2021-07-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enungdam
Hur ser det ut med hederskultur i Kosovo? En del av Lab*nots släktingar verkar var muslimer och där vet man ju att det finns mycket hedersmord osv inom islam,men ofta är det olika beroende på vart man bor också

Generellt så innebär det alltid problem att beblanda sig med albaner i allmänhet och muslimer i synnerhet. Vad jag förstår av "djungeltelegrafen" i området så är pappan med familj vedervärdiga och har förstört MK liv. MK kommer från en svensk medelklassfamilj och är omtalad som en väldigt snäll och bra tjej.
Facebook börjar dock fyllas med inlägg som försvarar mammans gärningar och oavsett anledning så har mamman berövat två helt oskyldiga barn livet och för det finns ingen förståelse eller förlåtelse. Hon hade ett val och när allt var nattsvart så hade hon kunnat ha ihjäl exet och skonat barnen som ex. Hon är en mördare och inget annat.

Den omständighet som skulle kunna förändra det är som någon annan skrev; om hon blev tvingad att befinna sig på spåret under t.ex pistolhot. Det är relativt otänkbart men vore väl inte helt omöjligt ?
Citera
2021-07-09, 10:16
Medlem
Sassenpassens avatar
Det är också konstigt att hon hade skyddade personuppgifter och skyddad adress men fortfarande bodde kvar i samma håla med 1000 invånare🤔
Citera
2021-07-09, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Candyman666
Facebook börjar dock fyllas med inlägg som försvarar mammans gärningar och oavsett anledning så har mamman berövat två helt oskyldiga barn livet och för det finns ingen förståelse eller förlåtelse. Hon hade ett val och när allt var nattsvart så hade hon kunnat ha ihjäl exet och skonat barnen som ex. Hon är en mördare och inget annat.

Gör det, när du sitter där som ensam tjej mot en hel släkt och samhället sviker dig.

Godnatt!

Barnen är i himlen med sin mamma <3
Citera
2021-07-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Många försvarar mammans mord på sina egna barn för att pappan kanske skulle mörda dem. En chans på 50% att överleva. Än att kasta sig framför ett tåg.

Detta som sägs om pappan, att han ville döda dem, miss0handla dem, mm kommer från m4rias vänner för att försöka försköna mordet hon begått. Resten av skitsnacket kommer ifrån att hon ansökt om kontaktförbud som inte gått igenom då hon inte kunnat styrka att hon är utsatt. Säkerligen en väldigt psykiskt sjuk kvinna som borde ha varot inlåst på psyk. Oavsett orsak är hennes handling FEL

Krasn*q*, Lab*not har inte tidigare lagförts för brott mot närstående. Pågående utredning ger för närvarande inte tillräckligt stöd för ansökan. Det har inte framkommit någonting som tyder på att Krasn*q*, Lab*not skulle komma att kontakta, trakassera eller begå brott mot sökanden. Förutsättningarna för kontaktförbud är motndenna bakgrund inte uppfyllda"

- 23/6 2021, åklagarkammaren Kristianstad

AM-73128-21

- Jo jag köper det du skriver till viss del men jag sätter en foliehatt på att du aldrig någonsin i närheten befunnit dig i en situation likt hennes. Ha en man som är kapabel till precis vad fan som helst. Det verkar som att han har misshandlat henne och även börjat ge sig på barnen.

Det är en situation som vi aldrig kan relatera till.
Citera
2021-07-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettefrack
Statistiken är emot dej tyvärr.

Må hända, men jag kollar inte på statistiken här, jag lägger fram en annan än teori, baserat på tecknen som finns. Nämligen att inget våld har använts. Rätt och slätt en vansinnesmamma som tog sina barn med sig i döden i en pågående separation/vårdnadstvist
Citera
2021-07-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarmedagg
Från Facebook sidan:
RSK/nolltolerans mäns våld mot kvinnor

Angående den tragiska tågolyckan i Hässleholm. Vi vill härmed lyfta denna kvinnas tragiska öde💔

Väljer att göra inlägget anonymt så ingen ska kunna gå via min vänlista och försöka hitta namn på personen jag pratar om.

Stor sorg. Vi har mist en "syster".
Vet inte om alla hört om den hemska olyckan nere i Hässleholm igår där en mamma och hennes två barn blev påkörda av tåget?
Mamman hade blivit misshandlad länge av sin man och han hade också börjat gå på barnen.
Hon lämnade honom och levde på hemlig ort.
Men så nu kom beslutet från tingsrätten att trots allt han gjort skulle han få rätt till umgänge med barnen.
Han har hotat henne och sagt att han skulle slå ihjäl både henne o barnen när han hittar henne.
Nu till helgen skulle han få umgänge med barnen.
Mamman fick slut på hopp när rättsystemet gick emot henne. Hon såg ingen framtid för sig och sina barn längre och valde att ställa sig på spåret med dem och begå mord/självmord.

Känns förjäkligt att det får gå till så här. Att trots han gjort vad han gjort mot henne o barnen så får han ändå umgängesrätt.
Så otroligt hemskt att hon inte såg någon annan utväg.
Jag hoppas hon o barnen får frid i himlen.
Mina tankar är med anhöriga och lokföraren.
Stor sorg 💔
Det var nog något sådant här jag trodde hänt. Föräldrars rätt till barn är helt klart viktigare än att skydda barnen. Förjävligt.
Citera
2021-07-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBitch11
- Jo jag köper det du skriver till viss del men jag sätter en foliehatt på att du aldrig någonsin i närheten befunnit dig i en situation likt hennes. Ha en man som är kapabel till precis vad fan som helst. Det verkar som att han har misshandlat henne och även börjat ge sig på barnen.

Det är en situation som vi aldrig kan relatera till.

Dock är det ett tänkt scenario, grundat på förutfattade meningar. Hon kan mycket väl ha varit mentalt sjuk, eller velat straffa fadern. Det är tydligt att många här vill ursäkta hennes handling bara för att hon är kvinna. Förstår inte detta, när det samtidigt är oacceptabelt att föra över statistiska sanningar på individer i andra sammanhang.
Citera
2021-07-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Hade hon valt att ta sitt liv själv hade mannen fortsatt att misshandla barnen - gud vet hur länge. 10-15 års helvete? Det var inget lätt beslut.

Jag blev ofta slagen som barn flera gånger i veckan. Det har påverkat mig för hela livet. Jag är 70 år och det gör fortfarande ont i själen. Det spelar ingen roll hur länge man går i psykoterapi. Har du inte befunnit dig i en sådan situation tycker jag att det är övermaga att kritisera mamman.

Det är lätt för dig att stå vid sidan om och kritisera andras val utifrån din (trygga?) uppväxt men det ger dig inte rätten att kritisera (spy galla över) kvinnans val. I hennes och barnens utsatta situation fanns förmodligen ingen annan lösning utifrån hennes horisont.

Jag har egna barn och har inte lyft ett finger för att göra dem illa. De har haft en trygg uppväxt och har i vuxen ålder förstått att jag hela tiden mått dåligt inombords men maskerat det väl.
Oavsett hur mycket mannen eller någon annan misshandlat barnen (vilket vi i det här fallet inte vet något om alls) så är det självklart vidrigt och ondskefullt av modern att döda sina egna barn. Så länge de inte är i låsta i en källare så finns ju alltid tusen andra lösningar. De mest uppenbara är väl att dokumentera misshandeln, eller flytta långt bort, eller helt enkelt döda mannen.

Jag beklagar vad du har gått igenom, men antagligen är du själv glad över att ingen barmhärtighetsmördade dig som barn?
Citera
2021-07-09, 10:23
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassenpassen
Det är också konstigt att hon hade skyddade personuppgifter och skyddad adress men fortfarande bodde kvar i samma håla med 1000 invånare🤔
Tyvärr inte ett dugg märkligt. Det är tyvärr oftast det enda kommunerna har att erbjuda, och kvinnorna själva har oftast inte någon ekonomi eftersom mannen tagit kontrollen över den.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBitch11
Det finns ju onekligen mycket som pekar på att just mannen är en stor bidragande faktor till denna tragiska händelse. Jag har belyst tidigare att jag har erfarenheter av mannen och även så har mina vänner och det är man som dragit sig mot våld och umgängen som har skev kvinnosyn. Allting här inne är spekulationer, så länge inte kvinnan och mannen erkänner så är ju allting spekulationer och så kommer det förbli eftersom man inte letar efter en "gärningsman". Det kan ju vara så att nära anhöriga till kvinnan träder fram i ett större uttalande senare men det är ju likadant där, det skulle ju också bara kunna vara rena skit snacket.

Så lite känsla borde du nog ha vid detta stadie om du följt tråden någorlunda.

Tro mig, känsla har jag men trots det vill jag gärna ha fakta inte bara några inlägg som påstår det ena och det andra.
Mannen var säkerligen ett svin men inte ens tingsrätten fann tillräckliga bevis för att godkänna kontaktförbud.
Förhoppningsvis kommer det att klarna lite längre fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaire-Witch
Vad är det roliga? Att det finns sjuka individer ute i samhället som gör att man måste ha skyddad identitet för att kunna leva någorlunda normalt liv pga att man utför sitt jobb. Ser inget roligt i det, tragiskt är vad det är!

Inte fan får man skyddad identitet av arbeta för en kommun…
Citera
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enungdam
Hur ser det ut med hederskultur i Kosovo? En del av Lab*nots släktingar verkar var muslimer och där vet man ju att det finns mycket hedersmord osv inom islam,men ofta är det olika beroende på vart man bor också

Hederskulturen är ett fenomen som är mer vanligt i Mellanöstern och i efterblivna delar av Kurdistan. Att det skulle finnas i Kosovo har jag aldrig hört talas om.

I norra Albanien finns dock en helt annan sorts hederskultur som går ut på att familjer mördar varandras söner i flera generationer pga gamla oförrätter.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2021-07-09 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in