2021-07-09, 00:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Det här är ju en klassiker... men alltid värt en titt.

https://www.svtplay.se/video/26365530/motet/motet-sasong-1-corona-karantan?id=e5wyrxv

Alarmism mot sunt förnuft.

Katrin Zytomierska som annars brukar vara ganska rolig att lyssna på stollar ur totalt..
Citera
2021-07-09, 00:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu planeras mer vaccin att skickas till Afrika:

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Halv miljard vaccindoser till Afrika

Det internationella samarbetet Covax som försöker lösa det akuta globala vaccinbehovet har som målsättningen att leverera 520 miljoner doser covid-19-vaccin till Afrika, rapporterar Reuters.

Det uppger chefen för Covax, Aurelia Nguye, på torsdagen. Leveranserna kommer att ta fart i september efter att ha fördröjts på grund av indiska exportrestriktioner, sade hon.

Enligt WHO har omkring 25 miljoner doser hittills distribuerats till sammanlagt 44 länder i Afrika.
Jag känner mig äcklad av denna satsning på Afrika, samtidigt som den stora katastrofen pågår i Sydamerika. Afrika har drabbats anmärkningsvärt lindrigt, i motsats till Sydamerika. I nuläget borde det vara mycket mer angeläget att stoppa massdöden i Sydamerika, istället för att skicka vacciner till Afrika.

Av någon anledning, så anses det alltid vara ädlast att hjälpa svarta afrikaner, även när det finns andra människor som har mycket större behov av hjälp.

Det är nog inte mer komplicerat än att WHO:s korrumperade ordförande
Tedros Adhanom Ghebreyesus, är afrikan. I övrigt håller jag helt med i din analys.
Dessutom, det enda tacket vi kan förvänta oss från den världsdelen är att bli kallade rasister. Men det är ju alltid något.
Senast redigerad av LeeVan 2021-07-09 kl. 00:29.
Citera
2021-07-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du växlar mellan att prata om total dödlighet och överdödlighet. Andra skribenter sätter dödligheten i corona i relation till hela befolkningen. Man får väldigt olika kvottal och procenttal om man gör på det viset.

Är normal överdödlighet 100 tusen personer, men nästkommande år är det 101 tusen personer som avlider är dödlighet utöver normal dödlighet 1%. Ökar då dödligheten år 2 till 105 tusen kan man ju antingen relatera 105 till 100 (den normala dödligheten), eller så kan man relatera 5 till 1 och då har helt plötsligt överdödligheten ökat med 500% i jämförelse med överdödlighet året dessförinnan.

Du måste bestämma dig för vad du vill diskutera. Är det döda i corona, dödlighet i samhället, eller överdödlighet? Det är nämligen tre helt olika saker. Sedan verkar vissa har väldigt svårt att förstå det. Man förstår inte att dödligheten påverkas av åtgärder man sätter in. Dödligheten påverkas inte bara i corona, utan nedåt även i influensa och vinterkräksjuka, samt en mängd andra smittsamma sjukdomar. Det spekuleras även i att antal trafikdöda har utvecklats gynnsamt under pandemin då fler kör bil, vilket resulterar i färre trafikolyckor.

Det bästa vi har att gå på är därför laboratoriebekräftad covid19, precis på det sätt det mäts idag. Visserligen måste det då finnas en testkapacitet, samt rutiner för att testa vid misstänkt smitta. Det saknades i början av pandemin, vilket gör att ett antal tusen döda troligen saknas i statistiken. Personligen skulle jag gissa på att cirka 17-18 tusen till dags datum har avlidit som en följd av Covid19 sjukdom i Sverige.

Jag pratar om överdödlighet hela tiden. Länkarna jag gav är överdödlighet. Men du verkar inte läsa dem. Laboratoriebekräftad covid-19 fungerar bara om de testat, vilket många länder visat att de inte gjort i tillräcklig utsträckning. Sverige tillhör en av de bättre, många andra länder har missat massor av fall. Det finns många studier på detta och du är blind om du missat detta. Det bästa är alltså inte att gå på laboratoriebekräftad covid-19 om man ska jämföra sig mellan länder. Tvärtom tror jag inte det är 17-18 tusen som dött av covid-19 i Sverige utan det är färre. När en pandemi sköljer över är det betydligt lättare att sätta diagnosen covid-19 när man testar så mycket, trots att många patienter är multisjuka och gamla och skulle avlidit av en förkylning eller influensa normalt sett.

Som jag tjatat om i ett år snart - effekterna av åtgärderna minskar andra smittsamma sjukdomar i hela världen, som influensa. Det har inte heller undgått forskningen. Residualen överdödlighet kan tillskrivas covid-19, övriga skulle avlidit ändå ett normalår utan att någon skulle rycka på axlarna. Därav är överdödlighet ett utmärkt mått, särskilt om den ålderstandardiseras, för hur covid-19 drabbat olika länder.
Citera
2021-07-09, 00:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Inte jag heller. Nu har jag väl inte överansträng mig men jag har letat.

Man får ju intrycket att reinfektion är mer ovanligt än genombrottsinfektioner, men det vore ju högst intressant att se någon studie i ämnet. Andel smittade, svårt sjuka etc. Är ju relevant om britterna beslutar sig för att öppna upp nu i Juli huruvida infektion ger ett bra och långvarigt skydd.

De vaccinerade innefattar subgruppen "riskgrupp", dvs äldre och sjuka. Riskgruppen stog tidigare för en förkrossande majoritet av dödsfallen och en majoritet på IVA. Även ett bra vaccin kan medföra att vaccinerade fortfarande är i majoritet i båda fallen.
Det intressanta är relativ fördelning i tidigare vågor innan vaccination och relativ fördelning nu mellan jämförbara grupper.

Fast vi har väl inte sett deltans fulla kraft ännu. Vi får avvakta och se. Än så länge ser det bra ut.
Citera
2021-07-09, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Förra året var det tydligen pga vårens lockdowns pandemin tvärdog till sommaren. I år det pga vaccinet

Lockdowners och vaccindyrkarna begriper inte att respiratoriska sjukdomar alltid försvinner sommartid. Nu använder de istället årstiden för att "bevisa" att deras älskade åtgärder fungerar.

Just nu har vi en ökning mitt i sommaren, kanske är det så att viruset muterats?
Citera
2021-07-09, 00:59
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast vi har väl inte sett deltans fulla kraft ännu. Vi får avvakta och se. Än så länge ser det bra ut.
Ja, britterna ser ju ut att ligga någonstans runt en femtedel så många på sjukhus vid motsvarande antal smittade. Fast tidsförskjutningen mellan bekräftade smittfall och inlagda på sjukhus, samt hastigheten ökningen skett med gör det svårt att riktigt bedöma. Färre ser det ju helt klart ut att vara.

Ytterligare en intressant detalj är ju att symptomen är annorlunda med delta, mer rinnsnuva och mindre bortfall av lukt och smak. Vilket ju föranleder en fundering om annat också skiljer, som att eventuella långtidssymptom kan bli annorlunda, och mer eller mindre frekventa?
Citera
2021-07-09, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Med domedagssekt räknar du stollarna som påstod att alla som tog vaccinet skulle dö inom 2-6 månader?

Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Ja, britterna ser ju ut att ligga någonstans runt en femtedel så många på sjukhus vid motsvarande antal smittade. Fast tidsförskjutningen mellan bekräftade smittfall och inlagda på sjukhus, samt hastigheten ökningen skett med gör det svårt att riktigt bedöma. Färre ser det ju helt klart ut att vara.

Ytterligare en intressant detalj är ju att symptomen är annorlunda med delta, mer rinnsnuva och mindre bortfall av lukt och smak. Vilket ju föranleder en fundering om annat också skiljer, som att eventuella långtidssymptom kan bli annorlunda, och mer eller mindre frekventa?

Jag hoppas att viruset blivit mildare, om så är ju allt ok. Om inte så har jag ammo så jag klarar mig.
Citera
2021-07-09, 01:18
Medlem
Storbritannien har ca. 50 gånger fler smittade per dygn nu jämfört med för ett år sedan, nu har de finalen kvar med mycket publik och kanske en eventuell vinst där med festande som kommer ge en smittoexplosion som saknar motstycke under hela pandemin.
Citera
2021-07-09, 02:06
Medlem
Citat:
Speciellt de som haft milda infektioner har nästan inget skydd. Många av dessa har dessutom blivit rejält sjuka när de blivit reinfekterade.

Vetenskaplig referenser - var är de?
Citera
2021-07-09, 02:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Storbritannien har ca. 50 gånger fler smittade per dygn nu jämfört med för ett år sedan, nu har de finalen kvar med mycket publik och kanske en eventuell vinst där med festande som kommer ge en smittoexplosion som saknar motstycke under hela pandemin.

Samtidigt inte ens hälften så många som i januari.
Citera
2021-07-09, 02:23
Medlem
Citat:
Har varit känt sedan länge att vaccinen ger bättre skydd än genomgången infektion. Speciellt de som haft milda infektioner har nästan inget skydd. Många av dessa har dessutom blivit rejält sjuka när de blivit reinfekterade.

Du har aning om vad studien undersöker antar jag. Vad säger den tror du? Jag vet, jag har läst den.
Citera
2021-07-09, 02:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Har varit känt sedan länge att vaccinen ger bättre skydd än genomgången infektion. Speciellt de som haft milda infektioner har nästan inget skydd. Många av dessa har dessutom blivit rejält sjuka när de blivit reinfekterade.

Har du någon länk kring återinfektion? Jag har inte hittat någon bra och allt jag läst om det tyder på ett extremt lågt antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in