Jag och två av mina vänner har börjat må "konstigt" när vi tar tramadol. Jag testade första gången när jag var 18 och är nu 30, har tagit någon gång varannan månad vissa år - andra år någon gång i veckan - andra år inte alls. Något år sedan tog jag varje dag i 6 månader men jag är en lightweight så jag brukar aldrig ta mer än 400 mg. Har varit uppe i ungefär 700 på ett dygn som mest och då hade jag rejäl tolerans. Jag har krampat (vad jag vet) en gång på tramadol och hade då blandat med lyrica. Men man kan ju ha krampat utan att veta om det.
På senare tid har jag och två av mina vänner börjat må konstigt när vi tar tramadol, smått panik känslor, känns som att man inte får luft, orolig, rastlös - och detta kan vara med eller utan tolerans. Det har varit på olika sorters tram. Jag antar att mycket sitter i huvudet och ju mer man oroar sig ju mer panik får man, men jag tycker det är lite för mycket av ett sammanträffande att jag och två till börjat känna såhär. Har vi tagit för mycket under åren? Är vi för veka? x)
Någon annan som får sådana biverkningar ibland?
Senast jag tog så körde jag 4 kartor 200 mg på ungefär en månad, mådde bra vissa dagar men mådde skumt andra. Såklart är det ju något skönt med att ta emellanåt eftersom man fortsätter ta det men blir nästan till slut bara för att ej "vara normal". Under den månaden tog jag 3 dagars uppehåll och när när jag tog igen mådde jag väldigt bra - vilket jag inte direkt förväntade mig.
Vet att det låter bakåtvänt att knapra piller när det är en gamble att må bra eller inte - men har tagit tramadol mycket under åren och har alltid mått jättebra på dem men sedan detta började något år sedan har man i princip velat må sådär bra en gång till men känns som att det är mer ofta är inte att man mår konstigt.
Iallafall, någon annan som känner igen sig? Vad kan detta bero på?
(har en teori att för mig det kan ha göra med när jag krampade, att så fort jag börjar känna av "the high" att jag relaterar det till mitt krampanfall, för som med andra som bara faller ihop så kom min kramp smygandes under flera timmar, jag visste att något var fel, jag hackade / laggade mig framåt när jag gick, ryckte till i armar ibland, precis innan jag krampade så sparkade jag hejvilt med benet och sa "jag sa ju att något var fel" och föll ihop och krampade rätt rejält enligt mina vänner - slutade andas ett tag. Har också gått igenom trauma av en förälders död under det senaste åren och det var då jag började ta tramadol varje dag i ungefär 6 månader - så kan ha med det att göra? Alltså ångest i princip)
TL;DR Börjatt må konstigt på tramadol, under 10 års tid alltid mått väldigt bra när man tagit annars. Panik, oro, rastlöshet, andningen har kännts konstig men kan bero på panikångestattack.
Tack i förhand för svaren