2021-07-08, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kände på mig att du inte skulle klara av att lista ut pudelns kärna i resonemanget. Vad har överdödlighet med medelålder att göra? Vad har överdödlighet med medicin att göra? Vad har överdödlighet med barn att göra? Influensan har aldrig tagit 4000 liv om året i Sverige. Brukar handla om några hundra. Lär ha varit något svårt influensaår i början av 90-talet som tog dryga 1000. Du har inte svarat på någonting. Du svarar inte, för du kan inte svara, för du har inga svar. Du jönsar bara runt.

Överdödlighet mäter ingenting rörande det du spekulerar om. Överdödlighet mäter bara om det dog fler eller färre än vad det brukar dö folk i Sverige. Det spelar ingen roll hur gamla de är, så det finns inga dödsfall som väger tyngre än några andra dödsfall. Visste du inte det?

Säsongen 17-18 dog det 1100 personer i Influenza. 6%, 68 personer var under 63 år. Utan media-pådrag vad jag känner till. Förmodligen p.ga att det är naturligt att svårare förkylningar tar äldre och andra med underliggande problematik. De dog med Influenza-infektion. Vi måste ju inse att Covid hade passerat ganska obemärkt för de allra flesta om det inte var för informations-flödet. Utrycket ”lyckligt ovetandes” passar bra in här.

Överdödligheten skulle vara intressantare om man räknade på förväntade levnadsår och tog med befolkningsökningen. Självklart väger dödsfall olika. Det anser alla. Några hycklar om det bara.
Citera
2021-07-08, 05:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Det känns som om svenska myndigheter är på tårna och kommer agera snabbt om man måste, eller jag hoppas det iaf. Du som verkar vara väl inläst och kunnig. Hur stort skydd får man av en dos Pfizer vaccin mot delta skulle du säga, mot svår sjukdom och död?
Jag är inte rätt person att svara på det. Men eftersom du frågade just mig, så kan jag ge dig min tanke om saken.

Om jag inte har fel så är UK vaccinerat mycket med AZ medans Israel vaccinerat med Pfizer. Så är det just Pfizer du är intresserad av så är det Israel jag hade tittat på.

Israel on Friday reinstated indoor mask requirements due to the variant’s spread. According to the Wall Street Journal, “About half of adults infected in an outbreak of the Delta variant of Covid-19 in Israel were fully inoculated with the Pfizer Inc. vaccine.” Israel is one of the most highly-vaccinated countries in the world, with about 80% of citizens over 16 fully innoculated.
https://deadline.com/2021/06/delta-covid-variant-who-masks-israel-us-cases-growing-1234782106/

Vi har ju fått höra att Pfizer skyddade bättre en AZ fram till ganska nyligen. Jag tror att det har med just detta att hälften av de vuxna i Israel är fullvaccinerade som smittas. Samtidigt är 80% vaccinerade av alla över 16 år.

Det gör ju att man har lite bättre chans att slippa smitta som fullvaccinerad med Pfizer. Men så himla bra skydd mot smitta är det inte. Jag kan tänka mig att de där 20% av de ej fullvaccinerade i Israel är unga och smittan sprids säkert företrädes vis bland unga. Vilket kanske gör att Pfizer inte skyddar nämnvärt mot smitta. Med en spruta tror jag inte skyddet mot att smittas finns alls eller enbart väldigt lite. När det gäller att bli alvarligt sjuk och avlida är det för tidigt att dra några slutsatser för hur det ser ut i Israel. Men om du är intresserad så skulle jag ha följt utvecklingen där noggrant, för det kommer att visa sig ganska snart.

Experter menar ju på att man får ett mycket bra skydd efter andra sprutan men inte efter första. Men hur kan man veta det? Vi har ju inte ännu sett en smitta bränna igenom en Pfizer vaccinerad befolkning. Det kan hända att man gör dessa tvärsäkra påpekande (utan ordentligt underlag) med höga skydd procent för att man vill att folk ska vaccinera sig med även spruta nr två eller för att lugna. Jag tycker man kan lyssna på experter men inte ta det för en sanning utan just som en gissning och väntat med att bilda sin fulla uppfattning och se vad som sker i verkligheten.

UK har ju ungefär samma antal smittade som Ryssland och Indonesien och betydligt färre avlidna. Det är ju mycket positivt. Idén om flockimmunitet kan vi nog lägga bakom oss, verkar aldrig kunna ske. Men vaccinet ser ut att kunna få ner antalet avlidna ordentligt för kommande våg i all fall med AZ.

A similar scenario has played out in the U.K. A recent study by the Imperial College London found that, as infections surged earlier this month, the increase was driven by mostly non-vaccinated young people, who are supposedly less susceptible. The study found 5-fold higher rate of test positivity among children 5 to 12 years and adults 18 to 24 than in those 65 or older.
Från samma artikel.

Samma trend om att det är unga som sprider smittan finns i Indonesien. Man får tänka på att skolorna är öppna i Indonesien, Israel och UK. Men det verkar som om Deltan går lite mer på barnen och de unga oavsett om inte de fullt ej så unga är vaccinerade eller inte. Så är skolorna öppna så kommer deltan spridas mycket bland barn och unga troligtvis nästintill ostoppbart.

I Indonesien är bara 5% fullvaccinerade och som skrevs i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Indonesien har till stor del använt sig av kinesiska vacciner.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering, 26:e juni 2021:
Oro efter dödsfall bland läkare i Indonesien

Över 400 läkare har dött med covid-19 i Indonesien. Minst 14 av dem ska ha varit fullt vaccinerade, enligt landets läkarförbund.

Det sydostasiatiska jättelandet kämpar med en ström av allvarliga covidfall bland vårdpersonal. Under juni månad har totalt fler än 300 vaccinerade sjukvårdsarbetare bara på centrala Java konstaterats smittade med viruset.
...
Ökningen av allvarliga covidfall hos vaccinerad vårdpersonal har lett till oro kring det kinesiska Sinovac-vaccinet, som Indonesien i hög grad förlitar sig på.
Dom kinesiska vaccinerna förefaller inte vara effektiva. Chile och Uruguay ligger båda i Världstoppen beträffande utdelade doser, men fortsätter, trots vaccineringen, ha väldigt många dödsfall i Covid-19. Både Chile och Uruguay använder huvudsakligen kinesiska vacciner.

Så svaret på din fråga. Jag vet tyvärr inte. Har du skäl för att vara försiktig, hade jag fortsatt med det, lika så fortsätta vara extra försiktig när man umgås med sköra och äldre äldre. Men om du har dessa skäl för att vara försiktig för egen del, passa på nu medans smittan är låg och njut lite av livet.
Citera
2021-07-08, 06:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Skillnaden är att vi inte har stängt ner stora delar av samhället eller medicinerat barn i onödan på grund av dessa dödsfall. Dessutom är inte medelåldern 83 år. Därför kan de enskilda dödsfallen väga tyngre i dessa sammanhang. Äpplen och päron du vet. Influensan tar också många liv, vissa år uppåt 4000 stycken (utan hysteriska tester) och ingen brydde sig om dom. Varför tror du att folk inte gjorde det? Där har du svaret på din dumma fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jasså, vilka år då? Är det ytterligare lite cherrypicking från din sida?

Som jag förstår detta så är 3000 avlidna per år i Influensan en företeelse som uppfanns våren 2020 företrädesvis i debatt artiklar.

Jag tror att man för att komma fram till denna höga siffra inte bara tagit med de som avlider i influensan utan även tagit med alla som dör av lunginflammation oavsett anledning till lunginflammationen. Det finns fler anledningar till lunginflammation en influensa. Att 4000 skulle avlida av både influensa, lunginflammation efter en influensa och andra anledningar till lunginflammation är dok även det överdrivet. Som max handlar det om 3000, men troligen är i all fall 1000 av dessa helt fel att räkna med. Innan våren 2020 om man ville dra på en hög siffra så kunde man komma upp till 2000 avlidna i influensan, då handlar det om en beräkning där man även tagit med de som avlider av lunginflammation som följd av trolig influensa.

Statistikdatabas för dödsorsaker
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx
De som avlider till följd av influensa inom intensivvården är bara en liten del av dem som avlider under en influensasäsong. Genom modellering har det beräknats att mellan ca 150 och 2 200 personer har avlidit till följd av influensa årligen från 2001 till 2012 [5]. Av dessa sammantaget 11 000 dödsfall inträffade 95 procent bland personer över 65 år, och 5 procent var mellan 45 och 64 år.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/rapport/2014/01/influensan-20122013-visar-behovet-av-skydd-for-riskgrupper-i-alla-aldrar/

Ska man ens försöka hävda att fler en 2200 kan dö av en influensa och till följd av en influensa bör man kunna visa på detta annars är det uppenbart att man enbart är verklighets frånvänd eller låtit sig luras.

Intressant tycker jag också är att det under ett ovanligt svårt influensa år kan IVA vårdas 213 personer. Det är ju faktiskt färre en vad som registrerats ny inlagda bara på en svår vecka p.g.a. covid.
Influensasäsongen 2012–2013 var ovanligt svår. 213 personer rapporterades intensivvårdade till följd av influensa. Två tredjedelar hade influensa A(H1N1)pdm09 (svininfluensa), och en tredjedel hade annan influensa A eller B.
Samma artikel.

Vecka 15 2020 registrerades det 298 st ny inlagda på IVA för covid.
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#iva
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-08 kl. 07:26.
Citera
2021-07-08, 06:49
Medlem
qwerty-66s avatar
De närmaste 1-2 veckorna blir intressant att följa. Delta skapar en rejäl våg som kan bli en tsunami av positiva.

Senaste veckan
Spain +148 procent
Greece +183 procent
UK +44 procent

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-02..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~PRT~GRC~ESP
Citera
2021-07-08, 07:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag hade varit där och det var en trång affär som jag måste handla i så hade jag definitivt satt på mig ett FFP3 skydd. Utomhus, nej. Jag vet faktiskt inte vad de gör för fel, har inte läst in mig på spanjorernas pandemibekämpning. Men om de är kindpussare så förstår jag varför det går åt skogen.

Det går sämre för spanjorerna än för oss. Och vi har mestadels INTE munskydd.

De har gått all in på fascism och då går det inte helt ovanligt sämre.
Citera
2021-07-08, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är inte rätt person att svara på det. Men eftersom du frågade just mig, så kan jag ge dig min tanke om saken.

Om jag inte har fel så är UK vaccinerat mycket med AZ medans Israel vaccinerat med Pfizer. Så är det just Pfizer du är intresserad av så är det Israel jag hade tittat på.

Israel on Friday reinstated indoor mask requirements due to the variant’s spread. According to the Wall Street Journal, “About half of adults infected in an outbreak of the Delta variant of Covid-19 in Israel were fully inoculated with the Pfizer Inc. vaccine.” Israel is one of the most highly-vaccinated countries in the world, with about 80% of citizens over 16 fully innoculated.
https://deadline.com/2021/06/delta-covid-variant-who-masks-israel-us-cases-growing-1234782106/

Vi har ju fått höra att Pfizer skyddade bättre en AZ fram till ganska nyligen. Jag tror att det har med just detta att hälften av de vuxna i Israel är fullvaccinerade som smittas. Samtidigt är 80% vaccinerade av alla över 16 år.

Det gör ju att man har lite bättre chans att slippa smitta som fullvaccinerad med Pfizer. Men så himla bra skydd mot smitta är det inte. Jag kan tänka mig att de där 20% av de ej fullvaccinerade i Israel är unga och smittan sprids säkert företrädes vis bland unga. Vilket kanske gör att Pfizer inte skyddar nämnvärt mot smitta. Med en spruta tror jag inte skyddet mot att smittas finns alls eller enbart väldigt lite. När det gäller att bli alvarligt sjuk och avlida är det för tidigt att dra några slutsatser för hur det ser ut i Israel. Men om du är intresserad så skulle jag ha följt utvecklingen där noggrant, för det kommer att visa sig ganska snart.

Experter menar ju på att man får ett mycket bra skydd efter andra sprutan men inte efter första. Men hur kan man veta det? Vi har ju inte ännu sett en smitta bränna igenom en Pfizer vaccinerad befolkning. Det kan hända att man gör dessa tvärsäkra påpekande (utan ordentligt underlag) med höga skydd procent för att man vill att folk ska vaccinera sig med även spruta nr två eller för att lugna. Jag tycker man kan lyssna på experter men inte ta det för en sanning utan just som en gissning och väntat med att bilda sin fulla uppfattning och se vad som sker i verkligheten.

UK har ju ungefär samma antal smittade som Ryssland och Indonesien och betydligt färre avlidna. Det är ju mycket positivt. Idén om flockimmunitet kan vi nog lägga bakom oss, verkar aldrig kunna ske. Men vaccinet ser ut att kunna få ner antalet avlidna ordentligt för kommande våg i all fall med AZ.

A similar scenario has played out in the U.K. A recent study by the Imperial College London found that, as infections surged earlier this month, the increase was driven by mostly non-vaccinated young people, who are supposedly less susceptible. The study found 5-fold higher rate of test positivity among children 5 to 12 years and adults 18 to 24 than in those 65 or older.
Från samma artikel.

Samma trend om att det är unga som sprider smittan finns i Indonesien. Man får tänka på att skolorna är öppna i Indonesien, Israel och UK. Men det verkar som om Deltan går lite mer på barnen och de unga oavsett om inte de fullt ej så unga är vaccinerade eller inte. Så är skolorna öppna så kommer deltan spridas mycket bland barn och unga troligtvis nästintill ostoppbart.

I Indonesien är bara 5% fullvaccinerade och som skrevs i tråden:

Så svaret på din fråga. Jag vet tyvärr inte. Har du skäl för att vara försiktig, hade jag fortsatt med det, lika så fortsätta vara extra försiktig när man umgås med sköra och äldre äldre. Men om du har dessa skäl för att vara försiktig för egen del, passa på nu medans smittan är låg och njut lite av livet.

Tack för uttömmande och informativt svar.
Citera
2021-07-08, 08:03
Medlem
Citat:
Kinesiska vaccin bygger ju på avdöda virus, antivaxxarna tror ju att naturlig infektion ger ett bättre och bredare skydd, vilket inte alls är säkert. Man hade inte börjat använda mRNA vaccin om det inte fanns en anledning. Gammalt beprövat är inte alltid bra om det finns något bättre. Jag tar hellre en ID4 än en gammal folkabubbla liksom, inte för ljudet men för krocksäkerheten.

Man vaccinerade mot svininfluensan utan anledning.

Men det är jättebra att det finns vaccin för er med dåligt immunförsvar.
Citera
2021-07-08, 08:05
Medlem
Citat:
Kinesiska vaccin bygger ju på avdöda virus, antivaxxarna tror ju att naturlig infektion ger ett bättre och bredare skydd, vilket inte alls är säkert. Man hade inte börjat använda mRNA vaccin om det inte fanns en anledning. Gammalt beprövat är inte alltid bra om det finns något bättre. Jag tar hellre en ID4 än en gammal folkabubbla liksom, inte för ljudet men för krocksäkerheten.

Det är jättebra att det finns en mass olika vaccin för er med dåligt immunförsvar.
Citera
2021-07-08, 08:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödligheten är precis det som korrelerar med covid-19-dödligeten tidsmässigt. Alla andra smittsamma sjukdomar i västvärlden har påverkat på samma sätt av restriktionerna, exempelvis influensa. Forskningen har redan visat att detta är relevanta mått när pandemins effekter ska jämföras. Det är ju bara sluta testa så har vi ingen pandemi. Det är tydligt att länder inte mäter på samma sätt och då är överdödligheten den referens som måste användas. Oavsett vad du anser.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Finns ingen forskning som visat på det. Skulle vi låtsas som ingenting och köra på precis som vanligt skulle förstås covidfallen öka kraftigt, liksom fallen för övriga smittsamma sjukdomar. Helt plötsligt har vi 150-200 tusen döda mot mer normala 100 tusen döda på 1 år. Pandemin går att påverka vilket du inte tycks tro.
Citera
2021-07-08, 08:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingen forskning som visat på det. Skulle vi låtsas som ingenting och köra på precis som vanligt skulle förstås covidfallen öka kraftigt, liksom fallen för övriga smittsamma sjukdomar. Helt plötsligt har vi 150-200 tusen döda mot mer normala 100 tusen döda på 1 år. Pandemin går att påverka vilket du inte tycks tro.

Man kan absolut påverka ”pandemin” genom att sluta testa så förbannat mkt i onödan.

Det viktigaste är att inte vården korkar igen och det gör den inte sedan länge.
Citera
2021-07-08, 08:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Om jag kan gissa så har det med turism att göra. Så länge vaccinet inte skyddar ordentligt mot smitta så funkar de inte att bedriva turism utan att det påverkar smittspridningen. Det är väl ett val man gör, gissar på att det har med ekonomiska intressen att göra.

Men visst är det en fin idé. Samla människor från olika delar av välden på en plats men lite olika mutationer, blanda runt och sedan förhoppningsvis skicka hem dem med en ännu lite mer smittosam variant som skickar ännu några mer på sjukhus och går lite mer på barnen. Så får vi alla en ny ensam trist vinter till. För det är väl det vi eftersträvar, annars förstår jag inte vad det är vi håller på med.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-08 kl. 08:29.
Citera
2021-07-08, 08:19
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Och du har som vanligt typ ingen koll alls utan bara sitter och svamlar och hittar på. Vi har liksom betydligt fler smittade sett till storlek på befolkningen. Du är så blåst att man tror knappt att det är sant. Gå nu och sov ruset av dig istället för att sitta här och hitta på. *hihi*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in