2021-07-09, 19:38
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men hur ser det ut när jag skickar mitt mail? Passerar texten jag skrivit först i klartext till första servern innan det krypteras?
Ingenting passerar i klartext. Använder du Protonmails webmail eller Protonmail Bridge med exempelvis firebird så är det alltid krypterat. https://protonmail.com/security-details

Största risken, om man ska ta något i klartext, är nog snarare att någon gjort intrång och läser av dina mail samtidigt som du skriver dom eller med en keylogger. Men det finns andra här på fb som är mer kunnig om det, jag har inte stor koll på sånt.
Citera
2021-07-09, 19:40
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug-angel
Det roliga är att kriminella gick ifrån detta sätt att kommunicera för cirka 5 år sen så nu är det bara dumma Svenssons kvar att övervaka. Jävla klåpare som vanligt.

haha nej du! Läste att encrochat som jag hörde talas om användes av kriminella..
Jag hade aldrig hört talas om det innan, men nån skrev att det va "omöjligt att knäcka", jag vart skeptisk.
Sen ett tag efter vart det tydligen knäckt med så. Och jag hade rätt i mitt kritiska tänkande.
Jag vet inte hur kriminella kommunicerar dock.. Om dom gör det i verkliga livet är det smartast såklart.

Men det är fortfarande problemet med peddos och därav vill dom läsa allas emails p.g.a några få. Jag vet inte hur många eller hur utbrett problemet ens är dock.. Jag vet inte ens om det ens går att lösa. Kanske är totalt omöjligt..
Hur ska man kunna kontrollera vad andra idioter gör i livet? Man kan enbart kontrollera sigsjälv..

Du kan ha rätt i att EU vill övervaka "svenssons", men "svennsons" är inte dumma p.g.a en nationalitet så.. Det beror på vliken person det är mest. Du kan vara lika dum eller dummare. Du kanske är en större klåpare än andra. Många försöker protestera med så, men det är svårt att styra vad EU parlament gör och tar för beslut ellerhur?
Hur är svenskar dumma för att EU tar beslut bakom andras ryggar menar du? Så om nån blir en medborgare i ett land säger vi och regler är uppsatta redan, är detta en "klåpare" då eller menar du? Hur är din logik där?
Du är ju förfan rasist ditt mongo.
Senast redigerad av [complex] 2021-07-09 kl. 19:51.
Citera
2021-07-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Ingenting passerar i klartext. Använder du Protonmails webmail eller Protonmail Bridge med exempelvis firebird så är det alltid krypterat. https://protonmail.com/security-details

Största risken, om man ska ta något i klartext, är nog snarare att någon gjort intrång och läser av dina mail samtidigt som du skriver dom eller med en keylogger. Men det finns andra här på fb som är mer kunnig om det, jag har inte stor koll på sånt.

Det enda som skyddar är väl att du använder HTTPS, att texten du skriver skulle krypteras utöver detta kräver väl isf att du laddar ner o installerar ett program för detta. Och Proton används väl via en webbsida.

EDIT - Läste lite på länken du skrev. Tydligen får men en egen "key". Via en cookie?
Senast redigerad av MrStreamer 2021-07-09 kl. 19:47.
Citera
2021-07-09, 19:47
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Ok. Men när går dom på krypteringen då?
Dom vill mest av allt ta bort kryptering utan allas godkännande så.. Det är vad jag läst iallafall. Dom vill komma runt kryptering i helhet så. Bra om dom inte kan läsa countermail och alla tjänster. Dom är krypterade så det borde va logiskt, men tänkte om det va nån lag som gör att dom tjänsterna måste uppge sina kunders emails kanske..
Har varit på tal förut om att tillhandahålla backdoors för stater och säkerhetstjänster. I USA var ju dock kryptering förbjudet för inte så många år sedan, kanske det är något sånt vi får se i framtiden. Men man kan ju bara spekulera.
Citera
2021-07-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Garantera hur länge då?
För alltid så klart!
Citera
2021-07-09, 19:58
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Har varit på tal förut om att tillhandahålla backdoors för stater och säkerhetstjänster. I USA var ju dock kryptering förbjudet för inte så många år sedan, kanske det är något sånt vi får se i framtiden. Men man kan ju bara spekulera.

Mmm..
Vi får se hur det blir. Men det känns som samhällen blir nedlåsta som jävla burar för mig på något vis... Och annat. Vaccinpass, gränser. Inlåst. Stängsel.
Tider pubar stänger och annat, men p.g.a corona. Jag känner liksom att det va mer frihet innan internet vart populärt även om jag va liten då..
Men visst, dom vill väl läsa allt. Och även ta bort kontanter och veta vad alla köper och gör med varje krona. Och även läsa emails som kanske handlar om andras företag med, vem fan vet..
Jag känner inte dom som sitter i EU. Inga jag litar på att besluta vad jag ska anpassa mig efter iallafall...

Dom kan ha en ren agenda, men dom kan också ha en agenda om kontroll. Jag kan ärligt talat inte veta det med säkerhet. Då hade jag behövt besöka dom och prata och känna av dom och deras agenda på riktigt..
Senast redigerad av [complex] 2021-07-09 kl. 20:00.
Citera
2021-07-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Detta är såklart ett fruktansvärt slag mot den personliga integriteten, och ytterligare en i mängden av anledningar till att Sverige bör lämna EU snarast.

Rent praktiskt förändrar det dock ingenting. Lagligt eller ej så har dina mejl och chattar redan varit avlyssnade i mer än ett decennium. Vill du konversera utan att bli avlyssnad gör du det med manuell kryptering (så som PGP) eller genom att fysiskt prata utan närvarande mobiltelefoner eller annan uppkopplad elektronik. Även snigelpost avnjuter väl än så länge en viss nivå av anonymitet.

Jag bryr mig inte ett dugg. Vadå integritet? Dom kommer ju inte läsa random persons mail. Har du rent mjöl i påsen så kan du sätta dig ner igen.
För min del får dom sätta kameror överallt.
När du går på stan så är det tusentals personer som ser dig, eller ber du alla blunda?
Citera
2021-07-09, 20:07
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuukiz
Jag bryr mig inte ett dugg. Vadå integritet? Dom kommer ju inte läsa random persons mail. Har du rent mjöl i påsen så kan du sätta dig ner igen.
När du går på stan så är det tusentals personer som ser dig, eller ber du alla blunda?

Tänker alla verkligen så? Är det jag som är "onormal" eller? Nej, det tror jag icke. Jag har min egna moral mest. Värnar om personlig integritet. Övervakning gör mig paranoid liksom.. Allmänt.

Jag avskyr kameror ute.. Även om jag inte har nått att dölja så.. Känns mest respektlöst och kränkande!
Det är lite såhär.
https://www.youtube.com/watch?v=Gx2rgLt9gY8

Kanske blir så med dom som övervakar emails sen. Man får hoppas det inte är peddos som sitter och letar runt kan man ju säga. Usch... yuk!
Mardröm. Dom borde kolla upp den som kommer övervaka allas email och annat kan jag ju tycka.. Kanske är supercreeps.

Dom kommer läsa random emails. Mass-övervakning!

Stan är annorlunda.. I kameror kan dom spela in och annat. Kan jag få sätta upp en kamera hos dig eller? Jag kan ju streama den till mig och kolla lite ibland? haha. Skulle du inte bli creeped out om jag va en främling du ej sett eller känner, som tittar på dig i smyg? Creeeepy!

Älskar den videon bra exempel. TSA istället för NSA. men det där rör väl i princip FRA och alla i princip som övervakar.. Dom kanske är skit-äckliga creeeps! Vem övervakar dom? Vem fan vet vilken typ av människa det kan vara som övervakar.. Tänk på det.

Man vet aldrig. Men lita på dom om ni känner dom extremt bra som personer. Dom är fortfarande totala främlingar för den som blir övervakad! Dom kan va bra människor med, men hur kan andra veta det? Jo, dom måste övervaka dom för att kunna veta det. Och det gör inte människor som blir övervakade.
Senast redigerad av [complex] 2021-07-09 kl. 20:24.
Citera
2021-07-09, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
"Brussels, 06/07/2021 – Today, the European Parliament approved the ePrivacy Derogation, allowing providers of e-mail and messaging services to automatically search all personal messages of each citizen for presumed suspect content and report suspected cases to the police."
Och tex Flashback och Grindr är förstås sådana providers.
Citera
2021-07-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjuukiz
Dom? Någon halvtaskigt implementerad maskin kommer läsa och eventuellt feltolka dina mejl. Sen är det upp till dig att bevisa att du inte är pedofil. Alla är skyldiga till motsatsen har bevisats.

Välsignat nog är inte all på stan angivare som ringer polisen så fort jag råkar gå mot rött, röker en cigg för nära ingången till någon krog eller cyklar där det inte är tillåtet. Och innan du säger något om att lagen aldrig kommer appliceras på så vis vill jag påminna om att IPRED-lagen aldrig skulle användas för att sätta dit vanligt folk men idag uteslutande används för att skicka hotbrev till vanligt folk. Kan en lag utnyttjas mot befolkningen kommer den utnyttjas.
Citera
2021-07-09, 21:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
#ChatControl har klubbats igenom

https://samnytt.se/eu-upphaver-sekretess-alla-medborgares-e-post-och-chattmeddelanden-ska-genomsokas/

https://european-pirateparty.eu/parliament-approves-chatcontrol/

Syftet ska nämligen vara brottsbekämpning. Personligen tror jag inte att såna lagar skulle förändra nånting när det kommer till brottsbekämpning. snarare underlätta för massövervakning av EU-medborgare. Det är knappast så att kriminella diskuterar brottsplaner med varandra via mejl och whatsapp - som redan avlyssnas av aktörer som NSA, CIA osv.

Har man rent mjöl i påsen spelar sånt ingen roll. Ingen är intresserad av min chatt med badgänget om vem/vilka som ska mötas på stranden idag osv.
T ex
Citera
2021-07-09, 21:03
Medlem
Detta påstås vara riktat i huvudsak mot barnsexbrott, typ barnporr, trafficking etc!

Om detta blir obligatoriskt för t.ex forum som flashback så är det ju ett ganska farligt verktyg i fel händer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in