2021-07-09, 11:06
Medlem
Rättsystemet har dessa barn på sitt samvete.
Citera
2021-07-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enungdam
När ni diskuterar hur mamman borde gjort, och inte borde gjort så bör ni ha i åtanke att det inte är så jävla lätt.

Hon bär skulden för barnens död, den som fick henne att vilja ta sitt eget liv har även den blod på sina händer. De flesta inblandade har en viss skuld i det som hänt, och framför allt samhället.

Jag känner en kvinna som levt under skydd, hennes man våldtog genom att penetrera diverse föremål i hennes kropp, misshandlade henne, och deras barn. Under tiden kvinnan och barnet levde under skydd hade pappan ändå umgängesrätt, och försökte en gång ta med barnet därifrån med hjälp av släkt och socialtjänsten kunde inget göra mer än att tillkalla polis.
Hennes barn omhändertogs då hon inte ansågs vara kapabel att skydda barnet.
När hon levt under skydd i ca 1,5 år, och fått jobb, bostad, ett nytt kontaktnät. Så planerades det för barnets hemkomst, 2 veckor innan barnets hemkomst, hittar pappan henne och misshandlade henne, och vilket i sin tur ledde till att barnet inte heller kunde komma hem och också byta familjehem då ingen fick vet var barnet befann sig om pappan på något sätt kunde få ur kvinnan om var barnet var i det nuvarande familjehemmet.
Han hotade att döda de båda två, och hennes egna släkt vände henne ryggen och uttryckte att hon smutsat ner familjens heder genom att lämna sin man, och säga emot honom, de skickade henne till deras hemland och när hon fick hjälp att kontakta polis och därefter återkom till Sverige tvingade familjen henne att ha en telefon som spelade in förhöret där hon sa att hon ljugit om att de fört bort henne.
Dvs om det är hederskultur och sånt bakom, så är det lättare sagt än gjort att hantera en sån situation.

Helt bisarrt och hemskt.
Vill bara poängtera att hon har svensk släkt som förmodligen inte utövar hederskultur som hon verkar ha bra kontakt med. Men kanske visste de inte hur hopplöst hon hade det.
Citera
2021-07-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Skojar du nu? Det är för det först inte sant, det finns hundratusentals som lever i hemlighet i Sverige.

För det andra är det ju inget argument att inte försöka. ”Lejonet kommer ändå hinna ifatt mig så det är ingen idé att springa”.
Vem vet hur hon tänkte? Vem vet vad som föregått detta? Vem vet VAD hon försökt göra? Men nånstans borde hon tänkt efter och förstått att detta inte är rätt sätt. Rädsla, ångest och depression är farliga just pga att man inte tänker klart. Nej, jag begriper inte hur man kan ställa sig på spåret med sina barn. Finns inte. Lika lite som att ta livet av sina barn pga att de har ME (Bjärred).
Citera
2021-07-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinusCosinus
Den största svikaren i hela denna tragiska historia är samhället. Oavsett om hon blev misshandlad eller ej, så är det fruktansvärt att ingen förstod och/eller agerade på ett helt uppenbart dåligt mående hos mamman. Hon skulle ha fått hjälp, då hade detta inte hänt. Vem som helst som haft självmordstankar vet att man i den svarta stunden på riktigt tror att det vore det bästa för både en själv och alla andra att man försvann. Och om hennes upplevelse av tillvaron varit så oerhört svart att hon tyckt att det även vore det bästa för barnen att dö, ja då kan jag inte förstå hur ingen uppmärksammat ett så dåligt mående. Det kan inte ha gått obemärkt förbi alla. Det var samhällets skyldighet att uppmärksamma henne och ge henne den hjälp hon behövde. Hon har inte ställt sig på spåret med sina barn av egoistiska skäl (i hennes huvud såklart), hon gjorde det av kärlek för dem (återigen i hennes huvud). Det är samhället som har brustit, och det är samhället jag lägger skulden på.

Det här vet vi inte. Det skulle lika gärna kunna vara för att hämnas på mannen. "Nu ska du få för att du jävlats med mig". Desperat ja, men det behöver inte vara av "goda skäl" (i hennes huvud).
Citera
2021-07-09, 11:13
Medlem
Att välja döden och då speciellt för sina barn är för de allra flesta helt otänkbart. Fly landet, gömma sig i en bil etc men snälla. Nu finns det sjuka människor i alla samhällsklasser och etniciteter, men i flera fall där barn placerats i familjehem på grund av misshandel av mamman och barnen, finns det ett mordhot mot barnen. Fäder som hellre mördar sina barn än att de ska bo i ett svenskt familjehem. Ja det är övervägande fäder som har denna inställning och släktingar till fadern.
Alltid lätt att stå utanför o tala om vad man skulle gjort i stället. Leja för mord föreslår ngn. Kan bli lite jobbigt att fimpa en hel släkt.
Nu har jag ingen insyn i detta specifika fall men extremt svårt att välja sida. Båda sidor kommer att prata för sin sjuka mor.
Sen är mord/självmord alltid ngt som drabbar flertalet närstående och vänner livet ut.
Offerkofta är dock alltid osmakligt och jag hoppas för barnens hedervärda minne att de som har ngn del i att detta hände inte tar den på sig.
Citera
2021-07-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Nej jag sprider inga rykten.
Återberättar det som en person som verkar vara vän med henne kommenterar i ett inlägg på Facebook som delades här i går kväll.
Du kan inte vara på riktigt?!
Du sprider rykten. Förstår du inte det själv?
Jag tar det en gång till:
Du sprider rykten om att pappan skulle ha misshandlat barnen och du generas inte ens av att du här offentligt blir uppmärksammad på det?!

Flashback borde ha medalj att kunna utdelas vid såna här tillfällen. "För försumligt och insiktslöst tänkande"
Citera
2021-07-09, 11:19
Medlem
Hoppas någon duktig journalist tar tag och börjar gräva i detta.
Det gjordes ju en Kalla Fakta av mannen som kastade dottern utför kraftverket så det borde göras här också.

Det gjordes även en dokumentär serie på SVT om morden och självmordet i Gårdsten för att få svar.
Hoppas vi får se samma här
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2021-07-09 kl. 11:27.
Citera
2021-07-09, 11:21
Medlem
Oavsett om ett destruktivt förhållande var grunden till detta, så har jag noll förståelse i hur man kan ställa sina barn på tågrälsen. Helt obegripligt. Det går att fly, och även om man är rädd för att någon gång hittas, så är det väl värt att försöka?! Jag själv har varit ett sånt barn som bevittnat mycket och själv fått stryk, men mamma valde att ta mig och syskonen på flykt istället. Och 10 år senare försvann den skyddade identiteten, det var visserligen hemska år MEN vi lever, och nu ser framtiden ljus ut.
Stackars stackars barn..
Citera
2021-07-09, 11:22
Medlem
Jag hoppas innerligt att tjänstemännen i den rättsliga instans som tilldömde mannen umgängesrätt med barnen aldrig mer kommer att få sova på nätterna. Det är stor skam att vårt svenska rättssamhälle inte kunnat skydda denna kvinna och hennes barn. De som dömer henne och hennes handlande förstår inte vilken avgrund hon befann sig inför. Förhoppningsvis tar Kalla Fakta upp detta fall och ser till att samtliga tjänstemän inom den offentliga förvaltningen som varit inblandade men inte tagit ansvar får stå till svars.
Citera
2021-07-09, 11:23
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Som lokförare är man instruerad att titta bort, inte söka ögonkontakt (i den mån det nu skulle gå i dessa hastigheter) eller att titta på när kollisionen sker och att bromsa tåget.

Och det första man tänker på som lokförare när man ser 3 stycken människor uppe på spåret är, vad man fått för instruktioner på kursen( som även kan vara gjord för 40 år sedan) om man ser personer på spåret.....
Tror inte ens i paniken som uppstår när du "bara" kör på ett djur...hinner tänka en endaste logisk tanke...möjligen ett nej, innan det smäller!!
Jag själv han inte tänka något när jag frontade med en annan bil ,som körde om en lastbil...och jag är utbildad undersköterska.

Däremot om man kör tåg och krockar med människor/djur 20 gånger om dagen, så sitter det i ryggmärgen att inte titta!!!
Tror dock inte det finns en endaste lokförare som råkar ut för krockar med föremål ca 1 gång under en 10 års period!!!

Det mest korkade inlägget jag läst under många år här!!!
Citera
2021-07-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Fyfan, äcklig Kosovo Alban som drev mamman tills sina barn till självmord. Hon måste haft det jävligt tufft om hon insåg att hon inte ens kunde lämna kvar barnen hos det kvinnomisshandlande aset.

Ännu en Svensk kvinna som faller offer för en muslimsk mans våld.

Tragisk utveckling i det här landet.

Men har slutat ha någon större empati för Svenska kvinnor som söker sig till män inom den religionen.

Nu ska vi väl inte vara såna "rasister" som mördar mamman själv beklagade sig över på fb 2018, hon va bedrövad över rasismen i landet som hennes älskade barn tvingades växa upp med.
Kanske blev jobbigt då hon insåg att "rasisterna" hade rätt, varför är inte karln dömd om han nu misshandlade både kvinnan och barnen? Ville hon inte anmäla karln?
Citera
2021-07-09, 11:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag känner mig kluven.
Om de blev misshandlade och hotade så måste det varit fruktansvärt att gå med på umgänge och nekad kontaktförbud.
Kan inte tänka mig att det endast var det som var bakomliggande. En depression i den situationen kanske bidrog ganska mkt. Men det vet man ingenting om.

Sen finns en risk att hon hittade på allt för att få ensam vårdnad och när det inte gick så tog hon detta beslutet?

Det jag inte förstår och kanske någon annan kan mer om är att hur kan man få skyddad adress men inte kontaktförbud?

Skulle verkligen vilja läsa det som ligger till grund för besluten i detta fallet.

En förälder som bevisligen misshandlar andra föräldern kan ändå få ha kontakt och umgänge med sina barn. Det verkar som att mamman i det här fallet inte kunde bevisa att även barnen blev utsatta för våld. Hon fick därför skyddade uppgifter men inget kontaktförbud och ensam vårdnad.
Min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in