Citat:
Ursprungligen postat av
Fullblitz
Din chef får riktlinjer från sin företagsledningen att ni måste säga upp två personer på er avdelning på grund av övertalighet.
Nedan får du två alternativ.
Exempel 1. Din chef går ut till medarbetarna och säger att på grund av övertalighet så måste vi säga upp två personer, det är tråkigt och svårt beslut att fatta.
Exempel 2. Din chef går ut till medarbetarna och säger att företagsledningen har fattat ett beslut om att säga upp två personer, jag delar inte alls deras bedömning och tycker i själ och hjärta att beslutet är fel, nu måste vi göra så men jag gillar det inte.
Du påstår på riktigt att din chef står upp för beslutet och företaget i båda exemplen? Du tycker att han tar det ansvar man kan förvänta sig i båda exemplen?
Svetsaren går inte ut öppet och kritiserar de delar i JÖK som han inte gillar, i varje fall inte vad jag sett. Kan man tro att han är aningen mer vuxen än Ebba Busch.
Jag förutsätter att ditt exempel ovan handlar om att antalet anställda på avdelningen behövs för att göra ett fullgott jobb och att banta bort två personer kommer få kvalité/kvantitetsföljder. En bra chef strider då (uppåt) för att få behålla alla sina anställda och att de där två som får gå, hamnar på någon annan avdelning.
Frågan är sedan hur chefen förmedlar det definitiva beslutet till sina anställda, att två måste gå.
Alternativ ett så tar han hela smällen själv och lägger ingen skuld på företagsledningen som fattat beslutet. Det kommer komma tillbaka som ett minskat förtroende för chefen från de anställdas sida. Han är en bra chef i sina chefers ögon, men en usel chef i de anställdas ögon. Det kommer leda till ännu mer kvalité/kvantitetsproblem och kanske till och med att nyckelanställda säger upp sig på egen hand.
Alternativ två lägger skulden där den hör hemma. Chefen uppfattas som en som står på deras sida, en som har försökt, men tyvärr måste två gå ändå. Han kommer uppfattas som en sämre chef av sina chefer, men bibehålla eller öka sitt förtroendekapital hos de anställda. De kvalités eller kvantitetsföljder som kommer med minskad personalstyrka blir förmodligen inte lika påtagliga och de nyckelanställda han har, får han behålla. I längden får han tillbaka förtroendet hos sina chefer, då avdelningen fortsätter fungera, vilket är det viktigaste. Svarta siffror i böckerna.
Är chefen illojal mot företaget? Jag anser att alternativ två är det mest lojala. Då vill man att företaget ska fungera och leva vidare.
Vad gäller Svetsaren så har han bara en melodi och några få verser utan refräng. "Vi har varit naiva", "Vi såg det inte komma", "Det är SD:s fel", "Alla som inte tycker som jag är nazister". Det handlar inte om egen sakpolitik, det handlar bara om att kasta skit på de andra partierna och sin egen makt.