2021-04-17, 04:08
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om man inte är en lättlurad storstadsfjolla så lever man riktigt gott på 15k netto i månaden.

För 10k i månaden så får man både en vettig bil inkl bränslekostnad och en schysst kåk (inkl amortering) i den största delen av Sverige och har således 5k i månaden att spendera enligt eget huvud.
Citera
2021-07-06, 19:25
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det beror ju endast på att trängselskatten är skyhög. Trots det är även avgiften för kollektivtrafik skyhög. Månadskort går på 1000kr. För mig går det på ett ut ungefär, att köra bil blir några hundralappar dyrare varje månad men samtidigt vinner jag flera timmar i tid och får en större frihet med bilen, kan handla till och från jobbet, slipper kånka runt på saker, kan sova mer/längre, osv.

Har man möjlighet att köra bil så är det oftast värt det, även om det blir lite dyrare.

För att det ska vara värt att gå över till kollektivtrafik måste bilen ställas bort helt så man även slipper serviceavgifter, skatt, försäkring osv. Men är man en person som är i behov av en bil, även utanför arbetspendling, så funkar inte det. Då är det lika bra att nyttja bilen, även till arbete, eftersom man ändå har utgifter för bilen som inte försvinner bara för att man börjar åka kollektivt till jobbet.

Du har helt rätt! Avgifterna för kollektivtrafiken är åt helskotta för höga! Du nämner 1000 kr men här kostar det (Tåg +buss)1300 kr och i Skåne 1200 bor man dessutom bara en station utanför länsgränsen får man dessutom betala tillägg som svindyr!

Fattar inte hur idioterna till politiker tänker , skall man få folk åka mera måste ju priserna minska radikalt .
Är man bara ett par personer som skall till samma ställe blir det billigare köra bil än åka kollektivt.

Tjänar man så dåligt som 25 t Brutto och det blir under 20t och är ensamstående med barn och tvingas pendla till jobbet en längre sträcka så är det tufft det vet jag eftersom en bekant har det så.
Har man barn så går det dessutom inte som TS lägga undan något.
Citera
2021-07-06, 19:37
Medlem
Får ut 22 000:- efter skatt, brukade jobba extra på helger/röda dagar förr i tiden.

Har Fasta räkningar på ca 7000 sen har jag en äldre bil som jag tycker det är kul att ta hand om.

Har lyckats spara "sjukligt nog" 1miljon kronor på 10år på en skitlön, det var aldrig meningen, meningen var att köpa bostad.

Har man motivation/mål så kommer man långt! Inte som mina luffar kollegor som ser ner på mig och köper bilar i 200-300 klassen på lån med 0 sparade pengar på kontot.
Citera
2021-07-07, 02:05
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.

Hur spenderar ni? Räcker det med lönen för att leva? Hur mycket sparar ni per månad?

Jag tjänar 19,458 kr i nettolön per månad och spenderar mina pengar på följande sätt:

Bolåneränta + amotering = 2,169 kr
Månadsavgift till brf = 2,992 kr
El = 200 kr
Hemförsäkring = 275 kr
Bilförsäkring = 494 kr
Personlig olycksfall- och sjukförsäkring samt livförsäkring = 250 kr
Månadsavgift för arbetslöshetskassan = 170 kr
Fond och aktie = 1,000 kr
Bensin = 350 kr
Trängselskatt = 500 kr
Sparpengar till bilen (ifall den går sönder, bilen behöver servas eller däckbyte) = 500 kr
Mobil = 245 kr
Netflix = 109 kr
Mat och livsmedel = 3,000 kr
Restaurangbesök eller hämtmat (när jag umgås med mina vänner eller när jag blir sugen på restaurangmat) = 500 kr
Fika (fika med kompisar eller familjer) = 500 kr

Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...

Ja, det låter väldigt jobbigt. 6k får du inte ens en hotellnatt för eller ett par skor. Det är bara att kämpa, gör en kalkyl och börja tjäna mer pengar.
Citera
2021-07-07, 13:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har funderat på att använda kollektivtrafiken, men jag är livrädd för COVID-19. Jag behöver bilen under pandemin.

Är du i riskzonen? Alla mina arbetskamrater har haft covid-19. Min fru har haft det men jag har klarat mig hela tiden. Har testat mig flera gånger men har alltid varit negativ.
Citera
2021-07-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimto89
Väldigt nedlåtande ton, alla har olika förutsättningar. Jag investera i krypto tidigt och kan säga att jag bränner 15k i månaden utan problem bara på utemat då jag aldrig lagar mat då det finns gott om restuaranger i new york. Du lever som en sosse i mina ögon som jobbar

Ändå skriver du i andra inlägg att du äter sällan ute men ofta på torsdagar, smörgås, pannkaka och ärtsoppa.. skärp dig
Citera
2021-07-07, 23:13
Medlem
needAlifes avatar
Aja jaja. Nu blir det jobbigt.
Citera
2021-07-08, 14:46
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.

Hur spenderar ni? Räcker det med lönen för att leva? Hur mycket sparar ni per månad?

Jag tjänar 19,458 kr i nettolön per månad och spenderar mina pengar på följande sätt:

Bolåneränta + amotering = 2,169 kr
Månadsavgift till brf = 2,992 kr
El = 200 kr
Hemförsäkring = 275 kr
Bilförsäkring = 494 kr
Personlig olycksfall- och sjukförsäkring samt livförsäkring = 250 kr
Månadsavgift för arbetslöshetskassan = 170 kr
Fond och aktie = 1,000 kr
Bensin = 350 kr
Trängselskatt = 500 kr
Sparpengar till bilen (ifall den går sönder, bilen behöver servas eller däckbyte) = 500 kr
Mobil = 245 kr
Netflix = 109 kr
Mat och livsmedel = 3,000 kr
Restaurangbesök eller hämtmat (när jag umgås med mina vänner eller när jag blir sugen på restaurangmat) = 500 kr
Fika (fika med kompisar eller familjer) = 500 kr

Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...

Du har ju rätt bra kostnader, du bor ju väldigt billigt för vara BR.
Sen lite tips. Skaffa LF bilförsäkring, billigast. Skaffa hallon 99kr i månaden. Skippa livsförsäkring och netflix.

Investera lite mer i månaden så gåre bra för dig!
Citera
2021-07-08, 14:48
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RTX3070
Får ut 22 000:- efter skatt, brukade jobba extra på helger/röda dagar förr i tiden.

Har Fasta räkningar på ca 7000 sen har jag en äldre bil som jag tycker det är kul att ta hand om.

Har lyckats spara "sjukligt nog" 1miljon kronor på 10år på en skitlön, det var aldrig meningen, meningen var att köpa bostad.

Har man motivation/mål så kommer man långt! Inte som mina luffar kollegor som ser ner på mig och köper bilar i 200-300 klassen på lån med 0 sparade pengar på kontot.

Hehe det är väldigt komiskt det hela. Du har ju ingen speciellt hög lön men jag känner flera som har 50-60 i lön och har inte ens 250k på konton. De köper alltid grejer och ska ha senaste bilen på feta lån.
Citera
2021-07-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Innan studierna tog vid i höstas så låg nettoinkomsten på ca: 22 000 kr med de ungefärliga utgiftsposterna nedan:

Hyra inklusive el, bredband och parkering: 3700 kr
Mat/livsmedel: 3000 kr
Bilförsäkring: 300 kr
Bränsle: 2000 kr
Mobil: 200 kr
Nöjen: 2000 kr
Övrigt (kläder osv.): 1000

Så naturligtvis är det möjligt att spara en hygglig del av inkomsten. Nöjesutgifterna (företrädesvis krogbesök) reducerades därtill avsevärt när konsekvenserna av en undermåligt tillagad fladdermus i Kina uppdagades. Onödig lyx som Netflix, Spotify och dylikt har jag valt bort.

3700kr för hyra och parkering? Bodde du i en koja?
Citera
2021-07-08, 16:43
Medlem
Tjänar strax under 20 000 per månad(netto).

Hyra och övriga småkostnader: max 5000 per månad.

Mat: 3000-4500 kr per månad.

Har inget behov av bil.

Så lite över 10 000 en normalmånad till övers.

Går bra, men har inte mycket till liv heller.
Citera
2021-07-08, 16:49
Medlem
Citat:
På vilket sätt kan man spara mera pengar? De är ju nödvändiga kostnader. Menar du att jag säljer bilen? Jag behöver bilen för att åka till jobbet varje vardag.

Tackar för en intressant och bra trådstart!

Jag håller faktiskt med att säga samma sak i Vad ska du med en bil till när du har bränslekostnader som är så mycket lägre än vad dina trängselavgifter är?? Finns det verkligen ingen möjlighet för dig att på något sätt cykla eller köra skoter till jobbet?

Sedan såg jag att du hade någon avgift till Netflix? Det där är ju helt onödiga pengar du bara slänger bort i sjön.
Så länge Du har ett bra fast internet hemma så finns de absolut ingen mening med att använda Netflix??

Jag håller också med den andra talare som sade att jag hade ett utökat mitt sparande till kanske 4000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in