07-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyRaX
Ja det har tror jag kan va en rimlig förklaring till kvinnans handling, hon ville rädda barnen från pappan, kanske med tron om att hon och barnen kommer att ha det lyckligare på andra sidan.
Mord är ett mord och ska inte förskönas. Barnen hade rätt att leva och ingen har rätt att ta deras liv.
Citera
2021-07-10, 14:10
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Just att skära halsen av måste ju vara bland det mest brutala man kan göra. Det är inte lika passivt våldsamt som att låta ett tåg göra jobbet.

Och dessutom, att fortsätta efter första barnet... fy fan. Det måste varit ordentligt fel i huvudet på henne, inte bara depression och uppgivenhet.

Jag tror att när man befinner sej i den situationen att man ska ta med sej barnen i döden så tänker man inte klart. Jag tror inte man funderar på om det blir mycket blod eller inte, eller hur många kroppsdelar det blir efter att ha blivit överkörd, eller hur barnen tar det. Inte heller att man tänker på lokföraren eller de som ska ta hand om kropparna osv.
Citera
2021-07-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Mina källor säger exakt samma sak (fikarumsprat från arbetskollegor till en släkting till MN)

Japp, såg vad du skrev också, däri någonstans ligger säkert sanningen verkar det som.
Vi kanske inte fått allt rätt men det är bra nära.
Citera
2021-07-10, 14:11
Medlem
Resurssvags avatar
Mitt uppe i den tragik, oavsett orsak och skuld som en händelse som denna innebär verkar den ju vara rena vitamininjektionen för somliga här.
Jo, jag vet att detta är Flashback och jag kanske inte skall förvänta mig sakligt underbyggda resonemang i alla delar, men jag blir ändå lite dyster av att läsa somligt här.
Först alla dem som förväxlar sanningen med vad de tror sig veta. Sedan de som tar chansen att framställa sig själva som moraliskt, andligt och begåvningsmässigt överlägsna.
Jag tror, hoppas, att ingen av oss kan föreställa oss det inre kaos som får en mor att att ta sig själv av daga tillsammans med två små barn. Visst går det att hävda att det är två mord i en rent saklig mening, men vi är väl skyldiga att fråga oss själva; Vad kan ha varit orsaken?

Och så alla dessa gissningar/önskningar. "Det var afghaner!" "Det var en tjej från Östersund som kände min lillasyrras kompis kusin" osv osv.
Visst är det så att mamman har ansvaret fullt ut. Men verkställigheten av det straff som många här skulle anse lämpligt är ju i så fall resan gjord. Det kanske är så illa att det inte finns någon skuldfråga kvar att fördela?
Men vi som lever vidare kanske kan kosta på oss att vara något mer anständiga när vi diskuterar frågan? Även om det här är Flashback.
Citera
2021-07-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamiten90
En liten fundering, om du står uppe i fd world trade center, tar ditt barn i handen och hoppar för att undkomma elden, är man per automatik en mördare då?
Tänker att pappan i detta fall kan symbolisera elden, hon hoppar framför tåget med barnen för att undkomma

Jag hade inte hoppat utan kämpat in i det sista. Om hoppet hade varit ute hade jag försökt att ge mina barn trygghet in i det sista, inte utsätta dem för en ångestfylld död (som i detta fallet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in