Citat:
Instämmer, UK må vara lömsk men detta inger ändå hopp om en framtida politisk debatt som är mer sund och seriös än det menlösa gamla PK-fjanteriet..
Ulf biter ifrån iaf:
Vad man än tycker om Ulf Kristersson och M så måste nog detta ställningstagande betecknas som ett vägskäl i svensk politik. Inte bara kallar han en spade för en spade, han backar inte utan går till attack istället.
Det känns bra måste jag säga! Visserligen visste jag att det skulle ta hus i helsike när jag hörde intervjun i bilradion men jag tror faktiskt att många människor förstår precis vad han menar och att de som nu raljerar över honom och medvetet missförstår inte längre får andra med sig i samma utsträckning som förut.
/.../https://www.facebook.com/UlfKristerssonM/posts/3028384117397258
För mig är detta uppenbart – en omfattande invandring i kombination med en riktigt dålig integration har blivit väldigt dåligt för Sverige, framför allt för alla människor som idag lever i utanförskap i de utsatta områdena.
Jag lyfte väl kända och belysta problem, som ingen människa i Sverige som bryr sig det minsta om samhället, har kunnat undgå att se. Men ändå möttes jag genast av anklagelser från politiska motståndare om att skuldbelägga invandrare i största allmänhet.
Självklart har jag aldrig pekat ut vare sig enskilda invandrare, eller invandrare som grupp som en belastning för vårt land. Tvärtom: hundratusentals människor har genom decennier och sekler invandrat till Sverige och bidragit ekonomiskt och kulturellt till vårt samhälle. Men uppenbara problem måste ju erkännas om man ska ha någon chans att lösa dem. Allt annat är att stoppa huvudet i sanden.
För detta kräver alltså Märta Stenevi (MP) att jag ska be om ursäkt, och Morgan Johansson (S) insinuerar att jag skulle vara farlig. Vad som är farligt är den medvetna fördumningen och polariseringen av debatten. De som borde be om ursäkt är de politiker som år efter år har makten att göra något men låter utanförskapet, arbetslösheten och kriminaliteten bara växa, samtidigt som de röstar igenom lagar som avsiktligt ökar invandringen till Sverige.
För den som vill föra en vuxen diskussion om svåra problem, och är intresserad av vad jag faktiskt sa igår, så var detta den kanske viktigaste passagen i mitt tal:
”Moderaterna är partiet för alla som har en bergfast tro på rättigheter, skyldigheter och möjligheter – som är lika för alla. Vissa av oss talar med dialekt, andra med brytning. Men vi förenas i övertygelsen att Sverige ska vara ett land, där vad du gör och vart du är på väg, är viktigare än vem du är och var du kommer ifrån.”
Vad man än tycker om Ulf Kristersson och M så måste nog detta ställningstagande betecknas som ett vägskäl i svensk politik. Inte bara kallar han en spade för en spade, han backar inte utan går till attack istället.
Det känns bra måste jag säga! Visserligen visste jag att det skulle ta hus i helsike när jag hörde intervjun i bilradion men jag tror faktiskt att många människor förstår precis vad han menar och att de som nu raljerar över honom och medvetet missförstår inte längre får andra med sig i samma utsträckning som förut.