Citat:
Ursprungligen postat av
Alcanarcarrer
Det känns som om svenska myndigheter är på tårna och kommer agera snabbt om man måste, eller jag hoppas det iaf. Du som verkar vara väl inläst och kunnig. Hur stort skydd får man av en dos Pfizer vaccin mot delta skulle du säga, mot svår sjukdom och död?
Jag är inte rätt person att svara på det. Men eftersom du frågade just mig, så kan jag ge dig min tanke om saken.
Om jag inte har fel så är UK vaccinerat mycket med AZ medans Israel vaccinerat med Pfizer. Så är det just Pfizer du är intresserad av så är det Israel jag hade tittat på.
Israel on Friday reinstated indoor mask requirements due to the variant’s spread. According to the Wall Street Journal, “About half of adults infected in an outbreak of the Delta variant of Covid-19 in Israel were fully inoculated with the Pfizer Inc. vaccine.” Israel is one of the most highly-vaccinated countries in the world, with about 80% of citizens over 16 fully innoculated.
https://deadline.com/2021/06/delta-covid-variant-who-masks-israel-us-cases-growing-1234782106/
Vi har ju fått höra att Pfizer skyddade bättre en AZ fram till ganska nyligen. Jag tror att det har med just detta att hälften av de vuxna i Israel är fullvaccinerade som smittas. Samtidigt är 80% vaccinerade av alla över 16 år.
Det gör ju att man har lite bättre chans att slippa smitta som fullvaccinerad med Pfizer. Men så himla bra skydd mot smitta är det inte. Jag kan tänka mig att de där 20% av de ej fullvaccinerade i Israel är unga och smittan sprids säkert företrädes vis bland unga. Vilket kanske gör att Pfizer inte skyddar nämnvärt mot smitta. Med en spruta tror jag inte skyddet mot att smittas finns alls eller enbart väldigt lite. När det gäller att bli alvarligt sjuk och avlida är det för tidigt att dra några slutsatser för hur det ser ut i Israel. Men om du är intresserad så skulle jag ha följt utvecklingen där noggrant, för det kommer att visa sig ganska snart.
Experter menar ju på att man får ett mycket bra skydd efter andra sprutan men inte efter första. Men hur kan man veta det? Vi har ju inte ännu sett en smitta bränna igenom en Pfizer vaccinerad befolkning. Det kan hända att man gör dessa tvärsäkra påpekande (utan ordentligt underlag) med höga skydd procent för att man vill att folk ska vaccinera sig med även spruta nr två eller för att lugna. Jag tycker man kan lyssna på experter men inte ta det för en sanning utan just som en gissning och väntat med att bilda sin fulla uppfattning och se vad som sker i verkligheten.
UK har ju ungefär samma antal smittade som Ryssland och Indonesien och betydligt färre avlidna. Det är ju mycket positivt. Idén om flockimmunitet kan vi nog lägga bakom oss, verkar aldrig kunna ske. Men vaccinet ser ut att kunna få ner antalet avlidna ordentligt för kommande våg i all fall med AZ.
A similar scenario has played out in the U.K. A recent study by the Imperial College London found that, as infections surged earlier this month, the increase was driven by mostly non-vaccinated young people, who are supposedly less susceptible. The study found 5-fold higher rate of test positivity among children 5 to 12 years and adults 18 to 24 than in those 65 or older.
Från samma artikel.
Samma trend om att det är unga som sprider smittan finns i Indonesien. Man får tänka på att skolorna är öppna i Indonesien, Israel och UK. Men det verkar som om Deltan går lite mer på barnen och de unga oavsett om inte de fullt ej så unga är vaccinerade eller inte. Så är skolorna öppna så kommer deltan spridas mycket bland barn och unga troligtvis nästintill ostoppbart.
I Indonesien är bara 5% fullvaccinerade och som skrevs i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Indonesien har till stor del använt sig av kinesiska vacciner.
Citat från
Sveriges Televisions löpande rapportering, 26:e juni 2021:
Oro efter dödsfall bland läkare i Indonesien
Över 400 läkare har dött med covid-19 i Indonesien. Minst 14 av dem ska ha varit fullt vaccinerade, enligt landets läkarförbund.
Det sydostasiatiska jättelandet kämpar med en ström av allvarliga covidfall bland vårdpersonal. Under juni månad har totalt fler än 300 vaccinerade sjukvårdsarbetare bara på centrala Java konstaterats smittade med viruset.
...
Ökningen av allvarliga covidfall hos vaccinerad vårdpersonal har lett till oro kring det kinesiska Sinovac-vaccinet, som Indonesien i hög grad förlitar sig på.
Dom kinesiska vaccinerna förefaller inte vara effektiva. Chile och Uruguay ligger båda i Världstoppen beträffande utdelade doser, men fortsätter, trots vaccineringen, ha väldigt många
dödsfall i Covid-19. Både Chile och Uruguay
använder huvudsakligen kinesiska vacciner.
Så svaret på din fråga. Jag vet tyvärr inte. Har du skäl för att vara försiktig, hade jag fortsatt med det, lika så fortsätta vara extra försiktig när man umgås med sköra och äldre äldre. Men om du har dessa skäl för att vara försiktig för egen del, passa på nu medans smittan är låg och njut lite av livet.