Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Glöm inte bort att antal döda i ininfluensa på 2000-talet gäller för en befolkning där vi vaccinerat riskgrupper och äldre.
Vänta till i vinter så får vi se om jag har rätt i mitt påstående att covid numera är i paritet med influensan.
På 80 och 90-talet innan vaccinen var antalet döda i influensan betydligt större.
Titta på TAD2:s länk om överdödligheten på 217 000 i Europa vintern 2014-15 tex så kanske du förstår att vi inte testat, och räknat så noga innan.
Ja, vad framtiden har i beredskap till oss kan vi ju bara sia om. Men jag vet inte om det egentligen är någon vits att göra det. Oom det blir max 2200 som avlider i vinter eller ännu bättre socialstyrelsens 700 så tycker jag att vi ska varar riktigt glada och nöjda för det, så jag hoppas du får rätt. Självklart ännu bättre om ingen avlider alls för att covid mirakulöst försvann men det är kanske för osannolikt.
Jag tror att allt är påverkningsbart, vi kommer ha det antal avlidna som vi själva skapar.
Läget i UK får ju en att hoppas att vaccinet kan hålla antal avlidna på en låg siffra. Men det är ju föresatt att vi inte få en ny lite elakare variant. Lika så läste jag något om en påfyllnads dos som då kanske är mer effektiv mot deltan redan till hösten. Så man kan väl både skymta + och -.
Jag har ju märkt att jag normalt ser mer orosmoln en vad du gör. Jag har även lite svårt att se hur detta någon gång kan ta slut eller bli någorlunda ok, som om covid påverkar oss enbart som en influensa, inte bara denna vinter utan för resterande vintrar.
Det kan faktiskt hända att vi tillslut blir tvungna att tänka om och utrota covid. Vi blir kanske så illa tvungna efter ha testat alla andra tänkbara utvägar. Men jag tror att det är möjligt.
Det är inte helt lätt att förstå planen. 2020 hade världen en blandning av olika planer. Men med vaccinet och med ett rätt stort antal som genomgått infektion började planen om flockimmunitet hägra. För mig ter det sig som om det var så i vart fall vi i Europa tänkte. Vaccinerade kunde resa, det skulle inte bli någon smittspridning av det, i Europa skulle smittan klinga av. Men nu när vi kommit hit, klingar inte smittan av utan den ökar.
Nu ska UK lära sig leva med smittan men med en vägg av skyddande vaccin. Funkar det för UK så kommer nog resten av Europa helt eller delvis haka på. Vad det för oss får vi se.