Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Självklart bör förtroendevalda vara föredömen. Att Ebba skrev kommentaren var såklart inte bra. Även om hon var förbannad, kanske trött vid tillfället måste hon ändå inte falla i en sådan fälla. Att detta inte har fått något större genomslag i förtråendet för Ebba visar bara att vanliga människor, Sveriges väljarkår inte fäster något större vid denna händelse.
Att väljarkåren inte reagerar mer beror på att Ebba Busch till stor del fått styra historien själv efter sitt erkännande. Skandalrubrikerna när hon ljög om att hon skulle utgöra praxis eller att hon inte har tid för rättegång ifrågasattes aldrig mer än under ordande former i några få blygsamma artiklar. Jämför man med dreven som tex Littorin eller Juholt fick som inte ens begick några brott eller blev dömda så har Ebba Busch kommit väldigt lindrigt undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Vi har andra fall, där förtroendevalda har varit dömda, eller kontinuerligt brutit mot regler och lagar, tex de som jag tidigare skrivit om, socialdemokraterna Anders Ygeman och Mona Sahlin. Ytterst är det väljarna som får ta ställning ifall dessa är lämpliga , i Mona Sahlins fall så bedömde väljarkåren att hon inte var lämplig att styra Sverige och socialdemokraterna bytte ut henne. Om detta skadar Ebba på sikt vet vi inte, kanske kommer krav på hennes avgång att resas senare.
Väljarkåren (indirekt vid val) eller domstol (direkt) är de enda som avsätter en riksdagsledamot.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Självklart så är förtal en brottslig handling. Men man måste se på bakgrunden vid ett förtalsmål. Jag har nämnt ett antal sverigedemokratiska riksdagsledamöter som har förtalsdomar på sig. Men jag anser inte att de är brottslingar utan snarare offer. Personen som anmälde dessa politiker för förtal hade ägnat sig åt att trakassera partiet och dess ledmöter, varit delaktig i sabotage mot valmöten etc, jag tycker att det varit fullt befogat att inte bara förtala denne person utan göra en Per-Albin, dvs bjuda sin meningsmotståndare en rejäl omgång aga med käpp (eller i detta skulle det väl bli med aluminiumrör). I Ebba fallet så har ju ombudet varit delaktigt i en Facebook-grupp som ägnat sig åt att hota Ebba om att skandalisera henne om hon inte lyder deras vilja. Så agerar inte ett seriöst juridiskt ombud, eller tycker du det?
Det är just det här som ändrat hur politiker på högerskalan kan uppträda, det är acceptabelt med fiffel lögner och svek till höger medans vänsterns representanter förväntas vara rena och goda.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Jag kan förstå att man är arg på en politiker om denne har orsakt folk i gemen skada, som tex Annie Lööf. Hennes politiska beslut att stödja gymnaiseamnestin har lett till ett terrordåd i Vetlanda, drogförsäljning, misshandlar och våldtäkter. Med all rätt i världen är folk förbannade på henne eftersom det berör deras egen närmiljö. Men jag har trots att så många med all rätt är arga på Lööf ändå inte sett några som sitter och skriver i trådarna om henne dag som natt.
Det där går ju åt båda hållen, Anton Lundin hetsades igång av hatstämningen från höger och gick bärsärkagång i sitt terrordåd i Trollhättan. För att inte tala om Norges Behring Breivik. Listan på hatbrott från högern kan göras lång och listan över offer ännu längre men det pratas det sällan om.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Kan hatet mot Ebba bero på att hon upplevs som snygg och framgångsrik? Att Ebba väcker avund hos vissa. Jag själv är ful och mitt liv har varit en besvikelse i vissa avseenden minst sagt, men jag låter inte mina besvikelser och frustration gå ut över någon annan som har lyckats bättre än jag eller som ser bättre ut.
Många som försvarar Ebba Buschs karaktär lyfter upp hennes utseende som att det skulle vara ett rött skynke för de som ifrågasätter henne. Av alla 10000-tals kommentarer så har jag inte sett någon som är mot Ebba Busch argumentera mot henne på det viset, kritiken är väldigt saklig om än subjektiv.