2021-07-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det finns ju de som haft den teorin här. Har svårt att tänka mig att SD skulle vara gentlemannen som tar på sig HDs skuld och dör för att sanningen ska gå i graven.

Kanske blev han själv den som blev lurad mot slutet?
Citera
2021-07-07, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte alls omöjligt att hon är så slug och iskall.
I. o.m skilsmässan var hon en bra bit på väg i sin frigörelse från SD. Kanske det även var så att hon faktiskt var rädd att han skulle göra henne och barnen illa när hon ville separera? Var kravet för en återförening att SD skulle göra av med Lena?

Hur som helst blev hon av med dem båda...
Hur får du ihop begreppet rädd som du återkommer till?

Hon är överallt ensam med honom på resor i Europa under tre år.
Ligger i taktält och klättrar både högt och lågt.

Ena stunden planerar hon resa med JS 2018 och drömmer om Amsterdam när han frågar i mars.
Men det är SD hon bilar genom Europa med till Nederländerna.

2019 är hon på hotell med JS, skriver till SD att hon hör vågornas kluck.
....men lovar snällt att SD ska få resa med henne nästa gång.

Hon har ett högriskbeteende men överlever utan problem.
Citera
2021-07-07, 21:22
Medlem
Citat:
Inte alls omöjligt att hon är så slug och iskall.
I. o.m skilsmässan var hon en bra bit på väg i sin frigörelse från SD. Kanske det även var så att hon faktiskt var rädd att han skulle göra henne och barnen illa när hon ville separera? Var kravet för en återförening att SD skulle göra av med Lena?

Hur som helst blev hon av med dem båda...

Hade HD varit rädd för SD hade hon väl aldrig inlett en relation med JS. Att hon och JS ofta var tillsammans och loggade cacher ihop var ingen hemlighet direkt. Allt tyder väl snarast på motsatsen dvs att SD var rädd för HD.
Citera
2021-07-07, 21:23
Medlem
Citat:
Kanske blev han själv den som blev lurad mot slutet?
Jag är benägen att tro det, han var inte så smart som han ville påskina, särskilt inte under press.
HD, däremot, borde inte vara förmögen att stå på benen, efter att Stefan dog.
Han var ju den som hon levt halva livet med, pappan till barnen, varav den äldsta ska till USA(!).
Att hon ska lämnas ensam kvar, med allt vad som måste grejjas med, då det är mycket kvarlåtenskap som tillhör henne.
Det ska till en god man, för tjejernas skull. Det borde väl inte bli Soa, men ingenting kan nog förvåna mig längre.
Att HD inte anklagat polisen för det taffliga jobb de gjorde, genom att låta Stefan begå självmord.
Jag funderar över om han verkligen gjorde det, eller var det mot hans vilja?
För att skydda familjen A, var nämligen Stefans död nödvändig, med tanke på att han var den som visste sanningen om mordet på Lena.
Citera
2021-07-07, 21:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så om man blir häktad då är man predisponerad att ljuga?
Hon framstår ju som ännu mer suspekt, vinner inte ett dugg på nån lögn.

Men visst har hon lätt att ljuga. Absolut.

Så här lätt ljuger HD i samma förhör. Du kan ju berätta varför hon bluffar om detta?

FL: ... Vad visste Stefan om din relation med Jonas då?
HD: Eeh ... han visste att vi sågs. Eeh ...
FL: Om vi säger såhär, har du varit ärlig mot Stefan vad det gäller den relationen?
HD: Nej, inte helt.
FL: Nej. Varför inte då?
HD: Eeh, därför att jag skämdes. Eeh för att jag hade sex med Jonas före jag hade flyttat ifrån
Stefan.
BFL: Och efter att du flyttat, var du ärlig då?
MT: Aah då har jag berättat att jag har, att vi hade sex. Eeh, för mig .. och det vet Jonas om där jag har varit tydlig, vi har inte haft en parrelation. Jag har inte levt.. vi har inte levt som ett par. Eeh och det har aldrig varit min tanke. Och det vet han om. Eeh, men vi har haft en jättenära vänskapsrelation. Där det även har funnits en fysisk del i det hela med Jonas.
BFL:Mmh.
HD: Och Stefan vet om det.
FL: Men när fick han veta det?
HD: Vet inte.
FL: ... Mmh.
HD: Vet inte.
BFL: ... Var det innan eller efter Lena försvann?
MT: ... Nej det måste varit långt före.

BFL: Och när du säger långt?
HD: Ja den är ju inte så lång. Den är ju från nyår, så ..
BFL:Mmh.
HD: Nej jag vet.. jag .. jag .. alltså jag kan spekulera, jag kan säga kanske då, kanske då. Men det är inget som jag kan säkert säga. Men, alltså jag ... aah, strax efter.. jo men efter jag flytta, ja men ... jag tror att Stefan visste om det."

28 april 2018

HD till SD: Var i Enköping igår och loggade
Blev kvar tills idag. "

"Bara vänner"

SD: "Du får vara vad du vill med honom och andra. Men du har lovat säga till om någonting ändras. Blir konstigt annars om du nu säger ni är bara vänner. "

HD: Ok. Ville bara vara tydlig men säger till om det blir ngt annat."
(..)

Predisponerad?
Du vill få till att jag försvarar HD?
Och att jag skulle försvara att hon ljuger?

Jag konstaterar bara att hon uppbenbarligen ljuger (om i princip allt) och för mig är det en tydlig skillnad mellan förhören i maj och förhören när hon själv är häktad, misstänkt för mordet.

Jag vet inte varför du upprepar detta hela tiden. Det är tydligt och klart att hon ljuger och undanhåller.

Jag kan ju bara tänka mig vad SD har serverat HD vad gäller hans egen del i mordet och vad han anser om utredningen. Nu är hon själv misstänkt, vilket stärker hennes fientlighet mot polis och rättsväsendet. Hon svarar som en yrkeskriminell.

Hennes inställning är helt tydlig att hon inte tänker servera dom ett motiv och vad gäller lögnerna om att hon inte vill erkänna att hon dolt förhållandet till S*illen till SD tänker jag kan vara att visa att det absolut inte fanns någon svartsjuka gentemot S*illen från SDs sida, och hon hade alltså ingen anledning att dölja något.

Det ingår ju i polisens (åklagarens) motivbild, att SD är svartsjuk och kontrollernade och ville till varje pris ha tillbaka HD. Ett döljande av en sexuell relation gentemot SD stärker ju den motivbilden.

Även Lena döljer ju att hon har sexuella relationer, vilket jag kan tänka mig beror på att inte bara Lena visste, utan även HD visste, att SD visst var mycket svartsjuk.

SD går ju in i HDs mail en gång i timmen. DET är alarmerande och helt tydlglit ett svartsjuketecken. Hon vet att han är svartsjuk och inte rolig att ha att göra med. Hon vet at han vill ha tillbaka henne.

Det är min absoluta övertyhgelse.

Jag skyddar inte henne och försvarar inte lögnerna.
Jag vill bara förstå varför det händer.

Tror inte heller att SD skulle vara en sådan hjälte att han skulle ta på sig mordet helt själv om HD hade med det att göra, bli ensam fälld för mordet för att sedan som en martyr ta livet av sig. Finns inte på världskartan.
Citera
2021-07-07, 21:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Predisponerad?
Du vill få till att jag försvarar HD?
Och att jag skulle försvara att hon ljuger?

Jag konstaterar bara att hon uppbenbarligen ljuger (om i princip allt) och för mig är det en tydlig skillnad mellan förhören i maj och förhören när hon själv är häktad, misstänkt för mordet.

Jag vet inte varför du upprepar detta hela tiden. Det är tydligt och klart att hon ljuger och undanhåller.

Jag kan ju bara tänka mig vad SD har serverat HD vad gäller hans egen del i mordet och vad han anser om utredningen. Nu är hon själv misstänkt, vilket stärker hennes fientlighet mot polis och rättsväsendet. Hon svarar som en yrkeskriminell.

Hennes inställning är helt tydlig att hon inte tänker servera dom ett motiv och vad gäller lögnerna om att hon inte vill erkänna att hon dolt förhållandet till S*illen till SD tänker jag kan vara att visa att det absolut inte fanns någon svartsjuka gentemot S*illen från SDs sida, och hon hade alltså ingen anledning att dölja något.

Det ingår ju i polisens (åklagarens) motivbild, att SD är svartsjuk och kontrollernade och ville till varje pris ha tillbaka HD. Ett döljande av en sexuell relation gentemot SD stärker ju den motivbilden.

Även Lena döljer ju att hon har sexuella relationer, vilket jag kan tänka mig beror på att inte bara Lena visste, utan även HD visste, att SD visst var mycket svartsjuk.

SD går ju in i HDs mail en gång i timmen. DET är alarmerande och helt tydlglit ett svartsjuketecken. Hon vet att han är svartsjuk och inte rolig att ha att göra med. Hon vet at han vill ha tillbaka henne.

Det är min absoluta övertyhgelse.

Jag skyddar inte henne och försvarar inte lögnerna.
Jag vill bara förstå varför det händer.

Tror inte heller att SD skulle vara en sådan hjälte att han skulle ta på sig mordet helt själv om HD hade med det att göra, bli ensam fälld för mordet för att sedan som en martyr ta livet av sig. Finns inte på världskartan.
Fattar inte ett dugg av din utläggning.

1. HD ljuger för SD om att hon inte ligger med JS.

2. HD ljuger i förhör om att hon berättat för SD.
Det har hon inte.

Alltså dubbelljuger hon av nån anledning.

Hon vill inte att SD ska skita i henne?
Hon kan inte tjata om sin brist på tillit om hon inte är ett strå bättre?

Btw. Eftersom du gång efter annan skrivit om att SD är psykopat som manipulerat och hjärntvättat offret HD - anser du fortfarande att så är fallet då han dampar runt i filmen fr 2004?
Citera
2021-07-07, 21:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ena stunden planerar hon resa med JS 2018 och drömmer om Amsterdam när han frågar i mars.

Hon överlever, men vi vet inte om det är utan problem.

Det verkar visserligen som att det är HD SD vill ha tillbaka, och Lena får "acceptera" att stå i skymundan, hemlig och svårt styrd med RT/öppet. Men om HD hade valt att satsa på S*illen, vad hade hänt då?

SD var helt klart stressad veckorna innan mordet, och HD var på resa med S*illen ända i det sista, helgen 10-13 maj. Det var nog enormt påfrestande för SD, samtidigt som han märker att HD vill åka till USA.

Om HD inte velat åka till USA, vad hade hänt då? Om hon i sina meddelanden till S*illen uttryckt tydligare att hon ville satsa?

För jag tror att SD visste en hel del om vad som höll på att hända mellan HD och JS... och kanske att det var sexuellt.

Visste SD att HD sagt till JS att hon hade svårt att släppa SD?

Kanske var det det som räddade HD?
Att hon visade kärlek och att hon ville att hon och SD skulle åka?
Citera
2021-07-07, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon överlever, men vi vet inte om det är utan problem.

Det verkar visserligen som att det är HD SD vill ha tillbaka, och Lena får "acceptera" att stå i skymundan, hemlig och svårt styrd med RT/öppet. Men om HD hade valt att satsa på S*illen, vad hade hänt då?

SD var helt klart stressad veckorna innan mordet, och HD var på resa med S*illen ända i det sista, helgen 10-13 maj. Det var nog enormt påfrestande för SD, samtidigt som han märker att HD vill åka till USA.

Om HD inte velat åka till USA, vad hade hänt då? Om hon i sina meddelanden till S*illen uttryckt tydligare att hon ville satsa?

För jag tror att SD visste en hel del om vad som höll på att hända mellan HD och JS... och kanske att det var sexuellt.

Visste SD att HD sagt till JS att hon hade svårt att släppa SD?

Kanske var det det som räddade HD?
Att hon visade kärlek och att hon ville att hon och SD skulle åka?
Han anar säkert och var oroad, men vet det gör han inte.
Det är säkert meningen att få honom osäker.
Stressad som satan.

HD är drivande ang USA så det vet jag inte vad du menar.
Hon ljuger för JS också, han har inte en susning om att de ska på Giga.

Räddade HD?
Hon jiddrar värre än nån och ränner mellan SD och JS som en modern version av Ratatosk.
Högriskbeteende.
Men rädd för SD?
Nej du. Han duger att resa med ensam.
Citera
2021-07-07, 22:00
Medlem
Citat:
Han anar säkert och var oroad, men vet det gör han inte.
Det är säkert meningen att få honom osäker.
Stressad som satan.

HD är drivande ang USA så det vet jag inte vad du menar.
Hon ljuger för JS också, han har inte en susning om att de ska på Giga.

Räddade HD?
Hon jiddrar värre än nån och ränner mellan SD och JS som en modern version av Ratatosk.
Högriskbeteende.
Men rädd för SD?
Nej du. Han duger att resa med ensam.
Hon visste hur hon skulle få honom att göra som hon ville.
Det viktigaste för henne då och nu, är att vinna geoburkskriget.
Lena tror jag att hon egentligen tyckte var skönt, då slapp hon Stefans stånkande, men när hon tog bort burkloggar, då jävlar! Allt som hon planerat, att hon och Stefan skulle bli Mr & Mrs Geodumburk, berömda i hela världen, då fick hon nog.
Soa han agerade förkläde vid rättegången, vallade Stefan till och från lekstugan och lunchade och skvallrade..
Citera
2021-07-07, 22:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det har hon inte.

Btw. Eftersom du gång efter annan skrivit om att SD är psykopat som manipulerat och hjärntvättat offret HD - anser du fortfarande att så är fallet då han dampar runt i filmen fr 2004?

1. Ja, HD ljuger för SD om att hon ligger med JS.
2. Ja, HD ljuger i förhör om det. Hon äsger att hon berättat.

Min övertygelse är att hon ljuger för att visa at det inte finns något motiv för SD (eller henne).
HD vill låta påskina att varken hon eller SD har intresse av att "få bort" Lena.

SD är inte svartsjuk på HD, han vet hur det ligger till med S*illen. Han tycker att det är ok att HD har ett förhållande. Att han skulle till varje pris få tillbaka HD genom att döda Lena är inte nödvändigt alltså.

HD har inte heller något behov "att ta bort Lena". Hon har ju ett förhållande med S*illen och är skild och flyttad. SD är på det klara med det. Inga problem.

Jag tror ju att HD vet exakt ( i verkligeheten) hur svartsjuk SD är. Det är därför hon örkar för honom. SDs kompis KN berättade ju i förhör hur stressad SD blev när KN sa att Lena hade en sexuell relation med Beholder. Det verkade inte SD vilja höra. SD är inte att leka med när han blir svartsjuk. Det är då han har stalkat inte bara Lena, utan även Lena vänner. Det här känner HD till.

Att leva med en person som SD, kontrollerande och lögnaktig i åratal, det är ett j-la svek mot HD. Att hon vill ta sig sig från förhållandet, är för mig en stor skillnad mot SDs otrohet i sex långa år. HD tog också ut skillsmässa och flyttade sedan. Vem skulle inte vilja ta ut skilsmässa efter de svek som hon utsatts för?

Jag säger tvärtom, det är onaturligt (vilket jag tror på hennes bundenhet) att efter allt hon varit med om, vilja gifta sig på nytt och vilja flytta tillbaka. Otrohet, lögner, mordet...Helt sjukt ju.

För mig är det en så stor skillnad på otroheterna att de inte går att jämföra.
Senast redigerad av notknapparen 2021-07-07 kl. 22:30.
Citera
2021-07-07, 22:11
Medlem
Citat:

Tänker så här: så länge hon höll sig väl med SD och talade om återförening så behövde hon inte vara rädd. Hade hon däremot kapat helt, inte rest eller geocachat med honom, så kunde det bli farligt. Det förstod hon och därför gjorde hon som hon gjorde.

Talar särskilt om tiden strax innan mordet, samt den misslyckade usa-resan alldeles efter. Hon kan mycket väl ha haft planen att det inte alls skulle bli någon återförening, men iom mordet och att SD gick fri i TR blev läget prekärt.

Men iom domen i HR och självmordet blev hon fri...för den som kunde berätta om hennes eventuella delaktighet i mordet på Lena var borta för gott.
Citera
2021-07-07, 22:17
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Det har hon inte.

Här är en bra forskarartikel från Karolinska angående överlappning av diagnoser ADHD/Antisocial personlighetsstörning.

Särskilt stycket längre ned "Diagnoser överlappar varandra".

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2016/12/hjarnan-ger-fordjupad-forstaelse-for-personlighetssyndrom/

Vad gäller att HD ljuger i förhör om att SD visste om otroheten så är det kanske för att skydda honom?!
För att låtsas han var "ok" med att hon hade ett sexuellt förhållande med sillen.
För att därmed inte kasta honom under bussen?!

Jag tror hon var hans trygghet. Han kanske insåg det mer o mer med tiden.
Den enda fasta punkten, inklusive hennes familj.
Hon hade nog någon form av "styrka" men den gick till att hantera honom och hans person/liv.
Tror jag.
Dvs tills hon satte ned foten.

Nåväl, jag hoppar den diskussionen och ville mest bara uppmärksamma artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in