2021-07-09, 10:22
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Men vilken tur att vi fick GDPR-direktivet som skyddar vår personliga integritet.

Du har totalt missförstått GDPR.. det skyddar de som samlar IN uppgifterna och gör det lagligt att sedan ge dessa uppgifter till andra makthavare och deras representanter. Det har inget med individens frihet eller integritet att göra.

De som har uppgifter OM DIG måste vid anmodan ge dessa uppgifter till makthavare av olika slag.. (inte bara myndigheter). De fåŕ inte berätta för andra användare vad de samlar in eller låta andra användare ta del av dina data.

All låta företag och andra ta del av det sker via pengar och betalning.. dvs de säljer uppgifterna om dig till folk som kan betala för det. DU får ingen del av dessa inkomster..
Citera
2021-07-09, 10:23
Medlem
Questioneers avatar
EU verkar ha lärt sig en hel del ifrån kina, jag trodde att vi levde i en demokrati, där man respektera varandras rättigheter. Synd att Sverigedemokraterna gav upp på iden att lämna EU:n. Finns inget parti längre som företräder våra åsikter. Om vi bara hade bindande folksomröstningar som i Schweiz så hade vi kunnat slippa sånt.
Citera
2021-07-09, 10:24
Medlem
Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say

- Edward Snowden
Citera
2021-07-09, 10:27
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Jag har mitt privatliv att dölja. Jag stänger om mig när jag går på toaletten också. Jag har kläder på mig för att inte visa mig naken. Jag talar förtroligt med människor i enrum, inte med megafon på gatan. Dessutom, och det är det värsta, finns risken att man inte vågar uttrycka till exempel politiska eller religiösa åsikter som överheten inte tycker om och som de kanske till och med förbjuder. Vi ska inte ge någon den makten för det är för farligt.

Då får du träffa dem du vill prata med eller skriva brev.
Citera
2021-07-09, 10:29
Medlem
Anti-WOGs avatar
När vi ändå är i farten, varför inte chippa alla en gång för alla? Ansiktsscanning måste införas inom hela EU, vi ska kunna spåras 24/7.
När vi ändå håller på: det ska bara finnas ett parti att rösta på inom hela EU, hela unionen måste bli en diktatur, likt Nordkorea.
Citera
2021-07-09, 10:32
Medlem
Scalpings avatar
Ja, vi är alla kriminella i myndigheternas ögon, tills vi bevisats motsatsen.

Tacka vet jag brevduvor!
Citera
2021-07-09, 10:42
Medlem
DonLatinos avatar
Detta skapar ju bara en ökad efterfrågan kring krypterade tjänster, vilket många apputvecklare kommer att älska. Det kommer dessutom vara fler och fler som slutar använda vardagliga kommunikationstjänster. Jag är en av de.
Citera
2021-07-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
well, facebook elelr apple är ju inte internetleverantör så det ska de inte ha nå möjlighet till.

USAs regering har ju alltid haft tillgång till användares information via dessa företag
https://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_(surveillance_program)

Nu blir det väl bara samma för EU
Citera
2021-07-09, 10:49
Medlem
JustZlatans avatar
Om det kan stoppa brottslighet och kriminalitet så varför inte. Människan behöver distansera sig från it och den digitala världen för att må bra.
Citera
2021-07-09, 10:49
Medlem
Ett steg närmare revolution.
Citera
2021-07-09, 10:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Har du inget att dölja bör du inte vara rädd. EU står inför stora faror från både terrorister och inhemska sådana.

Lagen är dock inte till för att hitta terrorister. För det har man andra verktyg.
Lagen är till för att hitta grooming, barnporr och barnövergrepp.

https://www.forbes.com/sites/emmawoollacott/2021/07/07/eu-passes-emergency-law-allowing-tech-companies-to-screen-messages-for-child-abuse/
Citat:
EU Passes Emergency Law Allowing Tech Companies To Screen Messages For Child Abuse

Citat:
The controversial decision is an interim solution designed to fix problems with the European Electronics Communications Code, which came into force last December.

Last year, says the European Commission, nearly four million images and videos containing child abuse were reported, along with 1,500 grooming reports.

However, the new code unintentionally barred tech companies from voluntarily looking for illegal content such as child sex abuse.

"In a few short months, reports dropped by 53 per cent," said commissioner Ylva Johansson in a speech earlier this week. "Hundreds of cases, going unnoticed every day."
Senast redigerad av Trolltestet 2021-07-09 kl. 11:03.
Citera
2021-07-09, 10:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
#ChatControl har klubbats igenom

https://samnytt.se/eu-upphaver-sekretess-alla-medborgares-e-post-och-chattmeddelanden-ska-genomsokas/

https://european-pirateparty.eu/parliament-approves-chatcontrol/

Syftet ska nämligen vara brottsbekämpning. Personligen tror jag inte att såna lagar skulle förändra nånting när det kommer till brottsbekämpning. snarare underlätta för massövervakning av EU-medborgare. Det är knappast så att kriminella diskuterar brottsplaner med varandra via mejl och whatsapp - som redan avlyssnas av aktörer som NSA, CIA osv.

Frågan är såklart om såna här lagar kan förändra nånting. Man behöver ju vara flera miljoner anställda för att kolla igenom vad folk skriver på nätet varje dag. Det kan ju omöjligt finnas resurser och vilja till att övervaka och åtala oss småfifflare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in