2021-07-08, 23:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När någon fotade eller filmade hade SD en förmåga att åtminstone komma med från sidlinjen med typ 2 fingrar i luften. Han bara måste vara i centrum, annars blev han avundsjuk och missunsam. Till och med på sitt nyfödda barn, en helt underbar liten person. Det ser man som sagt inte minst på just bebis-filmen. Men han verkar inte alls se detta.

Att han hade narcissistiska och psykopatiska drag är helt klart, men jag misstänker att det är någon neuropsykiatrisk diagnos som till och med överskuggar de andra dragen. Han var barnslig, omogen och en stor skitstövel och när han blev pressad blev han uppenbarligen mycket farlig. Här var både HD och Lena på väg bort från honom och då tappade han allt.
SD är gränslös. Han vill vara i centrum och har narcissistiska drag. Hjälten som vill leka kvarterspolis och smyger runt med sin ficklampa som jag nyss skrev. Han beskrivs intelligent och är inte sen att skrävla om sin intellektuella kunskap.

Att han är extremt omogen emotionellt är mer än uppenbart och jag tror att hans problematik är såpass grav att han antingen har psykopatiska drag alt blir att uppfattas sådan relaterat till empatibegreppet - för att han inte begriper vad som är lämpligt, vad som inte är roligt och vad som är bortom normalt.
Han är även kapabel att dra saker väldigt för långt när han ska visa makt (tex stalkerbeteende) och hans problemlösning är inte normal. Den är radikal.
HD är heller inte normal som resonerar kring att död är för att eliminera hennes lidande.
Hon är far beyond med sin "förståelse", det når absurd nivå och att jämföra med sörjande anhöriga i vården, är rent obehagligt.

SDs omplacering som chef vittnar om stor problematik ang hans rigida tänk, hans sociala inkompetens. Han är som en korkad envåldshärskare på möten. Däremot får han beröm ang annat som mer berör tekniska frågor.

Nämnde nyss om han har särbehandlats barn och om vissa beteenden har stärkts på bekostnad av annat såsom att inte visa eller prata om känslor (med förhör i åtanke) så göder det ett visst beteende. Det verkar vara lite för mycket beröm (föder narcissism/egocentrering om det inte kan hanteras rätt).
SD dampar vidare genom livet...

I filmen är det som om det blivit naturligt att han hoppar runt. Ingen tycks reagera värst mycket, tillsägelserna är vaga (oavsett om de inte är på hemmaplan och kan säga vad som helst).

Jag har tidigare nämnt att det kan handla om att överkompensera andra svagheter och att det finns en ovanlig subgrupp inom AST.
Glömde dock bort de citaten insåg jag så jag tar med det nu (se spoiler).
Som sagt, tillstånd där det kan röra sig om att överkompensera brister, speciellt om det rör sig om tillräckligt IQ men behöver inte nå nivå professor.
Vad som felar SD vet vi inte men jag ser autistiska drag likaväl som narcissism bland emotionella problem och en rigid personlighet.
Senast redigerad av develi 2021-07-09 kl. 00:18.
Citera
2021-07-09, 00:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag skulle gärna ta del av din syn på det som du nämner att du kan läsa mellan raderna i SDs och HDs relation.

Under HD depression inleder han affären med LW. Sköter hennes mediciner (noga doserad sömnmedicin) så han kunde lämna bostaden. En stor nivå av gaslighting för att lura HD och även kontroll över hennes sociala medier. Längre fram börjar ju HD även kontrollera honom. Så alla hans relationer är uppfuckade.
Citera
2021-07-09, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
SD är gränslös. Han vill vara i centrum och har narcissistiska drag. Hjälten som vill leka kvarterspolis och smyger runt med sin ficklampa som jag nyss skrev. Han beskrivs intelligent och är inte sen att skrävla om sin intellektuella kunskap.

Att han är extremt omogen emotionellt är mer än uppenbart och jag tror att hans problematik är såpass grav att han antingen har psykopatiska drag alt blir att uppfattas sådan relaterat till empatibegreppet - för att han inte begriper vad som är lämpligt, vad som inte är roligt och vad som är bortom normalt.
Han är även kapabel att dra saker väldigt för långt när han ska visa makt (tex stalkerbeteende) och hans problemlösning är inte normal. Den är radikal.
HD är heller inte normal som resonerar kring att död är för att eliminera hennes lidande.
Hon är far beyond med sin "förståelse", det når absurd nivå och att jämföra med sörjande anhöriga i vården, är rent obehagligt.

SDs omplacering som chef vittnar om stor problematik ang hans rigida tänk, hans sociala inkompetens. Han är som en korkad envåldshärskare på möten. Däremot får han beröm ang annat som mer berör tekniska frågor.

Nämnde nyss om han har särbehandlats barn och om vissa beteenden har stärkts på bekostnad av annat såsom att inte visa eller prata om känslor (med förhör i åtanke) så göder det ett visst beteende. Det verkar vara lite för mycket beröm (föder narcissism/egocentrering om det inte kan hanteras rätt).
SD dampar vidare genom livet...

I filmen är det som om det blivit naturligt att han hoppar runt. Ingen tycks reagera värst mycket, tillsägelserna är vaga (oavsett om de inte är på hemmaplan och kan säga vad som helst).

Jag har tidigare nämnt att det kan handla om att överkompensera andra svagheter och att det finns en ovanlig subgrupp inom AST.
Glömde dock bort de citaten insåg jag så jag tar med det nu (se spoiler).
Som sagt, tillstånd där det kan röra sig om att överkompensera brister, speciellt om det rör sig om tillräckligt IQ men behöver inte nå nivå professor.
Vad som felar SD vet vi inte men jag ser autistiska drag likaväl som narcissism bland emotionella problem och en rigid personlighet.

Här ser jag återigen situationen när SDs yngre bror M får ordentligt med spö av SD. Pappan tittar in i pojkrummet, säger ingenting och stänger bara dörren.

Det signalerar 2 saker: till M att han får skylla sig själv och till SD att beteendet var ok. Om det sen hände mer av sånt, eller att fusk och liknande beteenden lämnades därhän - då etsar sig sånt naturligtvis fast i skallen. Både hos offret (som växer upp i tron att han får stå ut som slagpåse om han är "dum" ) och hos SD att sånt beteende är ok.
Citera
2021-07-09, 01:11
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant tänkande runt människorna som "redskap".
Då tänker jag även på svärfar här, som kanske inte av en slump bistår SD, trots skilsmässa med sommarvistelse och stöd i rätten.

Med din analys faller bitarna lite mer på plats för mig, även om jag tycker mig ha "sett det" redan. Det blir väl som att få samma berättelse från en annan vinkel, eller en spegelbild från andra sidan. Det blir liksom ett djup i förståelsen...

Ja svärföräldrarna blev nog viktiga för honom också.
Varav jag anar att svärfaderns roll tycks varit fundamental på slutet.

Och trots att jag har svårt att se det konstruktiva i längden med ev medberoende och dess effekter
så kan jag ändock inte låta bli att hysa medlidande och förståelse för att det lätt blir så.

För dem alla var nog allt detta en stor mörk smärtsam sorg.
Mitt i allt detta var barnen. Deras barnbarn.
De gjorde nog vad de kunde efter sin förmåga.
Citera
2021-07-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Under HD depression inleder han affären med LW. Sköter hennes mediciner (noga doserad sömnmedicin) så han kunde lämna bostaden. En stor nivå av gaslighting för att lura HD och även kontroll över hennes sociala medier. Längre fram börjar ju HD även kontrollera honom. Så alla hans relationer är uppfuckade.

Ja, och det var då han upplevde kontrollförlust och förvirring och blev rasande. I hans ögon kunde han själv aldrig göra fel ("jag har rätt, du har fel"). Raseriet måste därmed kanaliseras och det blev Lena som fick ta allt - och dessutom mördas.

HD fick verkligen också utstå en massa skit under 20 år, men hon fick iaf behålla livet. Tror hon är rätt nöjd nu faktiskt. Hon har ju blivit av med både SD och Lena...
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-09 kl. 01:19.
Citera
2021-07-09, 01:20
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

På tal om en väldigt bred och total hänsynslöshet....

Jag hade glömt detta med hans medicinering av sin fru, sömnmedel, för att garantera att hon inte ska vakna under tiden han är ute och har sina "kärleksmöten" vid sidan av.

Alltså: han struntade helt i sin omsorg för barnen likväl som HD i detta fall.
Tänk om något hänt? Eldsvåda. Akut sjukdom hos barn. Eller vad som helst.
Citera
2021-07-09, 01:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Här ser jag återigen situationen när SDs yngre bror M får ordentligt med spö av SD. Pappan tittar in i pojkrummet, säger ingenting och stänger bara dörren.

Det signalerar 2 saker: till M att han får skylla sig själv och till SD att beteendet var ok. Om det sen hände mer av sånt, eller att fusk och liknande beteenden lämnades därhän - då etsar sig sånt naturligtvis fast i skallen. Både hos offret (som växer upp i tron att han får stå ut som slagpåse om han är "dum" ) och hos SD att sånt beteende är ok.
Inte ens ett naj, naj Steffe..
Sen kan man ju undra vad millimeterrättvisa innebär om nåt syskon samtidigt favoriseras.
Lika många skedar O'boy?

Uppdelning uppfostran, mor till ÅK 6. Har aldrig hört talas om nåt dyl.
Fattar inte ens vad som menas. Lufsade han omkring och inte la sig i?

Det visades inte känslor, mamma grät aldrig och pappa grät en gång på begravning. Det pratades inte om känslor. Enligt ena brodern.

"Det går över" verkar mamman var nöjd med som inställning och hon tycker maken "är blödig men att hon är mer rationell. Hon håller saker för sig själv och grottar inte ner sig."

Om det redan fanns nån problematik hos SD så undrar jag hur denna fördelning påverkade i de år då mycket grundläggs..
Sen träffar han den instabila fröken Axelsson som strutsar och upprätthålla fasader, är bra på att bevara hemligheter och med en familj där allt är bara toppen i förhör och familjen tycker lika som HD.
Senast redigerad av develi 2021-07-09 kl. 01:45.
Citera
2021-07-09, 01:48
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Jag håller med här.
Det finns troligen en hel del som hänt som vi inte har en susning om.
Jag tycker inte man kan lägga vikten vid om han varit kriminell eller liknande i barn/ungdomsår osv.
Det kan fortfarande ha skett en hel del men som har sopats under mattan!
Som inte kommit fram i ljuset.
Vi har bara tillgång till minimala fragment!

Samma inom hans äktenskap!
Vi har endast minimala fragment!
Det går inte bilda en fullvärdig bild av de fragmenten.
Bilden skulle ha varit tydligare om vi hade kunnat följa samma typ av konstanta konversationer
mellan H och S som mellan L och S.
Det vi däremot VET är att han behandlade H förjävligt under många år.
Och då ska vi lägga på minnet att vi vet knappt NÅGOT!

Jag har mycket svårt att förlika mig med att han lät H förtvivlad o gråtande själv packa bilen innan hemresan från ett event de gemensamt var på, allt medans han själv satt och kucklilurade med L.
Och de visste att hon visste....
Alla visste.

Det är så totalt hänsynslöst.
En sådan förnedring.
Och då VET han att hon själv inte mår bra....
Och de ska sedan hem till ungarna...

Han var skrupelfri.
Citera
2021-07-09, 02:28
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
På tal om en väldigt bred och total hänsynslöshet....

Jag hade glömt detta med hans medicinering av sin fru, sömnmedel, för att garantera att hon inte ska vakna under tiden han är ute och har sina "kärleksmöten" vid sidan av.

Alltså: han struntade helt i sin omsorg för barnen likväl som HD i detta fall.
Tänk om något hänt? Eldsvåda. Akut sjukdom hos barn. Eller vad som helst.

Barnen var dessutom väldigt små.
Citera
2021-07-09, 03:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Det vi däremot VET är att han behandlade H förjävligt under många år.
Och då ska vi lägga på minnet att vi vet knappt NÅGOT!

Jag har mycket svårt att förlika mig med att han lät H förtvivlad o gråtande själv packa bilen innan hemresan från ett event de gemensamt var på, allt medans han själv satt och kucklilurade med L.
Och de visste att hon visste....
Alla visste.

Det är så totalt hänsynslöst.
En sådan förnedring.
Och då VET han att hon själv inte mår bra....
Och de ska sedan hem till ungarna...

Han var skrupelfri.
Skulle tippa att hon har många likasinnade kvinnor som gråter över otrogna partners.
Som behandlas som rent trash.

Men det är inget mot den hänsynslösa behandling som LW fick utstå.
Hon var garanterat förtvivlad med de avvärjningsskadorna och jag hoppas hon förlorade medvetandet jävligt fort när hon låg gråtande på marken och skrek ut sitt avgrundsvrål.

Jag hoppas verkligen inte att även HD är inblandad i det hela, nån oskuldsfull ängel förefaller hon iaf inte vara när hon hoppas att LW är död då hon knappt försvunnit.
Skrupelfritt tar hon LWs loggar när hon inte längre kan protestera.

Fy fan.

För vissa går iaf livet vidare.
13 juni
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/412aa661-be30-496d-a909-7a6e404421e4_l.jpeg
20 juni
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/40b78cee-001a-4b88-a237-7444f6eacd0e_l.jpeg
4 juli
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cb1cf16e-bc29-4e71-ae9f-dd4c6ff1280f_l.jpeg
Senast redigerad av develi 2021-07-09 kl. 03:21.
Citera
2021-07-09, 03:27
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle tippa att hon har många likasinnade kvinnor som gråter över otrogna partners.
Som behandlas som rent trash.

Men det är inget mot den hänsynslösa behandling som LW fick utstå.
Hon var garanterat förtvivlad med de avvärjningsskadorna och jag hoppas hon förlorade medvetandet jävligt fort när hon låg gråtande på marken och skrek ut sitt avgrundsvrål.

Jag hoppas verkligen inte att även HD är inblandad i det hela, nån oskuldsfull ängel förefaller hon iaf inte vara när hon hoppas att LW är död då hon knappt försvunnit.
Skrupelfritt tar hon LWs loggar när hon inte längre kan protestera.

Fy fan.

Mycket väl skrivet!
Håller med.
Det var ett vidrigt brott L utsattes för!
Bortom ord...
Citera
2021-07-09, 03:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Mycket väl skrivet!
Håller med.
Det var ett vidrigt brott L utsattes för!
Bortom ord...
Missade bilder, antar det är HD.
3 juli
Senast redigerad av develi 2021-07-09 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in