2021-07-09, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Har inget svar på det mer än att deras gemensamma hus såldes ganska nyligen i början av juni så det kan inte ha varit länge, tror jag.

De är/var fortfarande gifta också 🤔
Citera
2021-07-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Varför skulle man inte kunna ha skyddad identitet och facebook samtidigt?
Ett av kraven för att ha skyddade uppgifter är dels att bryta med tidigare kontakter, byta bostad, arbetsplats, inte ha sociala medier allt för att minimera risken att bli upphittad, platstjänster, lägger upp en bild på en restaurang som bara finns i stockholm kanske elr dylikt. Lägga upp bilder tillsammans med vänner som man kan ta reda på var de bor, att man är på semester i grekland elr vsd det kan vara.
Citera
2021-07-09, 17:39
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Varför skulle man inte kunna ha skyddad identitet och facebook samtidigt?

Det är klart att det är möjligt, men om hon lägger ut något där är det lätt hänt att man kan identifiera t ex var hon är, hennes bekantas aktiviteter kan också avslöja saker om de har kontakt med henne.
Citera
2021-07-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Ja, dem står fortfarande skrivna som gifta.
Citera
2021-07-09, 17:42
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii

Paret låg väl i skilsmässa läste jag, det kan ta lite tid.
Citera
2021-07-09, 17:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Ett av kraven för att ha skyddade uppgifter är dels att bryta med tidigare kontakter, byta bostad, arbetsplats, inte ha sociala medier allt för att minimera risken att bli upphittad, platstjänster, lägger upp en bild på en restaurang som bara finns i stockholm kanske elr dylikt. Lägga upp bilder tillsammans med vänner som man kan ta reda på var de bor, att man är på semester i grekland elr vsd det kan vara.
Nej, de kraven finns inte.
Jag levde med skyddade uppgifter i ganska många år och det var jag själv som avgjorde om jag ville dela, med vem, hur och varför - det fanns inga sådana krav som du hävdar.

Går man däremot steget längre till skyddat boende, kvarskrivning, nytt personnummer osv så kan det komma in andra krav. Men det är väldigt få som beviljas så omfattande skydd.
Citera
2021-07-09, 17:43
Medlem
Citat:
Säg det till flickan från Norrköping som först blev borttagen från föräldrarna men sen fick komma tillbaks för att de va "säkert". 10 månader senare var hon död.

https://sverigesradio.se/artikel/7574139

Svensk familjerätt är ett skämt
NI sitter och ifrågesätter hur tingsrätten kunde tilldela pappan delad vårdnad och umgängesrätt. Frågan är hur tingsrätten inte fråntog mamman vårdnaden och tillät henne ha barnen. Det är ju trots allt hon som mördat barnen och varti psykiskt instabil
Citera
2021-07-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Men om det var viktigt för henne med skyddad identitet, varför hade hon 2 st öppna fb-profiler?

Hej kan du posta en länk till FB. Maskar såklart.
Citera
2021-07-09, 17:52
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok dömd för något för tolv år sedan. Men inte mot henne väl?

Om den döda kvinnan är den utpekade, vilket väl det mesta talar för, verkar hon haft skyddad identitet. Det är också väldigt troligt att det har med hennes fd. man att göra. Så något har han väl antagligen gjort mot henne.

Men det är inte alltid en person är enbart gärningsperson eller enbart offer. Det kanske är så som du säger, och det kanske är så att hade det inte varit för hennes ex så skulle det här aldrig hänt. Men samtidigt så är hon inte den enda som levt med en förtryckande och eventuellt misshandlande man - i de flesta fall slutar det inte med att kvinnan tar sig själv och sina barn i döden. Så det går inte att endast skylla på mannen.

Vi ska också komma ihåg att den utpekade mannen har albanskt namn. Det är sannolikt så att en del av trådens skribenter påverkas av det - hade så inte varit fallet hade det legat närmare till hands att peka ut henne som en galen kvinna, punkt.

Du ska alltid in i trådarna och försvara mörkhyade. Visst det var nog bara en tillfällighet att hon söker ensam vårdnad och sen begär hon skyddad identitet under skilsmässan. Sen tog och barnen och ställde sig framför tåget. Att han kanske har sagt han ska mörda barnen och henne, och kanske gett sig på barnen tidigare. Även en dom sen tidigare som det såg ut. Så ska vi använda våra kloka huvuden ihop kanske, så kan vi nog konstatera att allt stod inte helt rätt till i deras förhållande. Att han inte verkar vara sådan snäll albansk man som du tycks måla upp.
Senast redigerad av henkess 2021-07-09 kl. 17:56.
Citera
2021-07-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de kraven finns inte.
Jag levde med skyddade uppgifter i ganska många år och det var jag själv som avgjorde om jag ville dela, med vem, hur och varför - det fanns inga sådana krav som du hävdar.

Går man däremot steget längre till skyddat boende, kvarskrivning, nytt personnummer osv så kan det komma in andra krav. Men det är väldigt få som beviljas så omfattande skydd.
Okej. Skriver till dig ett beslut från skatteverket.

Ni kan när som helst själva anmäla borttagning av den skyddade folkbokföringen. Skatteverker har även möjlighet att ta bort den i vissa fall. Det kan t.ex vara om:
-förutsättningarna för att få skyddad inte längre är uppfyllda
- ni inte har anmält korrekt adress och post kommer i retur till skatteverket
- ni inte själva bidrar till att skyddet får någon effekt, t.ex genom qtt vara aktiva på sociala medier eller genom att begå brott eller vistas i kriminella miljöer.
Citera
2021-07-09, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Paret låg väl i skilsmässa läste jag, det kan ta lite tid.

Så är det nog. Enligt Ratsit är han gift fortfarande
Citera
2021-07-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nog bör man väl vara försiktig innan man drar på för stora växlar över vad någon skrivit på Facebook. Lite som att säga att en uppgift är bekräftad för att en användare på Flashback har skrivit att det är sant.

Men om man själv vet att det man själv skrivit är sant ? Hur gör man då ? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in