2021-07-11, 11:00
Medlem
Ni är så jävla lurade.
Har du djuret försäkrat så blir summan på vet.besöket dyrare än när du har det oförsäkrat, speciellt sedan de flesta kliniker numera ägs av riskkapitalbolag. De ser till att krydda på ordentligt när de vet att det är en försäkringsbolag som ska stå för fiolerna.
Att lägga undan pengar varje månad är långt mer ekonomiskt, samt att anlita en privat veterinär.

Det handlar inte om hur mycket man älskar sina djur. Jag lever för mina djur och skulle inte neka dem något. Men folk nu för tiden har ju ingen kunskap och kan inte förebygga skador och sjukdomar, och det är det som klinikerna profiterar på.
Citera
2021-07-11, 18:40
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broddnyckel
Ni är så jävla lurade.
Har du djuret försäkrat så blir summan på vet.besöket dyrare än när du har det oförsäkrat, speciellt sedan de flesta kliniker numera ägs av riskkapitalbolag. De ser till att krydda på ordentligt när de vet att det är en försäkringsbolag som ska stå för fiolerna.
Att lägga undan pengar varje månad är långt mer ekonomiskt, samt att anlita en privat veterinär.

Det handlar inte om hur mycket man älskar sina djur. Jag lever för mina djur och skulle inte neka dem något. Men folk nu för tiden har ju ingen kunskap och kan inte förebygga skador och sjukdomar, och det är det som klinikerna profiterar på.
Vilket strunt. Jag sköter alltid mina försäkringsärenden själv när det är aktuellt och i mina 30+ år som djurägare har jag aldrig någonsin inte en enda gång fått olika belopp. Särskilt i dagsläget är det mycket lätt att se prisuppgifter före man ens bokat tid.

Visa mig några som helst bevis för att det skulle vara såhär i SVerige eller bli avfärdad som lögnare.
Citera
2021-07-11, 18:41
Moderator
Maviels avatar
Alla utom en är försäkrade. Den som är oförsäkrad, vill inget försäkringsbolag ta i alls. Vi vet inget om honom mer än att han är minst 14 år gammal. Lagt ut en hel del pengar på att fixa hans mun. Vi hoppas han håller sig frisk.
Citera
2021-07-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broddnyckel
Ni är så jävla lurade.

Nej. Har du aldrig behövt åka in akut till veterinär med något djur?

De berättar direkt vad som behöver göras och vad det kommer att kosta. Efter att de nämnt kostnaden så brukar de fråga om man har någon djurförsäkring.

Tror du att de är tankeläsare och vet i förväg vilka som har sina djur försäkrade eller inte?
Citera
2021-07-16, 09:34
Moderator
Carlboms avatar
Jag har försäkrat min katt för vård upp till 30 000 kr. Kostar inte många spänn per år och det räddade livet på honom när han blev påkörd för ett par år sedan. Är dock säker på att veterinärerna mjölkar ut max från försäkringen när de kan. Han blev inlagd och när försäkringen närmade sig max så sa jag att de får avliva honom om han inte blir bättre snart. Då blev han frisk snabbt helt plötsligt.
Citera
2021-07-17, 10:45
Medlem
Sun Rulers avatar
Självfallet är vår hund försäkrad och det hade blivit dyrt för oss annars med tanke på hans operationer.
Citera
2021-07-19, 00:55
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Nej, jag försäkrar inte ormarna. De får långa goda liv hos mig liv, mellan 12 och 20 år har de blivit.

När de blir gamla och sjuka och magrar av, då avlivar jag dem i enlighet med jordbruksverkets regler.
Regeln är att först "bedöva"genom att göra dem hjärndöda med en spik genom hjärnan och sedan skär man genast halsen av dem.
Reptiler är svårare att döda än andra djur så efter halsen är avhuggen hugger jag dessutom kniven igenom huvudet/hjärnan så huvudet delas i två delar från sida till sida. Totalt tar det ca 4-5 sekunder att slå spik genom huvudet, hugga av halsen och dela skallen genom hjärnan en gång till.

Man ska inte låta djur lida med sjukdomar, då är en snabb död bättre, men det hela griper tag i mina känslor och gör mig olustig till mods.
Det blir lite tommare hemma.

Mentalt är svårt att acceptera att det är lätt att döda, det är nog det som gör mig mest dyster när det har skett.

Men en veterinär gör det inte bättre, veterinären tar ett par tusen för att utföra samma trista handling.
Citera
2021-07-19, 01:53
Medlem
Nej. Det har jag dessvärre inte råd med. Mina hundar och katter klarar sig så bra så utan försäkring så det gör inget. Friska och krya är de allesammans.
Citera
2021-07-19, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomchakalaka
Nej. Det har jag dessvärre inte råd med. Mina hundar och katter klarar sig så bra så utan försäkring så det gör inget. Friska och krya är de allesammans.
Hur många djur har du?
Citera
2021-07-21, 10:30
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmurt
Känner en som fick avliva sin oförsäkrade katt för det blev för dyrt att operera den.
Personen i fråga bor precis brevid en väg så inte så konstigt att katten blev påkörd.

Men personen skyller på bilisterna som kör på vägen och har nu satt upp plakat längs med vägen med uppmaning om att man skall akta deras katter.

Kattmänniskor är helt dumma i huvudet.

Människor är dumma i huvudet du ser ju själv hur din bekanta resonerar,spelar ingen roll om han äger en katt eller inte. Du har ett ansvar för ditt djur och inte skylla på andra som nån jävla vänsterfanatiker
Citera
2021-07-21, 10:41
Medlem
hippilis avatar
Försäkring tror jag är på bägge husdjuren, katten och tjejen. Hur grannarna har det med sina katter som är här på dagarna vet jag inte, tror dom flesta är oförsäkrade.
Citera
2021-07-21, 11:30
Medlem
Kajahs avatar
Hunden är försäkrad till max hos ett mycket väletablerat försäkringsbolag. Jag kompromissar inte med hundens grejer. Alltid det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in