2021-07-10, 11:06
Medlem
Det är faktiskt riktigt komiskt att se hur fullständigt skräckslagna vissa personer är för ett litet parti med 0,3% och som dessutom kommer försvinna nästa år (enligt dem).

Jag röstade på AfS i förra valet. Det är inget jag ångrar och jag ser det inte som en bortkastad röst alls. I nästa val är jag osäker dock. Finns tre alternativ för mig skulle jag tro. AfS, MP eller att strunta helt i att rösta. Jag har drygt ett år på mig att fundera kring vad som troligtvis vore bäst för Sverige i längden.

P.S Kan vara kul att läsa propagandatrollens inlägg ibland, går snabbt att ögna igenom. Jag tänker dock ej slösa bort min tid på en meningslös diskussion med er, om ni skulle få för er att ”svara” på detta inlägg.
Citera
2021-07-10, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Du kan inte skylla SD:s katastrofresultat på AfS. Valresultatet visar tydligt att så inte är fallet. Vakna upp och acceptera verkligheten för vad den är. SD har toppat, iaf under nuvarande ledning, och troligtvis under nästa partiledare också.

Det krävs något helt annat för att väcka svensken. Vad det är har jag ingen aning om, även om jag länge hoppats på lågkonjunkturen. Men vad det än är så hoppas jag att vi finner det snart.
Och givetvis hade du fel om att SD har toppat på 17,5 eftersom de har 20-21 procent i opinionen.
Citera
2021-07-10, 12:06
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Och givetvis hade du fel om att SD har toppat på 17,5 eftersom de har 20-21 procent i opinionen.

Nu tror inte jag heller på att SD toppat, men det är valresultat som gäller. Gäller andra partier och deras bristande opinion också. Vem bryr sig om diverse riksdagspartier går kräftgång om de klarar spärren val efter val?
Citera
2021-07-10, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Nu tror inte jag heller på att SD toppat, men det är valresultat som gäller. Gäller andra partier och deras bristande opinion också. Vem bryr sig om diverse riksdagspartier går kräftgång om de klarar spärren val efter val?
Fast nu sa denna klaus i valnatten 2018 att SD nu har toppat. Jag tolkar det som att SD inte skulle få mer än 17,5. Men nu hade han fel eftersom SD har 20 procent i opinionen med bra chans på 23-24 likt de hade innan pandemi.
Citera
2021-07-10, 13:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Hört talas om Vänsterpartiet? (Men du kanske saknar kunskap om den politiska historien?)

Ja V bröt sig ur S men jag misstänker att de hade och fortsatte bygga en landsomfattande organisation med lokalavdelningar och en tydig hierarki. Det var inte en gubbe som som skulle göra allt från Finland. AfS är en dålig organisation och jag tror det beror på att Gustav inte vill riskera att bli bortkuppad. Den här konstiga organisationen, eller brist på organisation, har ju lett till att de normala människor från gamla SDU som inte gick över till Ungsvenskarna verkar helt borta. Nu är det istället f.d. nazister från NMR som aktiverar sig i partiet. Gustav har förstört den grund han hade att bygga på efter uteslutningen. Gränserna har blivit för suddiga mellan olika radikala medier och organisationer där man inte vet var AfS står. AfS skulle ha behövt den interna auktoritet och den tydliga hierarki som du kritiserar SD för. Ni skulle också ha behövt utesluta de mest tokiga representanterna. Det finns ju en orsak till att många uteslutits ur alla organisationer de tillhört: De kan inte samarbeta. Vi säger på skoj Alternativ för Sparkade men det gäller inte bara sparkade från SD utan nu är det folk som sparkats från alla konstiga nazistpartier som funnits också. Det är en svag grund att bygga på.

Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Det enda bra som kan hända i svensk politik är att Jimmie EUkesson dör. Då kommer de halshuggna höns som sitter i riksdagiset att få panik och irra ihjäl sig själva de också. Inte förrän SD är under 4%-spärren (som alla SDare numera älskar eftersom det är de omeriterade politiska miljonärernas pensionsförsäkring, men hör vad Jimmie själv sade om 4%-spärren innan han kom över den) kan vi äntligen få en opposition i det här landet.

Det där är en så konstig och ologisk inställning att väljarbasen SD byggt upp under många år är en sorts viljelösa får som antingen stannar i SD trots att de byter till er politik om ni lyckas ändra SD, eller att om SD försvinner så kommer de automatiskt att rösta på er genom någon sorts signaler till deras hjärnor. Du har ingen aning om vilka de skulle rösta på istället, vissa kanske inte skulle rösta alls, vissa gå till M. Andra kanske startar ett parti som ligger mellan M och SD som alla skulle gå till. SDs väljare är inga som ni bara kan ta över. Vi har dom för vårt arbete och för vår politik; de hoppar inte över till er plötsligt. Ny Demokrati fick 6,7 % 1991. Med din logik skulle de alla gått till SD när NyD havererade. Det gjorde de inte utan SD fick vänta till 2010 innan de fick ett liknande stöd.
Citera
2021-07-10, 14:29
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
men buhuuhhuhuuh varför hånar ni oss?

Knappt framåt? Är +4,6 procent knappt framåt? Dessutom ett resultat helt i linje med vad de flesta etablerade institut förutspådde oaktat vilka förväntningar bondlurkarna hade...

Jag förstår inte varför du ger dig in i tråden och letar upp tre år gamla inlägg för att tjafsa, men här har du resultaten från opinionsundersökningar mellan 2014 och 2018. Som vi alla kan se så underpresterar SD stort.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2018_Swedish_general_elect ion

Vad du inte förstår är att jag kritiserade Sverigedemokrater för att håna Alternativ för Sveriges dåliga valresultat istället för att erkänna sitt eget urusla valresultat. Ett parti som har ambitionen att bli regeringsbildande och Sveriges största parti ska inte jämföra sina valresultat med ett nystartat parti som försöker komma in i riksdagen. Samtidigt som ni hånar AfS så hånar sossar och moderater er. Ökningen mellan 2006 och 2010 var stor, ökningen mellan 2010 och 2014 var enorm. Ökningen mellan 2014 och 2018 var katastrofalt liten, speciellt i och med att vi samtidigt hade den så kallade flyktingkrisen färskt i minnet.

Antingen kämpar man för ett svenskt Sverige, eller så firar man att man minsann är den största hackkycklingen i riksdagen.

Citat:

Wow, vilken skillnad. Och det är ju inte så att de inte redan haft 20-21% i opinionsundersökningarna.
Citera
2021-07-10, 14:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur ska afs vinna när folk inte ens vet vilka de är?

Så målet är helt plötsligt att bli särredovisade i opinionsmätningar? Hahahahaha. Det stinker sån losermentalitet. Ungefär som när svenska fotbollslandslaget är nöjda efter att ha kvalificerat sig för ett mästerskap istället för att vinna skiten. Först när ni insåg att 4 procent var en omöjlighet så börjar ni sänka ribban. Uppenbarligen går det inte så bra för er att ens bli särredovisade när övriga partier tillsammans får typ 1,5 som mest.

Jag tror faktiskt AfS har försämrat sina chanser. 2018 var de mest f.d. Sverigedemokrater och inte de mest extrema heller; men nu samarbetar de nära med Fria Tider/Exakt24, DfS och verkar ha många f.d. NMR och andra radikala nedlagda partier bland sina medlemmar. Väljarsegmentet som är så radikalt är mycket litet, mindre än de som är SD men tycker SD är för mesiga (Vilket var ungefär AfS 2018). AfS har blivit för radikala för vanliga Sverigevänner.

Citat:
Vad spelar det för roll om Åkesson uteslöt AfS? Vad är det som hindrar att ni kan opinionsbilda själva? Ni har ju till och med skapat ett helt eget parti. Eller inser du kanske själv att afs inte har något att hämta hos den svenska befolkningen 3,5 år efter grundandet när ni står på torg och pratar om tid för avgångar istället för att arbeta långsiktigt och praktiskt på riktigt? Det är också fascinerande hur du menar att om afs-runkarna fick orera fritt om swexit och återvandring så hade det blivit verklighet. Det hade snarare lett till en större isolation av SD och som svar från etablissemanget fler oheliga koalitioner och mer invandring. Men förstår att ni inte kan tänka strategiskt eftersom ni är ett gäng idealister som bara vill köra gasen i botten utan att tänka på konsekvenserna.

Från februari 2017 till 31 december 2018 skrevs 29 645 inlägg i denna tråd. Sedan 1 januari 2019 tills nu har det alltså skrivits runt 6000 inlägg. Det visar hur det sönderhypade afs är döende. På mindre än 2 år skrev man alltså 26.000 inlägg och senaste 2,5 åren har man skrivit 6000 inlägg. Hahahaha.

Det är faktiskt 4½ år gammalt som syns i TS. AfS låtsades bara grunda det en gång till för att göra ett mediestunt. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uteslutna-sdu-politiker-startar-nytt-parti

AfS hade faktiskt extremt bra grundförutsättningar jämfört med andra nya partier då de började med ett stort och färdigt ungdomsförbund och med många med erfarenhet från både lokal- och rikspolitik.
Citera
2021-07-10, 14:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ni har ju vunnit! SD+borgarna har ju redan egen majoritet. Och nu avsatte ni Stefan Löfvén, grattis! Detta var SDs slutseger, jag förstår att du firar. Du har ju redan uppnått precis allting som du vill uppnå.

Jag vet det av allting som han har gjort i sitt liv. Vad framhåller du som hans förtjänster? Han har trots allt varit minister för den dyraste av alla myndigheter i 8 år. Är det hans utseende av Dan Eliasson som generaldirektör som ni SDare tycker är så föredömligt med Ulf Kristersson att ni vill ha honom som er statsminister? Kom igen nu, ge mig en lista på tre, förlåt det vore extrem överkurs, EN SAK som Ulf Kristersson gjort i sitt liv som ni SDare tycker är bra och vill ha mer av! Vad förknippar du Ulf Kristersson med?

Självklart är det ingen slutseger, t.o.m. om vi får regeringsmakten så kommer det ta många år, kanske decennier att rätta till Sverige. Detta är SD mycket tydliga med. Du hittar ju på vad SD tycker och sedan är kritisk mot vad du just hittat på. D.v.s. halmgubbar.

Vi är inga fans av UK, vi vet vad han är för filur. Men vi kommer använda honom för att få inflytande, vi behöver inte älska honom för det. Men självfallet hoppas vi att SD blir så mycket större än M att vi kan diktera villkoren för samarbete i framtiden.

Citat:
Vad du inte förstår är att jag kritiserade Sverigedemokrater för att håna Alternativ för Sveriges dåliga valresultat istället för att erkänna sitt eget urusla valresultat. Ett parti som har ambitionen att bli regeringsbildande och Sveriges största parti ska inte jämföra sina valresultat med ett nystartat parti som försöker komma in i riksdagen. Samtidigt som ni hånar AfS så hånar sossar och moderater er. Ökningen mellan 2006 och 2010 var stor, ökningen mellan 2010 och 2014 var enorm. Ökningen mellan 2014 och 2018 var katastrofalt liten, speciellt i och med att vi samtidigt hade den så kallade flyktingkrisen färskt i minnet.

Vi erkänner det, vi var mycket besvikna. Missade du Mattias Karlsson facebook-inlägg på valnatten? Hela MSM slog upp det.
Citera
2021-07-10, 15:24
Medlem
Crapmagics avatar
Jag är riktigt orolig för Gustavs hårfäste

Konstig & kreativ? video.
https://www.youtube.com/watch?v=aF-QLeoXK1o
En äldre flåbusetatuerad counterjihadist som har jobbat som kommunist(er) i koptiska kyrkan med dyslexi läser ifrån en valsedel han kluddat ner sitt tal på.

Det här är ju öppet mål för färgblinda vänstern, nu kan dom skrocka på i gamla hjulspår, titta en invandrare som inte gillar invandrare, vad tossigt.

https://www.youtube.com/watch?v=vdAsIhbL6VE
Näste kandidat avslöjar att Jimmy Åkesson för en kristen retorik, för Axel låter som
Åkesson, han är sverigedemokrat, invandraren ska själv få definiera om han känner sig
hemma i Sverige & vill återvandra istället för att vi sköter definitions-jobbet om dom passar i
Sverige åt dom
Senast redigerad av Crapmagic 2021-07-10 kl. 15:37.
Citera
2021-07-10, 16:52
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte varför du ger dig in i tråden och letar upp tre år gamla inlägg för att tjafsa, men här har du resultaten från opinionsundersökningar mellan 2014 och 2018. Som vi alla kan se så underpresterar SD stort.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2018_Swedish_general_elect ion

Antingen kämpar man för ett svenskt Sverige, eller så firar man att man minsann är den största hackkycklingen i riksdagen.

Wow, vilken skillnad. Och det är ju inte så att de inte redan haft 20-21% i opinionsundersökningarna.
Underpresterar stort? Om du faktiskt läser dig till siffrorna som du själv länkar så ser du hur SD i sista mätningarna har 17,4 hos skop, 17 hos sifo, 16,8 hos inizio, 17,2 hos demoskop, 16 procent hos TV4 valu och som mest 19 procent hos novus. Hur kan du kalla detta för "underpresterade grovt"? Att SD toppat på 20 procent hos vissa etablerade institut under mandatperioden får ses som brus eftersom för varje institut som ger högt för SD så gav andra institut ett resultat närmare SD:s valresultat. Uppenbarligen gjorde Sentio och yougov ett stort fel när de överskattade SD. Men det är sånt som händer. Precis som när de etablerade instituten gissade fel på SD 2014 medan sentio och yougov prickade rätt för SD samma år.

Jag skulle fortfarande inte kalla 4,6 procents ökning för "ett uruselt valresultat". Det hade knappast förändrat något om SD i det valet fick 20-21 procent istället för 17,5 eftersom JÖK+V fortfarande hade haft majoritet. Effekterna av ett resultat på 20 procent hade gett precis samma effekt som 17,5 gjorde, det vill säga att SD indirekt såg till att S tvingades regera sönder sig själva med kompromisser som sålde deras själ, som inneburit att liberalerna sedan de ingick i JÖK nu kommer åka ur riksdagen, att alliansen helt bröts och M/KD närmade sig SD samt radikaliserades, att C och MP bråkar om huruvida strandskyddet ska genomföras eller ej, att Vänsterpartiet inte längre är en dörrmatta och inneburit att Annie Lööf helt förlorat sitt mittenprojekt. Om man istället tänker långsiktigt (vilket såklart idealister som ni aldrig kan göra) så kommer denna rödgrönröra bädda för en konservativ seger 2022. Då skulle till och med ett resultat på 19 procent för SD räcka för formellt inflytande förutsatt att MP och L åker ur riksdagen. Detta har alltså SD:s 17,5 procent gett för effekt denna mandatperiod. Vad har afs gjort? Ni som trodde att ni skulle komma in i riksdagen kunde inte ens få en halv procent. Ni överhypade som fan. Det enda ni har åstadkommit är att Annie Lööf tack vare förlorade afs-röster fått en nyckelroll i svensk politik där hon kan rädda Löfvens arsle varenda gång i migrationspolitiken och energipolitiken bland annat med det sista mandatet.

Är det inte heller roligt när du säger att ökningen mellan 2006-2010 (+2,8 procent) var enorm medan du säger att SD:s ökning 2018 med (4,6 procent) inte är stor? Haha.

Visst kan jag hålla med om att 17,5 någonstans var en besvikelse eftersom förväntningarna var höga. Men de förväntningarna vi och resten hade var inte förankrade överhuvudtaget. Folk tappade verklighetsförankringen istället för att räkna in faktorer som att vi fortfarande har en naiv befolkning, många invandrare som har rösträtt, hur SD gjorde bort sig sista månaden och tappade en massa röster, att man inte kan öka med 7 procent i två val i rad och att tillväxtfasen förr eller senare stryps. Men SD har ändå fått till en avgörande effekt i svensk politik som bäddar för långsiktig vinst. Och det är det som är viktigast än huruvida SD kommer få 23 procent eller 20 procent.

Varför säger du "wow, vilken skillnad"? Man kan nästan tro att i din fantasifulla värld så är det underkänt om SD får under 51 procent. Du är fan extremt naiv. Vi ska för det första vara sjukt glada över att åtminstone 1/5 av svenskarna faktiskt tänker rösta på SD med tanke på att svenska kvinnor alltid röstar vänster, att media alltid hittar på något skit om SD, att befolkningen överlag sover och att vi har massor med röstberättigade invandrare som röstar rött. Vad mer begär du utifrån förutsättningarna? Att sen säga att SD tidigare hade 20 procent i mätningarna är en sanning med modifikation. Visserligen hade SD 20 procent även tidigare, men skillnaden är att golvet var betydligt lägre då. SD kunde alltså toppa någon gång på 20 procent medan man som lägst låg på 14-16 och generellt runt 17-18. Idag ligger SD mellan som lägst på 19 och har toppat på 25 (som under hösten 2019 och tidigvår 2020) genomgående vilket tyder på att SD kommer öka med minst 3 procentenheter i nästa val och att resultatet 2018 helt var i linje med mätningarna.
Citera
2021-07-10, 16:57
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi erkänner det, vi var mycket besvikna. Missade du Mattias Karlsson facebook-inlägg på valnatten? Hela MSM slog upp det.

Citat:
Text

Du ser vad jag menar? Loal och liknande typer gör allt för att bortförklara SD:s problem och förluster. Det här är ett stort problem för SD, för ju fler ja-sägare som röstar på eller omger sig med partiet desto mindre konstruktiv kritik kommer komma fram eller tas emot. Och det finns tyvärr mycket som tyder på att SD:s partiledning inte är särskilt öppen för kritik. Hela konflikten mellan SDU/AFS och SD började ju i något så idiotiskt som en debattartikel om Israel/Palestina.
Citera
2021-07-10, 17:01
Bannlyst
Citat:
Du tycker att det var "illa nog". Jag ser att ingenting alls har uppnåtts. Du är nöjd (för att du tankar på possenten) därför röstar du vidare på de brunsmetande EU-globalisterna i SD, för att du vill ha mer av samma politik. Ni har ju vunnit! SD+borgarna har ju redan egen majoritet. Och nu avsatte ni Stefan Löfvén, grattis! Detta var SDs slutseger, jag förstår att du firar. Du har ju redan uppnått precis allting som du vill uppnå.

Grejen är att jag inte är nöjd med det samhälle som ni SD-borgare skapar, så jag kommer att rösta på politiker som inte redan sitter och sover i riksdagiset. För jag vill ha förändring, och är man missnöjd med en produkt, så köper man inte mer av samma igen.

Jag vet det av allting som han har gjort i sitt liv. Vad framhåller du som hans förtjänster? Han har trots allt varit minister för den dyraste av alla myndigheter i 8 år. Är det hans utseende av Dan Eliasson som generaldirektör som ni SDare tycker är så föredömligt med Ulf Kristersson att ni vill ha honom som er statsminister? Kom igen nu, ge mig en lista på tre, förlåt det vore extrem överkurs, EN SAK som Ulf Kristersson gjort i sitt liv som ni SDare tycker är bra och vill ha mer av! Vad förknippar du Ulf Kristersson med?

Det spelar rollen att Sverige är det enda landet som inte har en enda folkvald politiker som är EU-kritiker och inte heller någon som förespråkar återvandring enligt Geneve-konventionen om asylrätt. Och det fattar ju alla att de två åtgärderna är de mest grundläggande förutsättningarna för att kunna åstadkomma en förbättring i Sverige.

Är du Jimmie EUkesson personligen? Eller är du han som betalar honom hans mutor och utpressar honom för hans brott? Vi borde hålla en omröstning här om hur mpånga som liksom alla SDare tycker att det inte förekommer något hunder för att bilda opinion i Sverige, och de som tycker att ni PK står i vägen för det.

SD har ett nazistiskt förflutet, enligt Jimmie EUkesson själv. Ännu in på 2000-talet. Det redogör ju du själv för att SD hade en nazistisk partiledare på 2000-talet, eller hur? Där tvekar du inte. Du bara vägrar tänka och ljuger vilt för att främja ytterligare ökad massinvandring, SDs raison d'etre.
Haha har verkligen ingenting uppnåtts? Du är fan som vanligt helt allergisk mot sådan information som faktiskt skaver dig. Misstroendet har lett till en rödgrönröra som bäddar för en långsiktig vinst. Löfven regerar vidare utan att veta hur han ska få igenom sin budget, Annie Lööf har tappat sin maktroll nu när mittenprojektet kraschat, MP bråkar med C, Vänsterpartiet bråkar med S och C samtidigt som SD kan sitta bakåtlutade och invänta vinsten 2022. SD+borgare egen majoritet? Har jag inte berättat för dig att du knappast kan räkna in C och L till den majoritet som du snackar om?

Återigen, vad fan har Kristerssons förflutna att göra med vad han ämnar att göra i nutid och framtid? Menar du att människor inte kan ändra sina tankar? Precis som att 2/3 av svenskarna vill ha väldigt stram migrationspolitik medan 1/3 av svenskarna tycket detsamma för 10 år sedan?

Åkesson är EU-kritiker, sen får du hitta på vad du vill. Säg mig också vad Åkesson missat som han inte avser föra i enlighet med genevekonventionen?

Och där kom offerkoftan. Helt plötsligt finns det hinder för att ni ska kunna föra opinion? Att vara oppositionell i Sverige har aldrig varit enklare än nu, precis som era älsklingar i exakt24 säger. I andra länder fängslas du eller mördas för att du säger din åsikt. Snacka om bortskämd. Att nazister vinner i svenska domstolar, är det inte skäl nog för att slå hål på dina teorier? Donera en slant till alternativmedia och ut och opinionsbilda istället för att runka i den inaktiva afs-tråden som dog precis efter valet 2018 då ni fick ett fiaskoresultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in