Citat:
Skyller du på mig?Jag börjar läsa i tråden denna morgon. Den är full med undanflykter, fasten vi har tusen aktuella frågor att diskutera. Vi sket ut oss om man nu menar att skydda folket är viktigt. Våra grannländer klarade sig så mycket bättre en oss. Är det inte bara dags att vi släpper det, accepterar situationen och går vidare. Det är inget stort fel på oss i Sverige, vi bara inte tyckte det var viktigt nog eller så räknade vi fel. Det till hör det förgångna och inget vi i efterhand kan förändra. Det blir bara dumt med undanflykter.
Vi har en ny våg som startar runt om oss redan nu på sommaren, fast enligt våra experter skulle inte en fjärde våg osannolikt.
Vi har vaccin och immunitet som inte kan ge oss flockimmunitet, så vårat gamla mål ligger i ruiner.
UK, slår om strategi och har beslutat att lära sig leva med viruset med en skyddande vägg av vaccin.
Samtidigt ser vi länder som Indonesien och Ryssland som inte lyckats uppnå denna vägg av skydd, deras trubbel växer för vardag som går. Här har vi en helt ny situation, de länder som kunde och klarade av att vaccinera kontra de som inte gjorde det. Ett jäkligt tjusigt vi och dom växer fram.
Är inte detta mer intressant och aktuellt att diskutera? För mig ter det sig som om vi har ett skifte i pandemin eller kommit till en milstolpe.
Vi har ju också ett corona virus som inte i mina ögon ser ut att beter sig som ett normalt coronavirus, gain of function? Vad har vi att förvänta oss här?
Det är ju ändå mycket som sker just nu. Läget är faktiskt otroligt spännande.
Men ändå ska vi diskutera matvanor till leda och den enorma skillnaden mellan Norge och Sverige (igen).
Så jag vill bra skriva att jag slår ett slag för det aktuella, det var ju ändå det TS var ute efter när TS startade tråden (så tolkar jag det i all fall).
Jag mins den tiden då tråden var full med aktuella länkar, innan FB bestämde sig för att kasta ut de som vile diskutera det aktuella.