2021-07-10, 08:42
Medlem
Cindells avatar
Självklart är mina katter försäkrade. De är familjemedlemmar och jag älskar dem.
Jag har sparat många tusen i veterinärkostnader p.g.a. att de är försäkrade.
Citera
2021-07-10, 08:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Mina katter har alltid varit det men inte nu längre, dock är hästarna fortfarande försäkrade men funderar på att skita i det också. Försäkringarna idag har så många klausuler, självrisker och beloppstak så det lönar sig knappt att använda dem när det väl händer nåt.. först ska man få skadan godkänd (vilket inte sällan nekas vad gäller hästarna i alla fall eftersom försäkringarna ofta friskriver för de vanligaste skadorna på ben och leder) och sen ska man ut med kanske 5-6 tusen i självrisk och redan där har man ju betalt alla småskador själv. Men om det är en större skada som kräver inläggning och operation drar ju räkningen på bara ett par dagar iväg en bra bit över maxbeloppet som brukar ligga på 25-50 tusen för smådjur - så då får man ändå punga ut med det mesta själv.. försäkringen blir liksom bara en buffert mellan självrisk och maxbelopp, i en zon man sällan hamnar med sluträkningen..
Och ja, det finns säkert tusen olika försäkringar med olika tak och självrisker, men det här är utifrån mina erfarenheter..
Citera
2021-07-10, 09:04
Medlem
Carnills avatar
Jag har alla mina djur ( hästar, hundar och katter) försäkrade av den enkla anledningen att jag inte har så mycket pengar på bankkontot om större saker skulle hända och det är min mardröm om jag skulle behöva avliva ett djur pga ekonomi.

Har utnyttjat försäkringarna massor av gånger och hade jag inte haft försäkringar så hade jag fått betala åtskilliga hundra tusen från egen ficka.
Citera
2021-07-10, 09:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag har alla mina djur ( hästar, hundar och katter) försäkrade av den enkla anledningen att jag inte har så mycket pengar på bankkontot om större saker skulle hända och det är min mardröm om jag skulle behöva avliva ett djur pga ekonomi.

Har utnyttjat försäkringarna massor av gånger och hade jag inte haft försäkringar så hade jag fått betala åtskilliga hundra tusen från egen ficka.

Hur mycket har du betalat för försäkringarna är dock frågan? Försäkringsbolag är ju inte direkt välgörenhet så statistiskt sett är det förstås lönsammare att bygga upp en egen buffert - men har man otur så kan det förstås ändå vara lönsamt att satsa på en försäkring istället.
Citera
2021-07-10, 09:17
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur mycket har du betalat för försäkringarna är dock frågan? Försäkringsbolag är ju inte direkt välgörenhet så statistiskt sett är det förstås lönsammare att bygga upp en egen buffert - men har man otur så kan det förstås ändå vara lönsamt att satsa på en försäkring istället.

Ja du, det törs jag inte räkna på, haha. I mitt fall så har det hänt en hel del med djuren och det är ju det man aldrig vet. Ska dom hålla sig skadefri eller inte? Men i mitt fall så vill jag inte stå för det dilemmat att inte ha råd att behandla mitt djur.
Citera
2021-07-10, 09:37
Medlem
Självklart så bör man försäkra sina djur. Däremot så har premierna (alla fall för hundar) ökat lavinartat senaste åren. Vi betalar idag mer för våra två hundförsäkringar än för våra två helförsäkrade bilar. Sen är det är stor skillnad mellan hund och kattförsäkringar då jag ser att många med katter svarat TS.

Ökningen handlar inte enbart om försäkringsbolagen, ett av problemen är att många av djursjukhusen som tidigare ägdes av olika stiftelser idag ägs av riskkapitalbolag. Jag är ganska förvånad att denna debatt inte kommit upp till ytan mer än vad den gjort faktiskt.
Citera
2021-07-10, 18:22
Medlem
Myrtens avatar
Katterna är försäkrade. Inte hönsen och kaninerna.

Orsak: Hönsen och kaninerna är produktionsdjur, de ska givetvis inte fara illa, men händer det något som kostar mer än några tusenlappar så kommer jag välja att avliva eller slakta den individen. Så behandlar parasitinfektioner, småsår och sånt, men frakturer eller allvarligare "må dåligt" tar jag hellre bort dem. Medans katterna är sällskap, planen att de ska leva 15-20 år, kommer behandla sådant som de kan återhämta sig från och inte har men från efteråt. Vilket innebär att en akutkostnad eventuellt kan bli hög, då är det bra med försäkring som kickar in om behöver lägga mer än 10000 direkt.
Senast redigerad av Myrten 2021-07-10 kl. 18:32.
Citera
2021-07-10, 18:42
Medlem
Skönt att höra att de allra flesta har vett nog att försäkra sina husdjur.

Citat:
Mina katter har alltid varit det men inte nu längre, dock är hästarna fortfarande försäkrade men funderar på att skita i det också. Försäkringarna idag har så många klausuler, självrisker och beloppstak så det lönar sig knappt att använda dem när det väl händer nåt.. först ska man få skadan godkänd (vilket inte sällan nekas vad gäller hästarna i alla fall eftersom försäkringarna ofta friskriver för de vanligaste skadorna på ben och leder) och sen ska man ut med kanske 5-6 tusen i självrisk och redan där har man ju betalt alla småskador själv. Men om det är en större skada som kräver inläggning och operation drar ju räkningen på bara ett par dagar iväg en bra bit över maxbeloppet som brukar ligga på 25-50 tusen för smådjur - så då får man ändå punga ut med det mesta själv.. försäkringen blir liksom bara en buffert mellan självrisk och maxbelopp, i en zon man sällan hamnar med sluträkningen..
Och ja, det finns säkert tusen olika försäkringar med olika tak och självrisker, men det här är utifrån mina erfarenheter..
Det finns massa olika försäkringar att välja mellan som går att forma lite hur fasen man vill och känner för (låg självrisk och hög månadspremie eller tvärtom t. ex) just för att alla djurägare ska ha råd med djurförsäkring och veterinärvård. De går att forma helt och hållet utifrån ens egna önskemål och förutsättningar.

Jag använder en heltäckande försäkring på mina katter (ManyPets) som täcker all vård och behandling (även tandsjukdomar och TR/FORL) för katter. Försäkringen ersätter även mediciner, ordinerat foder, rehabilitering, inackordering på kattpensionat, MR och CR-röntgen, osv osv, upp till veterinärvårdsbeloppet. Fri tillgång till digitala veterinärkliniken FirstVet ingår också helt kostnadsfritt.

Finns olika veterinärvårdsbelopp att välja mellan, jag har valt det högsta beloppet på 140 000 kr/år men det finns också belopp på 60 000 kr samt 30 000 kr att välja mellan.

Precis som hos andra försäkringsbolag så finns det även olika självrisker att välja mellan, själv så har jag valt den lägsta som är 0 kr i fast självrisk och 15% i rörlig självrisk. Självrisksperioden är hela 365 dagar ifall man skulle föredra att ha en fast självrisk också men för en lägre månadspremie istället.

Alltså, jag betalar 250 kr i månaden/katt och då vet jag att min försäkring täcker allt som katterna kan råka ut för, det enda jag behöver betala vid akuta veterinärbesök är 15% i rörlig självrisk.

Så jag ser inte riktigt hur du kan ursäkta det med höga självrisker osv, då man har möjlighet att forma försäkringen hur man vill.

Sedan så är det ditt ansvar att i förväg kolla upp vad din försäkring täcker för skador/sjukdomar. Försäkringen kan inte neka att ersätta en skada som det står i deras villkor och i dina försäkringspapper att de täcker.
Senast redigerad av SonOfAhoe 2021-07-10 kl. 19:00.
Citera
2021-07-10, 19:43
Medlem
supremanics avatar
Jag har inte min bondkatt på 10+ år försäkrad. Men jag i min idealistiska syn på försäkringar ser det mer som en pott där mitt djurs låga risk + förmåga att lägga egna pengar inte skulle göra det värt att vara med.
Kan tillägga att jag faktisk bryr mig om djuret ifråga och har lagt flera tusen på veterinärsbesök då det behövts (hud problem).
Jag är bara väldigt skeptisk till beloppen veterinärer sätter. Det känns för mig som att de och försäkringsbolagen har överenskommelser om priser och att det bollas luftbelopp mellan dem vid många ingrepp just för att det är en ganska trång marknad och att djurägare inte ska kunna stå utanför utan att pungslås med en påhittad räkning på flera tusen för nåt som inte kostar med än ett par kronor att fixa.
Citera
2021-07-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag har inte min bondkatt på 10+ år försäkrad. Men jag i min idealistiska syn på försäkringar ser det mer som en pott där mitt djurs låga risk + förmåga att lägga egna pengar inte skulle göra det värt att vara med.
Kan tillägga att jag faktisk bryr mig om djuret ifråga och har lagt flera tusen på veterinärsbesök då det behövts (hud problem).
Jag är bara väldigt skeptisk till beloppen veterinärer sätter. Det känns för mig som att de och försäkringsbolagen har överenskommelser om priser och att det bollas luftbelopp mellan dem vid många ingrepp just för att det är en ganska trång marknad och att djurägare inte ska kunna stå utanför utan att pungslås med en påhittad räkning på flera tusen för nåt som inte kostar med än ett par kronor att fixa.
Det är inte påhittade räkningar bara för att du känner att det inte borde kosta mer än ett par kronor "att fixa".

Har du aldrig hört talats om eller själv haft någon bekant som varit "tvungen" att avliva sitt husdjur hos veterinären bara för att de inte haft djuret försäkrat och därmed inte heller haft råd med de skyhöga och oväntade veterinärskostnaderna?

Bara att vara inlagd på en veterinärklinik har jag för mig att det kostar mellan 10-20 000 kr per natt för katter och hundar, minst alltså.

Tänk dig om din katt behöver vara inlagd på klinik i en hel vecka. Det ska du bekosta samt alla operationer, all dropp, alla mediciner, all vård och behandling.

Har du verkligen sådana summor undanstoppade?

Hoppas att du tänker om.
Citera
2021-07-10, 23:49
Medlem
Citat:

Har haft min katt i 14 månader och betalat 370$ i försäkring. I have been at the Veterinarian 2 gånger. Kostnad utan försäkring. 510$. Nu 0$. Så en så länge lönat sig.
Citera
2021-07-11, 00:01
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfAhoe
Det är inte påhittade räkningar bara för att du känner att det inte borde kosta mer än ett par kronor "att fixa".

Har du aldrig hört talats om eller själv haft någon bekant som varit "tvungen" att avliva sitt husdjur hos veterinären bara för att de inte haft djuret försäkrat och därmed inte heller haft råd med de skyhöga och oväntade veterinärskostnaderna?

Bara att vara inlagd på en veterinärklinik har jag för mig att det kostar mellan 10-20 000 kr per natt för katter och hundar, minst alltså.

Tänk dig om din katt behöver vara inlagd på klinik i en hel vecka. Det ska du bekosta samt alla operationer, all dropp, alla mediciner, all vård och behandling.

Har du verkligen sådana summor undanstoppade?

Hoppas att du tänker om.
Det är ju en rätt grym bussiness det är det jag ifrågasätter. Är det verkligen vad behandlingen kostar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in