2021-07-09, 20:55
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Om staten kräver att bilar skall vara besiktigade bör staten ta en del av de extrema, konfiskatoriska skatterna som avtvingas befolkningen för att tillhandahålla en skattefinansierad besiktning.
Citera
2021-07-09, 20:56
Medlem
ormbitens avatar
Räknat i det stora hela vad det kostar att äga en bil så känns det som att det inte spelar någon större roll om besiktningspriset är 300 kr eller 550 kr.

Om besiktningen kostar 550 kr och om man köper en helt ny bil så blir kostnaden för besiktningarna 3300 kr fram till dess att bilen är tio år gammal.

1:a besiktningen efter 3 år.
2:a besiktningen efter 5 år.
3:e besiktningen efter 6 år och 2 månader.
4:e besiktningen efter 7 år och 4 månader.
5:e besiktningen efter 8 år och 6 månader.
6:e besiktningen efter 9 år och 8 månader.
Och så vidare...

Skulle det istället ha kostat 300 kr som TS önskar så handlar det om 1800 kr för dom första 10 åren.
Spelar roll säger jag...

Det finns dom som utan att fundera gärna lägger det mångdubbla på snygga fälgar, solfilm, bilstereo eller annat skit.

Nää besiktningspriserna stör mig inte något nämnvärt.
Då finns det många andra kostnader och prissättningar som är mer irriterande.
Citera
2021-07-09, 21:19
Medlem
Dark_drivers avatar
Jag betalade 449kr på Dekra sist jag besiktigade bilen dyrt och då var det endå ett erbjudande 300kr som det kostade 1 gång i tiden skulle vara mer rimligt
Citera
2021-07-09, 22:33
Medlem
PapaJoesVideoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Räknat i det stora hela vad det kostar att äga en bil så känns det som att det inte spelar någon större roll om besiktningspriset är 300 kr eller 550 kr.

Om besiktningen kostar 550 kr och om man köper en helt ny bil så blir kostnaden för besiktningarna 3300 kr fram till dess att bilen är tio år gammal.

1:a besiktningen efter 3 år.
2:a besiktningen efter 5 år.
3:e besiktningen efter 6 år och 2 månader.
4:e besiktningen efter 7 år och 4 månader.
5:e besiktningen efter 8 år och 6 månader.
6:e besiktningen efter 9 år och 8 månader.
Och så vidare...

Skulle det istället ha kostat 300 kr som TS önskar så handlar det om 1800 kr för dom första 10 åren.
Spelar roll säger jag...

Det finns dom som utan att fundera gärna lägger det mångdubbla på snygga fälgar, solfilm, bilstereo eller annat skit.

Nää besiktningspriserna stör mig inte något nämnvärt.
Då finns det många andra kostnader och prissättningar som är mer irriterande.
Vad du tycker är ok att betala skiter jag fullständigt i. Du är ju mer eller mindre insyltad själv och därmed okvalificerad att svara på frågeställningen. Som mackägare/mekaniker eller vad du nu är. Jag vill höra vad vanliga hederliga svenssons tycker om besiktningspriserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Jag betalade 449kr på Dekra sist jag besiktigade bilen dyrt och då var det endå ett erbjudande 300kr som det kostade 1 gång i tiden skulle vara mer rimligt
Eller hur. 300kr är ok, men 5-600kr är ockerpris för 15min ”jobb”. Särskilt om man kommer med en mer eller mindre ny bil, helt utan fel.

Detta är ett jävla ofog som måste få ett slut.
Senast redigerad av PapaJoesVideos 2021-07-09 kl. 22:42.
Citera
2021-07-09, 22:54
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaJoesVideos

Du får helt enkelt starta ett besiktningsföretag och se till att pressa priserna...
Gör revolution vet ja!
Citera
2021-07-09, 23:00
Medlem
Citat:
Det verkar som att du inte är insatt över huvud taget? Att man måste mata in reg.nmr har inget som helst med geografiskt läge att göra då det går utmärkt att välja bes.station innan. Men det är när du vill kolla på stationens tider som ”spärren” kommer. På kul så kan du ju roa dig med att surfa runt på diverse besiktningsföretag och återkomma med de som du hittar som ger dig en möjlighet att kolla tider och priser på utan att behöva mata in reg.nmr. 👍🏻

Tillägg. Jag är försiktig med att använda starka ord så som äckligt och vidrigt och liknande. Jag reserverar dessa för riktigt hemska saker. Men i det här fallet skäms jag inte att nyttja orden alls!
På såväl Opus som Svensk Bilprovning så får man förslag på stationer i närheten efter att ha angivet bilnummer, hos Dekra står de i en alfabetisk lista, påverkas inte av vald bil.
Ser dock ingen fördel med att få ange bilnummer senare i processen, det erhålles ej olika priser efter val av bil, har testat även det med några. Endast besökt de sidor vilka hör till företag som finns representerade i närområdet.
Citera
2021-07-09, 23:03
Medlem
Citat:
Vad du tycker är ok att betala skiter jag fullständigt i. Du är ju mer eller mindre insyltad själv och därmed okvalificerad att svara på frågeställningen. Som mackägare/mekaniker eller vad du nu är. Jag vill höra vad vanliga hederliga svenssons tycker om besiktningspriserna.

Eller hur. 300kr är ok, men 5-600kr är ockerpris för 15min ”jobb”. Särskilt om man kommer med en mer eller mindre ny bil, helt utan fel.

Hav gärna i åtanke att det är fri prissättning i Sverige, inte på riktigt allt, men det mesta. Fanns det en rimlig marginal att sälja besiktningstjänster till lägre pris så hade någon med säkerhet så gjort. Med ert resonemang skulle alla möjliga tjänsters priser kunna nagelfaras och ifrågasättas, fortfarande är det tillgång och efterfrågan som styr.
Citera
2021-07-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Du får helt enkelt starta ett besiktningsföretag och se till att pressa priserna...
Gör revolution vet ja!

Ts har med säkerhet aldrig idkat någon näringsverksamhet, det är den slutsats som går att dra.
Att som denne gör, bedöma prisvärde utifrån, det fungerar sällan. Jämförelse med de priser som fanns när det var ett monopolföretag som drev det går inte heller, numera förväntas högre servicenivå än den som förr var fallet på dylika inrättningar.
Citera
2021-07-09, 23:12
Medlem
Citat:

Eftersom det skall ha förflutit minst 36 månader innan en ny bil skall inställas för besiktning så är ingen bil som de hanterar direkt ny, på tre år kan många bilar ha rullat åtskilliga mil, däremot är det mer troligt att 15-30 år gamla bilar används så lite att detta med vartannat år kanske vore motiverat tidigare än vad som nu är fallet.
Citera
2021-07-09, 23:14
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Personbil ja, 699 för att vara exakt, opus bilprovning

Ännu dyrare om du har en pickup som det står i regbeviset "Lastbil".
Sanslösa priser....
Citera
2021-07-09, 23:16
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Mitt i semestern, kanske därför det är dyrt.

Det är vad det kostar i vissa orter.
Sluta försöka härja och bara inse det. 590 är mer normalpris men i vissa orter är det 690.
, oavsett vad du säger så kommer det ej ändra fakta.
Citera
2021-07-09, 23:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ännu dyrare om du har en pickup som det står i regbeviset "Lastbil".
Sanslösa priser....
Vad kostar det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in