2021-07-07, 20:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Då verkar du missförstått.

Jag säger att om det är så att kvinnan ställt sig framför ett tåg med sina två barn så är det definitivt mord (eller möjligen någon annan rubricering) och självmord. Det kan också röra sig om utvidgat självmord, beroende på varför kvinnan gjorde som hon gjorde.

Dvs. diskussionen om mord och utvidgat självmord går inte att föra enbart inom rättsvetenskapen.

Det där var exakt samma som jag påstod. Att du hoppade in i en diskussion du missförstått och smetar över misstaget med att begreppet mord kan preciseras som utvidgat mord inom vissa "vetenskaper". Ingen har sagt emot dig om det förresten.

Ja, diskussionen går att föra även utanför rättsvetenskapen. Men nu var diskussionen inom just rättsvetenakapen.

Säg orden "ursäkta, jag hade missförstått"
Citera
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Som lokförare är man instruerad att titta bort, inte söka ögonkontakt (i den mån det nu skulle gå i dessa hastigheter) eller att titta på när kollisionen sker och att bromsa tåget.

En släkting till min polare har varit lokförare och berättade för honom om den gången han körde på någon stackare som lagt sig på spåret. Han drog nödbromsen innan kollisionen, gick ut ur förarhytten för att slippa se eländent, satt sig i ett säte, larmade och sen satt han bara där med ansiktet i händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne325
Det stämmer inte! Har inte framkommit några uppgifter om ursprunget eller ålder i media eller denna tråden!

Jag vet vad jag har läst och att jag har följt förloppet från start.
Om artikeln är korrigerad nu.
Då när jag läste detta så stod det inget om mord eller självmord.
Citera
2021-07-07, 20:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ett "utökat självmord" ÄR normalt mord + självmord.

Ett faktiskt utökat självmord handlar om fler som bestämmer sig för att gemensamt ta självmord. Ett mord är ALDRIG ett utökat självmord. Det är en tidningsanka som fått ta fäste och måste sluta användas.

Begreppet som sådant är inte en tidningsanka, men det används ibland lite slarvigt.
Citera
2021-07-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
En släkting till min polare har varit lokförare och berättade för honom om den gången han körde på någon stackare som lagt sig på spåret. Han drog nödbromsen innan kollisionen, gick ut ur förarhytten för att slippa se eländent, satt sig i ett säte, larmade och sen satt han bara där med ansiktet i händerna.

Hur mkt ser man av en träff om man inte tittar bort som lokförare? Man är ju en bit upp. Fast det kanske flyger blod och annat uppåt så det räcker kanske…usch så hemskt att se två barn stå där. Kanske hinner se att de är ledsna och försöker slita sig loss. Hoppas de inte förstod något
Citera
2021-07-07, 20:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Begreppet som sådant är inte en tidningsanka, men det används ibland lite slarvigt.
Varifrån kommer det då?
Det är inte en juridisk term och inget som polis/rättsväsende har använt sig av före det dök upp i tidningarna.
Det är fortfarande inget de kan använda sig av när det gäller utredning etc.

Det används nu frekvent av media så fort någon mördar en person i nära relation/familj och sedan sig själv. Termen är dock felaktig - mord och självmord är INTE ett utökat självmord. Ett självmord är ett eget beslut - inte när någon beslutar att du skall dö samtidigt med dem.
Citera
2021-07-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
https://www.expressen.se/nyheter/tre-dog-efter-tagolycka/

som sagt kan det vara denna artikeln som Ddina syftade på som nämndes i tråden tidigare under kvällen???

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för jag sprider falskt info nu!
Det stämmer det är den artikeln jag har läst och den har ingenting med det som hänt idag att göra!

Kvinnans och barnens ålder och ursprung är okänt/ återigen ursäkta
Citera
2021-07-07, 20:23
Medlem
Första tanken, mamma med psykos och hennes två barn... kanske en ettåring och nyfött barn.
Vet vi något mer än det som står i media?
Citera
2021-07-07, 20:24
Medlem
Andrew Martins avatar
Mycket tragisk händelse. I många asiatiska länder är det helt normalt att befinna på rälsen
https://youtu.be/Uhpkb7v5pPs

Senast i lördags såg jag en äldre östafrikansk kvinna gåendes på spåret längs med E45 utanför Göteborg.
Citera
2021-07-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag har lite funderingar som någon som faktiskt arbetar som lokförare kanske kan svara på. Hur troligt är det att lokföraren i det här fallet hunnit bilda sig en uppfattning om situationen på spåret framför honom? Det är ju ändå en sträcka med fri sikt. Man får ju uppfattningen att han/hon lämnat uppgifter som styrker att detta inte är tal om någon olycka.

Sedan undrar jag vad som är praxis vid liknande händelser. Får man som lokförare omedelbart hjälp innan man blir hörd av polis eller hur fungerar det?

Det kan inte ha varit en vacker syn, detta.

Man hinner se väldigt mycket.
Man ska, men det är oerhört svårt, att titta bort. Man vill väl undermedvetet se att dom hoppar bort. Samtidigt är det svårt att greppa situationen och vad det faktiskt är som händer.

Polisen kommer väldigt snabbt till platsen. Mycket snabbare än kollegor som ska ta hand om en (kamratstöd).
Citera
2021-07-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak

Hörde senast i dag ett program på P1 som handlade om tåg, denna gång om lokförare.

En lokförare berättade om när hon körde på en kvinna som ställde sig på rälsen.

De har blivit tillsagda att inte titta utan titta på vad som helst utom ut, de blir direkt tagna ur tjänst och måste träffa en läkare som gör en bedömning om vilket skick de är i och hur länge de behöver en sjukskrivning.

Denna lokförare hade också önskat att få träffa en psykolog.
Citera
2021-07-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det talar för att det kan vara invandrare. Om det är svenskar borde ett namn vara ute vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag har lite funderingar som någon som faktiskt arbetar som lokförare kanske kan svara på. Hur troligt är det att lokföraren i det här fallet hunnit bilda sig en uppfattning om situationen på spåret framför honom? Det är ju ändå en sträcka med fri sikt. Man får ju uppfattningen att han/hon lämnat uppgifter som styrker att detta inte är tal om någon olycka.

Sedan undrar jag vad som är praxis vid liknande händelser. Får man som lokförare omedelbart hjälp innan man blir hörd av polis eller hur fungerar det?

Det kan inte ha varit en vacker syn, detta.

Det beror vem som är först på plats. Det polisen vill veta i första hand är om man har någon teori om personen klev ut på spåret för egen maskin eller om hen fick "hjälp"/blev knuffad eller liknande.

Vi blev uppmanade att hänvisa till arbetsledningen och undvika att ge ut personnummer och privat telefon. Så att man inte fick något samtal i efterhand av någon som beskyller en för att ha varit ouppmärksam eller liknande.

Det har till exempel redan skrivits i tråden. Men man stannar inte ett tåg på en femöring. Jag minns en station som förarna missade ibland, om man började bromsa först när man fick syn på den så gled man förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in