2021-07-09, 17:26
Medlem
PapaJoesVideoss avatar
Avser normal personbil. Personligen är jag äcklad över hur dyrt det har blivit idag. Det retar mig som fan.

För att kontra de hutlösa priserna vi fått så brukar jag alltid boka flera månader i förväg / leta erbjudanden i från nyöppnade ställen. En annan strategi är att välja obskyra tider för att få det så billigt som möjligt.

Jag tycker det är ”ok” att betala 300kr - gärna mindre förstås - men 300kr är acceptabelt.

Vad säger ni andra?
Citera
2021-07-09, 17:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaJoesVideos
Avser normal personbil. Personligen är jag äcklad över hur dyrt det har blivit idag. Det retar mig som fan.

För att kontra de hutlösa priserna vi fått så brukar jag vanligen alltid boka i bra tid / eller leta specialerbjudanden i från nyöppnade ställen. En annan strategi är att välja obskyra tider för att få det så billigt som möjligt.

Jag tycker det är ”ok” att betala 300kr - gärna mindre förståss - men 300kr är acceptabelt.

Vad säger ni andra?
Har inte besiktat mina bilar på länge. Vad kostar det för en personbil nu?
Citera
2021-07-09, 17:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jo, det är dyrt, jag hade förhoppningen att konkurrensen skulle sänka priserna men det blev tvärtom. Det är bara att betala och se glad ut precis som allt annat när det gäller fordon, det är trots allt en kassako för staten.

En annan sak som retar mig, kanske specifikt för svensk bilprovning dit jag åker av gammal vana, är att när det ska ombesiktas så har det varit svårt att hinna få en tid innan tiden för ombesiktning går ut. Att det är semester just nu är förståeligt men det har hänt förr, sen att man är det enda fordonet inom synhåll när man väl kommer på sin efterlängtade tid gör inte saken bättre. Massor med personal verkar det gå åt trots att det är tomt på bilar, jag minns inte sist när en ensam gubbe kollade min bil, minst två brukar dom vara.

edit; ontopic; 300:- skulle kännas lagom men jag förstår ändå att det kanske är lite för lågt.
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-07-09 kl. 17:37.
Citera
2021-07-09, 17:35
Medlem
690 spänn för 15 minuter hyfsat bra timpeng
Citera
2021-07-09, 17:38
Medlem
PapaJoesVideoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har inte besiktat mina bilar på länge. Vad kostar det för en personbil nu?
Det beror lite på vart i landet du bor, men 600kr är inte ovanligt.
Citera
Bannlyst
390 spänn sist.
Citera
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
650 spänn, för en personbil??
Citera
2021-07-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
650 spänn, för en personbil??

Personbil ja, 699 för att vara exakt, opus bilprovning
Citera
2021-07-09, 18:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Personbil ja, 699 för att vara exakt, opus bilprovning
Å fy jag har inte besiktat någon av mina bilar på många år kommer inte ihåg vad jag fick betala, kan det vara 5 år sedan, 400 kr?
Citera
2021-07-09, 18:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Besiktade du drop-in på julafton eller?
Citera
2021-07-09, 18:24
Medlem
Onanikrems avatar
Blev så iom. avregleringen, blev väl samma i Finland om jag inte minns fel?
Besiktigade min på Dekra för 490 om jag minns rätt? De var iallfall en 50lapp billigare än Opus och Bilprovningen. För 10-15 år sedan kostade en kontrollbesiktning av personbil mindre än 300, 240kr gissar jag. Rätt saftig prisökning!
Citera
2021-07-09, 18:44
Medlem
PapaJoesVideoss avatar
Hade hoppats på bättre respons och fler anekdoter och synpunkter. Är det verkligen inga fler än jag som är upprörda över de hutlösa priserna idag?

Har sossarna vant er vid vid att ta den så långt upp - att ni inte längre bryr er?

Särskilt äckligt är det att det senaste året så har de flesta besiktningsföretag börjat med att man MÅSTE mata in reg.nmr innan man ens kan gå vidare och kolla tider/priser på deras station. Allt för att de ska kunna se om man möjligen fått något utsänt erbjudande redan och för att matcha med bilregistret och se om det är bråttom att besikta eller inte. - Därefter justeras priserna just för DIG - det är jag övertygad om.

Vidrigt.
Senast redigerad av PapaJoesVideos 2021-07-09 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in