2021-07-09, 14:09
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Folk går bananas på twitter. Är de bortskämda ungar allihopa?
Citera
2021-07-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Helt riktigt, men är en sån kritik så meningsfull idag? Om M antar att en retorik som ligger SD:s nära, är det inte positivt? Hade det varit bättre om de fortfarande var Reinfeldt-kloner? Nej. Utmaningen ligger väl mer i att anamma den öppning i debatten det här ger och samtidigt utöva tryck på M att bli än mer radikala. Om de inte klarar det trycket går väljarna till SD.

Ja, denna öppning bör användas för att få till en riktig debatt om sakfrågor i media.
Och via den debatten sänka vänstern, vilket en politiker direkt från förskolan bör klara av.
Sedan kan man pröva hur pass djupt denna nya linje är förankrad inom M.
Citera
2021-07-09, 14:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kan vi inte hjälpa dom då utan att ha behöva ha dessa lagar nu som används som medel för att rasera landet?
Det är inte lagarna som raserat landet. Tvärtom har vi nu lagändringar på gång som riskerar att försvåra återvandring.

Asyl ska sökas i första säkra land. Att detta ignorerats av migrationsverket innebär inte att det är fel på lagen i sig. Tvärtom innebär det att vi bör ompröva samtliga UT och medborgarskap som givits av aktivisterna på MV, eftersom de är givna på felaktig grund.
Citera
2021-07-09, 14:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Det var ju för sådana situationer asylrätten tillkom. Nu används den för att flyga in analfabeter från Etiopien. Alltså måste asylrätten bort, och ersättas av något annat.
Mitt förslag är att vi istället värnar asylrätten som den ser ut idag, och givetvis omprövar de UT som redan givits på felaktig grund. Se mitt tidigare svar till annan användare här ovan!
Citera
2021-07-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är inte lagarna som raserat landet. Tvärtom har vi nu lagändringar på gång som riskerar att försvåra återvandring.

Asyl ska sökas i första säkra land. Att detta ignorerats av migrationsverket innebär inte att det är fel på lagen i sig. Tvärtom innebär det att vi bör ompröva samtliga UT och medborgarskap som givits av aktivisterna på MV, eftersom de är givna på felaktig grund.

Ja det är jag med på men det förhindrar inte att man även tar bort asyllagen helt och hållet.
Det är väl lämpligare att teckna avtal direkt med Norge, Finland och Danmark istället.
Citera
2021-07-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ja, denna öppning bör användas för att få till en riktig debatt om sakfrågor i media.
Och via den debatten sänka vänstern, vilket en politiker direkt från förskolan bör klara av.
Sedan kan man pröva hur pass djupt denna nya linje är förankrad inom M.

Precis. Man måste alltid se till den större bilden. Kristersson verkar ha klarat av det här senaste shit-testet ganska bra, vilket gör att han och M kan fortsätta med den retoriken framöver. Vänstern har bara makt om man beter sig defensivt.
Citera
2021-07-09, 14:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja det är jag med på men det förhindrar inte att man även tar bort asyllagen helt och hållet.
Det är väl lämpligare att teckna avtal direkt med Norge, Finland och Danmark istället.
Orsaken till att det enligt mig är en otaktisk väg är därför att problemet inte är asylrätten. Det är enligt mig betydligt bättre att framhäva att asylrätten ska följas. I praktiken innebär det indragna UT och medborgarskap.
Senast redigerad av LadySweden 2021-07-09 kl. 15:05.
Citera
2021-07-09, 14:36
Medlem
Bajslukts avatar
Notera att karriärs-politikern Ulf var helt för fri invandring tidigare. Han var en av dem som aktivt arbetade för att förstöra Sverige, och nu har lyckats.

https://nyheter24.se/nyheter/politik/913522-1989-ville-kristersson-ha-fri-invandring-sa-har-sager-han-nu

Avsätt alla dessa karriärister och populister som medvetet förstört Sverige. Vad de säger nu är helt irrelevant, de alla vänder kappan med vinden förr eller senare.
Citera
2021-07-09, 14:46
Moderator
-Info-s avatar
Hanif Bali har en träffande kommentar och fråga angående sossarnas ilska mot Ulf Kristersson för hans ordval "belastning":

Citat:
Hanif Bali:

"Om inte invandringen är en belastning varför är ni stolta över minskningen?"

https://twitter.com/hanifbali/status/1413176494373982217
Citat:
Socialdemokraterna:

"Tack vare att vi stramade upp lagstiftningen har antalet asylsökande sjunkit med 90 procent och Sveriges andel av mottagandet i EU har sjunkit från 12 till 3 procent. Vi har nu det lägsta asylmottagandet på 20 år. Det lägger grunden för en fungerande integration."

Om inte sossarna ser invandringen som en belastning - varför skryter de om minskningen då och menar att minskningen lägger grunden för en fungerande integration?
Citera
2021-07-09, 14:55
Medlem
Borgarna vaknar först när det blir stökigt på Strandvägen...
Citera
2021-07-09, 14:57
Avslutad
Jag har i regel väldigt svårt för Ulf som politiker och gillar honom inte alls av diverse skäl.

Med det sagt så förstår jag ändå vad han ville ha sagt och uppenbart för mig att han inte syftade på invandrare i allmänhet, utan om politiska misslyckanden, om integrationspolitiken, om misslyckanden gällande att bekämpa den minoritet som begår brott.

Precis som det är självklart för mig att man oftast inte syftar på män som grupp när man pratar om "mäns våld mot kvinnor" eller om man pratar om att majoriteten av alla brott begås av män. Måste man förtydliga sådant som om man pratar med små barn?

Självklart finns det folk som dömmer ut både invandrare (eller män) som grupp. Men jag tror man skulle komma längre i diskussioner om hur man löser problem om man inte alltid tolkar in det värsta, så fort det handlar om en motståndare...

Så här sa för övrigt Stefan Löfven i höstas... Ska vi fultolka det med och dra slutsatsen att han syftade på att det är invandrare som grupp han pekar ut och som skapar alla problem..? 🤔

Citat:
"Löfvens vändning: Kopplar ihop stor migration med brottsutvecklingen

Under partiledardebatten i riksdagen på onsdagen fick Stefan Löfven frågan varför han inte såg sambandet mellan en stor invandring och växande kriminalitet.

Då svarade Löfven:

– Med en stor migration där vi inte klarar av integrationen, då följer vi också större risk för de problem som vi ser. Det är glasklart.

"– Hur ska man förstå det här, menar du att en stor migration leder till ökad kriminalitet?

– Om man har en migration som innebär i storleksordning att man inte klarar av integrationen då blir det så att vi får sociala spänningar i ett samhälle och det är inte bra, säger Stefan Löfven och fortsätter:

Löfven säger nu också för första gången att de här problemen har funnits i Sverige – och att det var därför migrationspolitiken styrdes om av regeringen.

– Ja, vi har haft det, så det är därför regeringen som jag leder har sett till att ändra migrationspolitiken, säger Stefan Löfven."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-ser-sociala-spanningar
Citera
2021-07-09, 14:57
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Exakt.

Utöver detta även Dublin-förordningen som säger att asyl ska prövas i första EU-land. Vilket borde erkänna mer eller mindre alla svenska asylprocesser sen 2003.

Här är fördelen med att ha en populär bostadsförening, nattklubb eller land för den delen. Man har rätt att avgöra vilka som har rätt att vistas där. På samma sätt som att lågutbildade svenskar inte kan få medborgarskap i andra länder. Eller när högutbildade svenskar utvisas efter de dömts för våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in