2021-07-07, 20:38
Medlem
Bor i Tormestorp och kan säga att det är lugnt naturreserverat ort att bor på.
Citera
2021-07-07, 20:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Som sagt, inom psykologin brukar det inte användas på samma sätt som i media. Men när det används rätt fyller det sin funktion.
Ja, det har du självklart rätt i. Det är när begreppet används fel jag reagerar emot. Det skall inte användas som det gjorts av media under lång tid, men i rätt kontext fyller det givetvis sin funktion.
Citera
2021-07-07, 20:39
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och i Jemen är det "frivilliga" äktenskap när man gifter bort nioåringar.

Termen utökat självmord för när man mördar andra och tar sitt liv är ett mediapåhitt i Sverige. Här existerar inte den termen officiellt och den bör utrotas från media.
Det bör alltid skrivas ut "Mord med efterföljande/samtida självmord".
Jag tror ändå de flesta i tråden förstår vad som menas med det uttrycket. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Huvudsaken är väl att du förstår vad som menas, för det tror jag du är tillräckligt klipsk för att göra.
Citera
2021-07-07, 20:39
Medlem
Camisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew Martin
Mycket tragisk händelse. I många asiatiska länder är det helt normalt att befinna på rälsen
https://youtu.be/Uhpkb7v5pPs

Senast i lördags såg jag en äldre östafrikansk kvinna gåendes på spåret längs med E45 utanför Göteborg.
Lite skillnad på hastighet med det tåget och det som skrivs om i tråden?
Citera
2021-07-07, 20:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg
Som jag skrivit innan, dunsen ni känner skulle jag anse mest troligt är från när magnetskenbromsen slår i rälsen. Speciellt om ni verkligen känt dunsen precis innan tåget tvärnitar. I alla djurpåkörningar jag varit med om har jag bromsat innan själva påkörningen
//Förare X2

Åkt tåg en gång när en älg blev påkörd, och det ”knastrade” då under tåget. Rätt olustigt.
Citera
2021-07-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Som en slump lyssnade jag på en podd i morse om en tågförare som råkat ut för det här. Hon hade tvingats köra på en man som ställde sig på rälsen för att ta sitt liv.

Tydligen ser man väldigt bra i förväg, men det är omöjligt för tåget att hinna stanna, även när man bromsar blixtsnabbt. Hon mötte hans blick till och med, så man ser nog väldigt tydligt på spåret framför sig.

Sen beskrev hon att det var en fruktansvärd smäll. Som hon aldrig hört liknande vare sig innan eller efter den här händelsen.

Och efter smällen fanns blod och smet på fönstret.

Så ja, det är otroligt synd om dagens tågförare som tvingades uppleva det här med tre personer, varav två barn. Tänk om hen mötte barnens skräckfyllda blick? Tänk om hen såg barnen försöka fly för sina liv men blev fasthållna?

Det där varierar ju från gång till gång. Sedan är minnet rätt selektivt. En gång efter en sådan där händelse kollade jag på en film för att lugna nerverna. Det råkade bli "Young Guns" från 1988.

Jag minns filmen som den blodigaste och våldsammaste filmen jag någonsin sett. Jag vill aldrig se den igen. Jag misstänkte att det kanske inte bara var filmen som var knäpp och frågade en polare om den var extra jävlig på något sätt. Det var den inte, det var bara jag som var chockad.
Citera
2021-07-07, 20:43
Medlem
Någon som vet tågnummer?
Citera
2021-07-07, 20:45
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMBOCLAT
Men fy fan, lokföraren kommer inte gå mentalt helskinnad ur detta. Stackars fan får knalla vidare genom livet med detta på näthinnan för att något jävla psykfall väljer att ta barnen med sig i döden.

Dom är tränade att bromsa sen ducka och inte titta. Vissa har sett flera dö. Enskilda självmord rapporteras inte i media, en av dom sällsynta goda media reglerna som vi har kvar.
Citera
2021-07-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Åkt tåg en gång när en älg blev påkörd, och det ”knastrade” då under tåget. Rätt olustigt.

Jo, får väl förtydliga att jag syftar på småvilt. En älg eller stort vildsvin kan absolut gunga till tåget. Rådjur ex tycker jag knappt känns själv.
Citera
2021-07-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glaciar
Någon som vet tågnummer?

532
Citera
2021-07-07, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatexJocke
Jag tror ändå de flesta i tråden förstår vad som menas med det uttrycket. Sedan kan man tycka vad man vill om det. Huvudsaken är väl att du förstår vad som menas, för det tror jag du är tillräckligt klipsk för att göra.
Nej, det är inte huvudsaken alls. Det är viktigt att benämna dessa brott för vad de är - mord och självmord - eftersom självmord är ett eget beslut, att bli mördad är inte det.
Det viktiga är alltså att benämna brottet rätt - inte att luta sig mot bekväma skitförklaringar.
Citera
2021-07-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddina
Tidigare media uppgifter från expressen som någon la upp i början av tråden.
Då stod ursprunget och ålder på barnen och att de kom till ett asylboende för 1 vecka sedan.

Finns inget asylboende där. Migrationsverkets har förvisso lägenheter runtomkring i kommunen, men har aldrig hört att de har i Tormestorp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in