Citat:
Ursprungligen postat av
fitta
Det beror ju endast på att trängselskatten är skyhög. Trots det är även avgiften för kollektivtrafik skyhög. Månadskort går på 1000kr. För mig går det på ett ut ungefär, att köra bil blir några hundralappar dyrare varje månad men samtidigt vinner jag flera timmar i tid och får en större frihet med bilen, kan handla till och från jobbet, slipper kånka runt på saker, kan sova mer/längre, osv.
Har man möjlighet att köra bil så är det oftast värt det, även om det blir lite dyrare.
För att det ska vara värt att gå över till kollektivtrafik måste bilen ställas bort helt så man även slipper serviceavgifter, skatt, försäkring osv. Men är man en person som är i behov av en bil, även utanför arbetspendling, så funkar inte det. Då är det lika bra att nyttja bilen, även till arbete, eftersom man ändå har utgifter för bilen som inte försvinner bara för att man börjar åka kollektivt till jobbet.
Du har helt rätt! Avgifterna för kollektivtrafiken är åt helskotta för höga! Du nämner 1000 kr men här kostar det (Tåg +buss)1300 kr och i Skåne 1200 bor man dessutom bara en station utanför länsgränsen får man dessutom betala tillägg som svindyr!
Fattar inte hur idioterna till politiker tänker , skall man få folk åka mera måste ju priserna minska radikalt .
Är man bara ett par personer som skall till samma ställe blir det billigare köra bil än åka kollektivt.
Tjänar man så dåligt som 25 t Brutto och det blir under 20t och är ensamstående med barn och tvingas pendla till jobbet en längre sträcka så är det tufft det vet jag eftersom en bekant har det så.
Har man barn så går det dessutom inte som TS lägga undan något.