Jag har i regel väldigt svårt för Ulf som politiker och gillar honom inte alls av diverse skäl.
Med det sagt så förstår jag ändå vad han ville ha sagt och uppenbart för mig att han inte syftade på invandrare i allmänhet, utan om politiska misslyckanden, om integrationspolitiken, om misslyckanden gällande att bekämpa den minoritet som begår brott.
Precis som det är självklart för mig att man oftast inte syftar på män som grupp när man pratar om "mäns våld mot kvinnor" eller om man pratar om att majoriteten av alla brott begås av män. Måste man förtydliga sådant som om man pratar med små barn?
Självklart finns det folk som dömmer ut både invandrare (eller män) som grupp. Men jag tror man skulle komma längre i diskussioner om hur man löser problem om man inte alltid tolkar in det värsta, så fort det handlar om en motståndare...
Så här sa för övrigt Stefan Löfven i höstas... Ska vi fultolka det med och dra slutsatsen att han syftade på att det är invandrare som grupp han pekar ut och som skapar alla problem..? 🤔
Citat:
"Löfvens vändning: Kopplar ihop stor migration med brottsutvecklingen
Under partiledardebatten i riksdagen på onsdagen fick Stefan Löfven frågan varför han inte såg sambandet mellan en stor invandring och växande kriminalitet.
Då svarade Löfven:
– Med en stor migration där vi inte klarar av integrationen, då följer vi också större risk för de problem som vi ser. Det är glasklart.
"– Hur ska man förstå det här, menar du att en stor migration leder till ökad kriminalitet?
– Om man har en migration som innebär i storleksordning att man inte klarar av integrationen då blir det så att vi får sociala spänningar i ett samhälle och det är inte bra, säger Stefan Löfven och fortsätter:
Löfven säger nu också för första gången att de här problemen har funnits i Sverige – och att det var därför migrationspolitiken styrdes om av regeringen.
– Ja, vi har haft det, så det är därför regeringen som jag leder har sett till att ändra migrationspolitiken, säger Stefan Löfven."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-ser-sociala-spanningar