2021-07-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ebba har accepterat ett strafföreläggande vilket är att likställa med att hon blivit dömd. Du kan skriva om det hur mycket du vill men ett strafföreläggande motsvarar fällande dom.

Ett strafföreläggande får inte heller användas där skuldfrågan är oklar. I detta fall handlar det om solklart förtal, vilket hon även erkänt.

Skulden råder det ingen som helst tvekan om, inte heller vilket brott som begåtts.

Jag ser att inte heller du förstår skillnaden mellan att bli dömd och att acceptera ett strafföreläggande.
Så, NEJ, det är inte likvärdigt. Däremot har ett strafföreläggande och en dom i viss utsträckning samma verkan, givet att en dom hade gett samma straff som strafföreläggandet innebär. Men just det är något man aldrig kan veta, annat än att det är ganska osannolikt att det skulle bli exakt så.

Förtalet är allt annat än "solklart" i detta fallet. Inte heller detta förstår du, kan jag notera. Och NEJ, Ebba har inte erkänt att det handlar om "solklart förtal".

Det har inte begåtts något brott. Det hade visats om det hela gått till domstol, vilket det tyvärr inte gjorde.

Tomas Quick erkände mord. Du anser alltså att han begick brotten bara därför?
Olika människor har olika anledning till att erkänna olika brott, i vissa fall trots att de inte har begått brotten. Ebbas fall är ett sådant, och det har hon själv förklarat. Vissa förstår hennes resonemang, andra saknar den förståelsen.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-07-08 kl. 20:35.
2021-07-08, 20:31
Medlem
Citat:
Jag kan inte riktigt påstå att jag följt den s.k. husaffären mer än på någon armlängds avstånd i media. På det du beskriver låter det däremot som det ombudet kritiserat Ebba för så har det handlat om saker med relevans för saken. Det är ju trots allt en avgörande skillnad.

Om du nu har så dålig koll så kanske du skulle avhålla dig från att kommentera.

Nej, du har fel. Ebba är i mångt och mycket i betydligt större utsträckning utsatt för förtal, än vad Binninge anser sig ha blivit, och mycket av den skit Binninge, och Expressen, kastat på Ebba, har absolut ingenting med husaffären att göra. Till och med domstolen fick tillrättavisa Binninge just med anledning av sådan smutskastning.
Riktigt illa att du kommer med dylika uttalanden utan att ha koll på detta, som tveklöst är en stor, viktig och välkänd del i affären.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-07-08 kl. 20:36.
2021-07-08, 20:33
Medlem
Citat:
Känner väl generellt att frågan om skuld är ganska överspelad i.om att hon erkänt brott och accepterat ett strafföreläggande. Men det står dig väl fritt att ha en annan åsikt än gängse rätt.

Tja först uttalar du dig i skuldfrågan och sedan när du har fel så tycker du den är överspelad. Hade du tyckt det så hade du väl inte uttalat dig om den till att börja med.

Min åsikt ligger väl i linje med "gängse rätt", det är dina uttalanden som inte ligger i linje med verkligheten.
2021-07-08, 20:35
Medlem
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Jag ser att inte heller du förstår skillnaden mellan att bli dömd och att acceptera ett strafföreläggande.

Suck... Jag tror vi stannar här.
I den juridiska (faktiska) verkligheten är ett strafföreläggande att likställa med en fällande dom.
Vad du kokar ihop i din föreställningsvärld är jag inte särskilt intresserad av.

Tillägg: Är du faktiskt intresserad av vad ett strafföreläggande innebär så tycker jag åklagarmyndigheten har en förhållandevis pedagogisk beskrivning på sin hemsida: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/
2021-07-08, 20:36
Medlem
Citat:
Man ansåg alltså även från partiets sida redan från början att detta inlägget inte utgjorde förtal. Och det gjorde det inte heller, det hade vilken domstol som helst slagit fast, om det gått till rättegång.

Då är det väl bara att “bita i det sura äpplet” och fullfölja rättsprocessen för sin egna ‘självklara’ upprättelse. Kan knappast vara tidsödande då…

Att hennes försvarare meddelat om att hon troligtvis döms, det kanske har något med hennes hastiga reträtt att göra.

För det första är alla politiker desamma; Ebba påstod att hennes personliga heder var oviktigare än de problem Sverige står inför, men då hade hon väl avgått i sådant fall.

För det andra var, tydligen, Ebba i början tydlig med viljan om ett extraval för att sedan avvika. Kan detta ha något med att, plötsligt, vilja påverka opinionen under en längre tid efter denna händelse?
Senast redigerad av Dominus1 2021-07-08 kl. 20:42.
2021-07-08, 20:39
Medlem
Citat:
Suck... Jag tror vi stannar här.
I den juridiska (faktiska) verkligheten är ett strafföreläggande att likställa med en fällande dom.
Vad du kokar ihop i din föreställningsvärld är jag inte särskilt intresserad av.

Nej, i den juridiska världen är ett strafföreläggande och en dom två helt olika saker. Jag kan bara notera att du trots min förklaring ovan inte fattade ens det. Tråkigt.

Nej, du är som många andra, bara intresserad av din egen fantasivärld och fördomarna du när i den, tycks det.

Men, som sagt, det är stora skillnader i ett strafföreläggande och en dom, även om de i slutändan må få samma eller liknande verkan.
2021-07-08, 20:41
Medlem
Citat:
Nej, i den juridiska världen är ett strafföreläggande och en dom två helt olika saker. Jag kan bara notera att du trots min förklaring ovan inte fattade ens det. Tråkigt.

Nej, du är som många andra, bara intresserad av din egen fantasivärld och fördomarna du när i den, tycks det.

Men, som sagt, det är stora skillnader i ett strafföreläggande och en dom, även om de i slutändan må få samma eller liknande verkan.

Du får mer än gärna förtydliga vad du anser att dessa stora skillnader består av.
2021-07-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominus1
Då är det väl bara att “bita i det sura äpplet” och fullfölja rättsprocessen för sin ‘självklara’ upprättelse. Kan knappast vara tidsödande då…

Det är ett alternativ, självklart. Eller så gör man som Ebba, biter av det sura äpplet och köper sig fri från processen. Som jag påtalat upprepade gånger. Det finns många olika anledningar för olika personer att erkänna brott de inte begått. Men det har du inte förstått, noterar jag.
2021-07-08, 20:44
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nej, det har hon utan tvekan inte gjort.

Ja, det fanns definitivt befogad anledning att göra det. Syftet var uppenbart att ifrågasätta lämpligheten i att en dömd brottsling agerar ombud i en domstol och hade ingenting med den ej namngivna personen per se att göra. Ombudets tidigare brott har en direkt koppling till det faktum att han nu agerar ombud för Ebbas motpart.
Om det varit så att den av Ebba grovt förtalade verkligen varit olämplig att vara Esbjörns ombud i husaffären så hade väl det rätta varit att påtala det för tingsrätten och inte genom att grovt förtala honom på sin offentliga Facebook. I rätten hade han kunnat föra sin talan i saken men till Ebbas grova förtal på sin offentliga Facebook fanns inget annat försvar för den grovt förtalade än att polisanmäla.

Att inte hon och "hela KD" (som det omnämnts som) kunde se det komma är mycket förunderligt. Jag tror KD är splittrat i denna fråga och att Ebbas dagar som partiets ledare och Alf Svenssons gunstling snart nog kan vara lätträknade. Ja Adaktussons uttalande i frågan vittnar faktiskt om att så kan vara fallet.
2021-07-08, 20:45
Medlem
Om den misstänkte erkänner att han eller hon har begått brottet och det är klart vad det ska bli för straff, kan åklagaren meddela ett så kallat strafföreläggande. Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret.

Ebba Busch är därmed brottsling.
2021-07-08, 20:47
Medlem
Citat:
Du får mer än gärna förtydliga vad du anser att dessa stora skillnader består av.

Du förstår alltså inte skillnaden på en åklagare och en domstol? Du förstår inte skillnaden i att en åklagare är partisk och en domstol är opartisk? Du förstår inte att någon kan erkänna ett brott trots att denne inte begått brottet, bara för att verkan av strafföreläggandet har en mindre negativ inverkan än verkan av rättsprocessen även om det slutar med en friande dom?

Du förstår inget av ovanstående?

Förståelsen av ovanstående är en förutsättning för förståelsen av skillnaden på ett strafföreläggande och en dom. Har du inte förståelsen av ovanstående, så kommer du heller aldrig förstå skillnaden.
2021-07-08, 20:47
Medlem
Citat:
Att likställa den juridiska processen med att man "helt godtyckligt bestämmer vad som är förtal" låter sig inte göras. Vad som utgör förtal avgörs i domstol, genom en juridiskt process utifrån de rekvisit som är uppställda i lag. Detta innebär då också naturligtvis att det inte är åklagare som bedömer vad som är förtal.

Vidare bör det väl kanske nämnas att förtal i regel faller under enskilt åtal, dvs att det är en process man själv som privatperson får driva om man anser sig träffad. Åklagare träder endast in om det finns ett stort samhälleligt intresse, i detta fall då den misstänkta var en riksdagsledamot tillika partiledare.

Att en åklagare skulle kunna sätta dit folk för förtal när det inte är förtal är således en helt felaktig uppfattning. Det finns flertalet anledningar till detta men den mest uppenbara är ju som ovan nämnt att det inte är åklagare som bestämmer vad som utgör förtal.

Vad du anför om att en advokat inte skulle få verka inom juridiken efter dom saknar väl egentligen relevans då den utpekade personen inte är advokat? Att vara verksam jurist med kriminell bakgrund föreligger det inga generella hinder för, däremot är man begränsad från att få vissa tjänster. Ditt drävel om att en socialdemokrat skulle spela enligt andra riktlinjer tänker jag nog bedöma som drävel tills dess du visar på ett likartat fall där en socialdemokrat friats från en likartad handling.

Min personliga bedömning, som utbildad jurist, är att Ebbas uttalade tveklöst utgjorde förtal. Detta får då även stöd av faktumet att hon erlagts ett strafföreläggande, vilket då inte får utfärdas i de fall det föreligger osäkerhet kring skuldfrågan. En annan omständighet av intresse är då att hon erkänt förtal.
I kort kan man väl sammanfatta det hela med att du bör läsa på delvis om hur förtalsregeln fungerar men även hur det svenska straffrättsliga systemet fungerar i allmänhet.
Att du måste dra ”jag är utbildad jurist”-kortet innebär givetvis inte att du är en expert på lagstiftningen rörande förtal. Det innebär även att di personliga bedömning inte är mer värd än någon annans, man blir inte advokat av jöken. Att använda ord som anför visar bara att usel argumentation kan förkläs i fina ord. Det är många som hänvisar till praxis och prejudikat för att visa att chefsåklagaren har gjort en korrekt bedömning i skuldfrågan. Men som du så träffande själv skriver så finns det inget exempel på vare sig en sosse eller någon annan partist friats eller fällts för en liknande handling.

Man kan erkänna skuld men samtidigt kritisera och ifrågasätta en lagstiftning. Det är fortfarande en märklig twist i svensk lagstiftning att något som enligt grundlagen är en offentlig handling samtidigt döljs genom hot om straff för förtal.

Du, jag skulle tro att du knappast är den enda som läst jöken, men de som läst och förstått brukar vanligtvis inte behöva berätta det. Märks det inte ändå så har man missat några lektioner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in