2021-07-09, 19:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
I Danmark och Norge går alla hem vid Fredags Lunch - och har gjort så i över 20 år.

I Sverige kör vi på med 40 timmar.

dvs för 20 år sen blev vi passerade av DK och N när det gäller trivsel. Sverige valde en annan väg - vi valde att folket skulle vantrivas och ha det dåligt och ovanpå det så importerade mellan 2-3 miljoner människor som hatar Sverige...
Gör alla så? Var kan man läsa det?

Sen skulle jag nog hävda att norrmännen och danskarna skulle kunna jobba 60 timmar i veckan och ändå ligga före oss i trivsel, men det är en annan fråga!
Citera
2021-07-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Gör alla så? Var kan man läsa det?

Sen skulle jag nog hävda att norrmännen och danskarna skulle kunna jobba 60 timmar i veckan och ändå ligga före oss i trivsel, men det är en annan fråga!

Allt över 36 timmar/vecka i DK är övertid och då blir det dyrt.
Citera
2021-07-09, 20:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Allt över 36 timmar/vecka i DK är övertid och då blir det dyrt.
Jag googlade och bekräftade, eftersom du inte orkade göra det själv, din lata jäkel!

(Det var iofs 37 timmar, men en timma hit eller dit gör ju ingen större skillnad.)
Citera
2021-07-09, 20:19
Medlem
Någon som vet om liknande forskning i privat sektor? Att det skulle fungera i offentlig förvånar inte mig, de jobbar ej aktivt heltid ändå och skulle gå under fort om de var utsatta för marknadskrafter
Citera
2021-07-09, 20:31
Medlem
Citat:
Jag googlade och bekräftade, eftersom du inte orkade göra det själv, din lata jäkel!

(Det var iofs 37 timmar, men en timma hit eller dit gör ju ingen större skillnad.)

Min dåvarande Danska flickvän förklarade det för mig - att man jobbade in den där timmen (dvs skillnaden mellan 37 och 36 timmar) - man jobbade in det med 15 minuters "övertid" de andra 4 dagarna - och hon var anställd i en kommun i storKöpenhamn.
Citera
2021-07-09, 20:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Min dåvarande Danska flickvän förklarade det för mig - att man jobbade in den där timmen (dvs skillnaden mellan 37 och 36 timmar) - man jobbade in det med 15 minuters "övertid" de andra 4 dagarna - och hon var anställd i en kommun i storKöpenhamn.
Ah, okej. Det är bra info, tackar!
Citera
2021-07-09, 20:46
Medlem
swedsters avatar
ja för dom har ju ett genuint och bra sinne för ekonomi.....
Citera
2021-07-09, 20:48
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Det var exakt det du skrev: "I länder med lägre skatt är man tvungen att arbeta mer för att klara sig."
Ja, i USA får man inte ens betald semester i en enda dag. I länderna med lägst skatt måste man arbeta mest. Under Sveriges borgerliga experiment har man blivit tvungen att arbeta mer.

Det säger sig självt att med sämre ekonomisk trygghet blir man tvungen att öka sina arbetstimmar.

Citat:
Det var däremot inte i närheten av det jag skrev.

Det här är inte heller i närheten av vad jag skrev. Har du svart bälte i halmdocke-jutsu, eller?
Du kanske ska läsa vad jag citerade?
Citera
2021-07-09, 20:51
Medlem
SailorCalvins avatar
Det heter "på" Island. Det är en ö.
Citera
2021-07-09, 20:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Ja, i USA får man inte ens betald semester i en enda dag. I länderna med lägst skatt måste man arbeta mest. Under Sveriges borgerliga experiment har man blivit tvungen att arbeta mer.

Det säger sig självt att med sämre ekonomisk trygghet blir man tvungen att öka sina arbetstimmar.
Precis som att man inte får en krona i lön i Sverige, eller? USA har inget laga krav på semester, Sverige har inget laga krav på minimilön. Men ändå så får i stort sett alla tillsvidareanställda i USA semester, och de flesta svenska arbetare får avtalsenlig lön.

Du verkar av någon anledning göra en direkt koppling mellan skattetryck och individens ekonomiska trygghet. Jag tror inte att det är så enkelt. Stirra dig inte blind för USA. Det finns många länder (nästan alla i världen) med lägre skatter än Sverige, men det finns flera stycken som har minst lika bra ekonomisk trygghet för arbetande.

Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Du kanske ska läsa vad jag citerade?
Det gjorde jag.
Citera
2021-07-09, 20:59
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Bra poäng! Det är lite motsägelsefullt - folk vill ha mer service och öppet fler timmar, men att folk ska jobba mindre. Men många yrken, som t.ex. serviceyrken, är beroende av att folk finns på plats vid vissa tider. Det finns inte nog arbetslösa som kan göra alla de jobben de extra timmarna, plus att det skulle döda många företag att behöva dubbla sina lönekostnader för den operativa verksamheten utan att faktiskt utöka försäljningen.

Ja det är ju tyvärr så. Blev irriterad som fan i tisdags i min lilla stad när inget hade öppet 6:30 så jag kunde köpa en kaffe och det fanns ju öppna bageri men gå 500 meter extra var mer än jag orkade med så tidigt. Ja vi har ju väldigt konstiga tider i detta landet med för rätt många grupper som jobbar och då blir det svårt. Jag jobbar för mig själv och hade gärna jobbat mer tex så är ju inte relevant för mig. Blir som andra sagt stor skillnad mellan offentlig och privat sektor.
Citera
2021-07-09, 20:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Det heter "på" Island. Det är en ö.
Båda två är acceptabla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto