Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Dela gärna med dig av din erfarenhet.
Jag är av uppfattningen att man inte känner av om tåget åker på något (min erfarenhet från de äldre tågen och kor) - åtminstone inte bakom första vagnen.
Jag är av uppfattningen att tågvisslan ljuder för att varna - men att tåg har mycket lång bromssträcka och därför inte kan stanna för att något dyker upp på spåret även om de bromsar. (Självklart bromsar de för människor på spåret)
Hur lång är bromssträckan?
För mig låter det osannolikt att ett rådjur skulle kännas i ett tåg - men hur är det med det? Stannar men ens för rådjur eller enstaka djur man kört på?
(I mitt fall handlade det ju om flertalet kor - och det stannade tåget en stund)
Jag har aldrig arbetat med tåg i någon form utan har bara erfarenhet som passagerare och tycker det är intressant med någon som vet.
Kapar din fråga med eget svar.
Tågvisslan (tyfonen) är till för att varna och som du säger så används den medans man bromsar.
Bromssträckan är helt beroende på fordon, hastighet och väderförhållanden (halt på rälsen = längre bromssträcka).
Rådjur kan absolut kännas beroende på hur den träffas och aktuellt tågsätt.
Vid påkörning av djur stannar du i princip enbart ifall du upplever problem med fordonet som påverkar färden (många saker under tåget som kan gå slås sönder) men annars rapporterar man enbart Trafikverket att det inträffat så deras entreprenörer kan gå ut och rensa kadaver.