2021-07-07, 09:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Strategierna är inte den den största skillnaden, förmodligen inte top-5.
Finns många länder som bevisar det, sluta jämföra enbart med norge och finland.
Skyller du på mig?

Jag börjar läsa i tråden denna morgon. Den är full med undanflykter, fasten vi har tusen aktuella frågor att diskutera. Vi sket ut oss om man nu menar att skydda folket är viktigt. Våra grannländer klarade sig så mycket bättre en oss. Är det inte bara dags att vi släpper det, accepterar situationen och går vidare. Det är inget stort fel på oss i Sverige, vi bara inte tyckte det var viktigt nog eller så räknade vi fel. Det till hör det förgångna och inget vi i efterhand kan förändra. Det blir bara dumt med undanflykter.

Vi har en ny våg som startar runt om oss redan nu på sommaren, fast enligt våra experter skulle inte en fjärde våg osannolikt.

Vi har vaccin och immunitet som inte kan ge oss flockimmunitet, så vårat gamla mål ligger i ruiner.

UK, slår om strategi och har beslutat att lära sig leva med viruset med en skyddande vägg av vaccin.

Samtidigt ser vi länder som Indonesien och Ryssland som inte lyckats uppnå denna vägg av skydd, deras trubbel växer för vardag som går. Här har vi en helt ny situation, de länder som kunde och klarade av att vaccinera kontra de som inte gjorde det. Ett jäkligt tjusigt vi och dom växer fram.

Är inte detta mer intressant och aktuellt att diskutera? För mig ter det sig som om vi har ett skifte i pandemin eller kommit till en milstolpe.

Vi har ju också ett corona virus som inte i mina ögon ser ut att beter sig som ett normalt coronavirus, gain of function? Vad har vi att förvänta oss här?

Det är ju ändå mycket som sker just nu. Läget är faktiskt otroligt spännande.

Men ändå ska vi diskutera matvanor till leda och den enorma skillnaden mellan Norge och Sverige (igen).

Så jag vill bra skriva att jag slår ett slag för det aktuella, det var ju ändå det TS var ute efter när TS startade tråden (så tolkar jag det i all fall).

Jag mins den tiden då tråden var full med aktuella länkar, innan FB bestämde sig för att kasta ut de som vile diskutera det aktuella.
Citera
2021-07-07, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vari ligger felet? Svininfluensan slog i högre utsträckning mot friska personer, så det var farligare. 1 på 11 är siffror Corona bara kan drömma om.

Hade väl räknat med "men det visste han inte då". Fast han visste att Svininfluensan dödade färre än milda influensor när han drog den slutsatsen.

Men jag räknade nog ändå inte med att det på fullt allvar skulle ses som farligare än idag.

Totalt 14 personer i hela Sverige i alla åldrar hade dött i Svininfluensan i November 2009. Totalt 30 personer avled enligt MSB om man räknar året därpå. Enligt MSB rapporterade länder som Italien och England färre än 500 dödsfall i Svininfluensan totalt sett. I den här pandemin ligger de på uppåt 130 000 dödsfall...

Menar du på fullt allvar att det ska beskrivas som "mycket farligare" och något Covid-19 bara kan drömma om?

30 dödsfall är ju för tusan snarare något som till och med väldigt milda influensor kan drömma om...

Men det enda du ser är hur stor andel av dessa 14 som var friska? Sedan kvittar det om vi pratar om totalt 14 eller 14 000 dödsfall?

Sedan tillhörde ju 11 av 14 avlidna en högriskgrupp:

"Hittills har influensan skördat fjorton liv. Elva av de avlidna tillhörde riskgrupperna och hade en underliggande sjukdom."

Men den här pandemin är ju helt omöjlig att ens diskutera när det kvittar fullständigt hur många tusentals fler dödsfall vi pratar om. När 30 rapporterade dödsfall kan ses som farligare eller värre än nästan 15 000 rapporterade dödsfall. När man konstant är "tvungen" att ägna tid på att svara på rent nonsens och trams.

Bara i åldern 30-39 år har det rapporterats fler dödsfall än de totalt 30 dödsfallen som var i Svininfluensan.

0-9 år: 9
10-19 år: 5
20-29 år: 24
30-39 år: 48
40-49 år: 113
50-59 år: 373
60-69 år: 1026
70-79 år: 3276
80-89 år: 5962
90+ år: 3801

Källor som ingen kollar ändå:

https://platz.se/coronavirus/?page=overview
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Jag tycker ärligt talat att man sparkar anhöriga rakt i ansiktet när den här pandemin jämföra med Svininfluensan. Och hur sjukt alarmistiskt är det inte att prata om att en pandemi som dödade 30 pers är en "farlig" pandemi? 🤔
Citera
2021-07-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det låter som om behovet att skylla i från oss är stort. Den största skillnaden är strategierna.
Jag skulle vända på steken. Behovet att ha en syndabock att skylla på är stort.

Det är många som har en benhårt deterministisk syn på världen. Allt dåligt är någons fel.

Att "naturen har sin gång" finns inte.
Citera
2021-07-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilken tomte!
Vad är källorna för hans studier?

Sedan tycker jag det är roande att han letar efter COVID (tydligen vilken som helst) och finnes Influensa i ett elektronmikroskop. Han letar alltså efter en sjukdom, vilken som helst, och finner virus i blodproverna.

Sedan ber han CDC lämna ut prover med COVID i, vilket inte finns. Inte någonstans har sjukhus blodprover med sjukdomar i.

Det är än mer märkligt att han inte hittar några med vanliga Coronaviridae, för dessa bör finnas fler av än Influensa.

Vi har länge vetat att PCR inte är en acceptabel metod för testning.

Klockrent inlägg, tog inte mer än 4 ord innan "källa" kom fram.

Hans källa var *trumvirvel*... HANS EGNA FORSKNING.

Jävla tjomme "KÄLLA" "KÄLLA TACK!" "TROR INTE PÅ NÅGOT UTAN KÄLLA!".

Inte konstigt du är så jävla fantastiskt dum i huvudet.
Citera
2021-07-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85

Då är det på tiden att han visar sin egen empiriska forskning som bör vara skriven via rapporter, eller hur? Fortfarande blandar han ihop infektionssjukdomar med virus. Jag har inga problem med att folk backar upp sina påståenden med egen empiri, så länge den är dokumenterad.
Citera
2021-07-07, 09:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle vända på steken. Behovet att ha en syndabock att skylla på är stort.

Det är många som har en benhårt deterministisk syn på världen. Allt dåligt är någons fel.

Att "naturen har sin gång" finns inte.
Nu förstår jag inte riktigt, Syndabocken skulle det vara invandringen då eller eller menar du Giesecke?

Det var ganska många, troligtvis mestadels av befolkningen i Sverige som var nöjda när Sverige och Norge valde två olika vägar. Man får stå för sina val. Hade vi valt samma väg/strategi hade jag nog lättare kunnat köpa att det inte berodde på strategin. Men nu valde Sverige med folket på hurrande denna vägen. Det var ju inte fören skillnaden i resultatet blev så stor som man började istället på peka att strategin inte var olik alls, som om vi saknade ett minne.

Du måste ju i all fall själv minnas vad du och många andra skrev i tråden. Man tyckte att man valde mycket bättre väg en Norge och tillslut skulle antal avlidna ändå komma ikapp. De som dog första vågen skulle skapa en stor underdödlighet på hösten, våra mammor skulle finna sig att bli sjuka för att förhindra ekonomisk kollaps o.s.v. Om vi innan vi såg resultatet var glada för att strategin var så mycket annorlunda och övertygande att den var den rätta. Hur kan man då nu tycka att den var lik? Läs dina egna inlägg från mars 2020 om du glömt.
Citera
2021-07-07, 10:15
Medlem
Citat:

Men var kan man läsa om detta? Just nu är det ett youtubeklipp på en okänd människa på youtube. Om man gjort dessa tester så borde det gå att läsa själva artikeln någonstans?

Lite småroligt att personen som delat klippet via twitter inte vet vem det är eller har läst någon rapport/sammanställning. Man har alltså plockat ett videoklipp där budskapet stämmer med vad man själv tror och spritt det vidare, utan att ha någon som helst koll på vem avsändaren är. Kan tycka det är lite spännande...

Citat:
Fast din länk innehöll inget viktigt den heller. Den ser mer ut som skit som Ecoohealth Alliance skulle skicka ut som "dementering".

Samtidigt så borde det inte vara några problem att länka till den doktor som påstås gjort sammanställningen samt se resultatet av stämningen som man pratar om? Om inte annat så kanske man kan se vad det finns för bevis framlagt där.
Citera
2021-07-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu förstår jag inte riktigt, Syndabocken skulle det vara invandringen då eller eller menar du Giesecke?

Det var ganska många, troligtvis mestadels av befolkningen i Sverige som var nöjda när Sverige och Norge valde två olika vägar. Man får stå för sina val. Hade vi valt samma väg/strategi hade jag nog lättare kunnat köpa att det inte berodde på strategin. Men nu valde Sverige med folket på hurrande denna vägen. Det var ju inte fören skillnaden i resultatet blev så stor som man började istället på peka att strategin inte var olik alls, som om vi saknade ett minne.

Du måste ju i all fall själv minnas vad du och många andra skrev i tråden. Man tyckte att man valde mycket bättre väg en Norge och tillslut skulle antal avlidna ändå komma ikapp. De som dog första vågen skulle skapa en stor underdödlighet på hösten, våra mammor skulle finna sig att bli sjuka för att förhindra ekonomisk kollaps o.s.v. Om vi innan vi såg resultatet var glada för att strategin var så mycket annorlunda och övertygande att den var den rätta. Hur kan man då nu tycka att den var lik? Läs dina egna inlägg från mars 2020 om du glömt.
Sveriges och Norges strategier är inte ett dugg lika. Inte heller är Norges, Finlands och Islands strategier särskilt lika. Det är det som är hela poängen.

Ni skyller pandemin på politisk styrning, men med facit i hand följer dödstalen i Europa exakt befolkningstätheten och hur långt bort från Europa landet ligger.

Norrmän, finnar och islänningar bor alla ovanför den 60:e breddgraden med två-tre gånger lägre korrigerad befolkningstäthet än andra länder i Europa. Där har du ditt samband.
Citera
2021-07-07, 10:17
Medlem
Citat:
Då är det på tiden att han visar sin egen empiriska forskning som bör vara skriven via rapporter, eller hur? Fortfarande blandar han ihop infektionssjukdomar med virus. Jag har inga problem med att folk backar upp sina påståenden med egen empiri, så länge den är dokumenterad.

Hade jag fått 10kr för varje inlägg av en högmodig Flashback expert och deras expertis inom virologi, immunitet, vaccin m.m så hade jag haft 10.000 kr extra att spendera just nu.

När bokstavliga läkare inom berörda fält tar sig an uppgiften att med de enda metoderna tillgängliga se vad detta "dödliga" virus (dödlighet på 0.03%) innehåller, då kommer experterna på Flashback, likt råttor, fram ur sina hålor och börjar skrika om "källa källa".

Du vet absolut ingenting, så sluta lek som om du gjorde.
Citera
2021-07-07, 10:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Han har ju kopierat exakt från en konspirationsteori från förra året. Nu har alltså försäljaren Patrick Gunnels "forskat", tillåt mig småle.
Här är någon som bemödat sig med att avslöja denna charlatan för det han är ( en riktig doktor btw) :
https://youtu.be/hqe3MhV9-MU
Citera
2021-07-07, 10:20
Bannlyst
Ni som tagit vaccinet! Känner ni er inte bra efterblivna nu när ni sprutade in skit I kroppen där kanske ni får brutala biverkningar om något år?

Eftersom original covid och den brittiska knappt finns, utan den dominerande kommer vara delta. Som vaccinet ger ett dåligt skydd mot. Och att ni kanske får fylla på återigen .

Sen efter det kommer en ny mutation från Ryssland och drar vaccin är meningslöst, sen kommer en från Tyskland osv osv osv osv osv.

Det är så sjukt roligt att folk inte ser igenom detta. Så fort jorden börjar vaccinera flera hundra miljoner människor så kommer en ny mutation och ni får börja om igen. Mer $$$$ till dom 🤣🤣

Tänk när dom sitter och skrattar, det är som att ta godis från ett barn.
Citera
2021-07-07, 10:21
Medlem
Citat:
Hade jag fått 10kr för varje inlägg av en högmodig Flashback expert och deras expertis inom virologi, immunitet, vaccin m.m så hade jag haft 10.000 kr extra att spendera just nu.

När bokstavliga läkare inom berörda fält tar sig an uppgiften att med de enda metoderna tillgängliga se vad detta "dödliga" virus (dödlighet på 0.03%) innehåller, då kommer experterna på Flashback, likt råttor, fram ur sina hålor och börjar skrika om "källa källa".

Du vet absolut ingenting, så sluta lek som om du gjorde.

Anledningen till att man skriker efter källor är att det sprids så mycket konstig och missvisande/felaktig information att källor nästan är ett krav om man är det minsta intresserad av ny information. Som exempelvis en dödlighet på 0.03%...var kommer den siffran ifrån? Den rimmar rätt illa med de siffror jag sett tidigare så en källa vore trevligt så jag kan avgöra om det som oftast bara är skit/missrepresenterad fakta eller om det för ovanlighetens skull faktiskt är något som är intressant att lägga till ens egna bild av viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in