2021-07-08, 09:04
Medlem
Sqeptisks avatar
Har en gammal W8-dator. Tänkte skaka liv i den med ett annat operativsystem. Har gjort webbsök i ämnet men det verkar som just W8 är knepig att få till en "dualboot" med.

Någon här som lyckats, eller måste man gå omvägen via en "virtuell maskin"?
Citera
2021-07-08, 09:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Har en gammal W8-dator. Tänkte skaka liv i den med ett annat operativsystem. Har gjort webbsök i ämnet men det verkar som just W8 är knepig att få till en "dualboot" med.

Nu är inte jag så väldans erfaren inom dual-boot området men att just W8 skulle vara "knepig" på det området låter, märkligt. Det är datorn som kan avgöra det, inte Windows. Själv hittade jag snabbt flera tillvägagångssätt på nätet.

Annars, uppgradera 8:an, vilket är gratis, i så fall och prova sedan.
Citera
2021-07-08, 14:29
Medlem
sommarlovs avatar
Borde vara samma som i W10, bara läsa på först, tror man bör stänga av "fast boot" i windows för att upplevelsen ska bli som förväntad.
Citera
2021-07-08, 15:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Om du ska skaka liv i den, antar jag att du inte använder den, och då är det väl bättre att "nuke and pave" = formatera och installera en resurs-effektiv Linux-distro. Jag förutsätter då att du har tillgång till annan Windows-burk med större resurser så att du egentligen inte behöver W8.
Citera
2021-07-09, 13:11
Medlem
Sqeptisks avatar
Tack för svaren!
Skall kika på "nuke and pave"-alternativet och se var det kan leda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem