Skönt att höra att de allra flesta har vett nog att försäkra sina husdjur.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Mina katter har alltid varit det men inte nu längre, dock är hästarna fortfarande försäkrade men funderar på att skita i det också. Försäkringarna idag har så många klausuler, självrisker och beloppstak så det lönar sig knappt att använda dem när det väl händer nåt.. först ska man få skadan godkänd (vilket inte sällan nekas vad gäller hästarna i alla fall eftersom försäkringarna ofta friskriver för de vanligaste skadorna på ben och leder) och sen ska man ut med kanske 5-6 tusen i självrisk och redan där har man ju betalt alla småskador själv. Men om det är en större skada som kräver inläggning och operation drar ju räkningen på bara ett par dagar iväg en bra bit över maxbeloppet som brukar ligga på 25-50 tusen för smådjur - så då får man ändå punga ut med det mesta själv.. försäkringen blir liksom bara en buffert mellan självrisk och maxbelopp, i en zon man sällan hamnar med sluträkningen..
Och ja, det finns säkert tusen olika försäkringar med olika tak och självrisker, men det här är utifrån mina erfarenheter..
Det finns massa olika försäkringar att välja mellan som går att forma lite hur fasen man vill och känner för (låg självrisk och hög månadspremie eller tvärtom t. ex) just för att alla djurägare ska ha råd med djurförsäkring och veterinärvård. De går att forma helt och hållet utifrån ens egna önskemål och förutsättningar.
Jag använder en heltäckande försäkring på mina katter (ManyPets) som täcker all vård och behandling (även tandsjukdomar och TR/FORL) för katter. Försäkringen ersätter även mediciner, ordinerat foder, rehabilitering, inackordering på kattpensionat, MR och CR-röntgen, osv osv, upp till veterinärvårdsbeloppet. Fri tillgång till digitala veterinärkliniken FirstVet ingår också helt kostnadsfritt.
Finns olika veterinärvårdsbelopp att välja mellan, jag har valt det högsta beloppet på 140 000 kr/år men det finns också belopp på 60 000 kr samt 30 000 kr att välja mellan.
Precis som hos andra försäkringsbolag så finns det även olika självrisker att välja mellan, själv så har jag valt den lägsta som är 0 kr i fast självrisk och 15% i rörlig självrisk. Självrisksperioden är hela 365 dagar ifall man skulle föredra att ha en fast självrisk också men för en lägre månadspremie istället.
Alltså, jag betalar 250 kr i månaden/katt och då vet jag att min försäkring täcker allt som katterna kan råka ut för, det enda jag behöver betala vid akuta veterinärbesök är 15% i rörlig självrisk.
Så jag ser inte riktigt hur du kan ursäkta det med höga självrisker osv, då man har möjlighet att forma försäkringen hur man vill.
Sedan så är det ditt ansvar att i förväg kolla upp vad din försäkring täcker för skador/sjukdomar. Försäkringen kan inte neka att ersätta en skada som det står i deras villkor och i dina försäkringspapper att de täcker.