2021-07-07, 00:16
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
MP behöver inte ens rösta grönt.
Faktum är att ingen behöver rösta grönt.

Steffe Lönnfet kan få 175 gula röster och bli vald till statsminister.

Det enda som gäller är antalet röda röster.
Blir det bara 174st så spelar det ingen roll hur många gröna eller gula det blir.
Jo, jag vet. Menar bara att jag tror de kommer rösta grönt för att behålla sin regeringsplats.
Citera
2021-07-07, 00:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hela vänsterblocket torde ha samma problem inför valet. Hade inte regeringskrisen kommit i vägen så kunde man fortsatt låtsas vara vänner fram till valet 2022 och sedan hade väljarna märkt först när vallokalerna stängt att de hade röstat på en koalition som inte kan dra jämnt. När nu Lööf, Stenevi och Dadgostar bråkar om att vara minst dörrmatta redan innan valrörelsen ens börjat så blir det en svårsåld röra att gå till val på. Hur skall det kunna bli bättre efter valet om det inte fungerar innan? Blir nog svårt för Löfven et al. att slita gråsossarna ur soffan när valdagen kommer.

Ja när Alliansen vann så var det för att de gjorde sig till ett enat regeringsalternativ. S har kunnat strunta i det för de varit så stora men nu när de är under 30 % kan de nog inte göra det längre; de måste erbjuda ett alternativ till det blågula blocket. Därför också viktigt att M/KD/SD uppträder enat och inte bråkar inför öppen ridå (De kan bråka när ingen ser). Man märkte t.o.m. på Åkesson och Sabuni i aktuellt häromdagen att de inte ville bråka med varandra fast de står långt ifrån varandra i det mesta. I valrörelsen måste SD appellera till sosse-väljare att rösta på dem för S har ingen vettig regering och L måste appellera till C-väljare på samma vis. Om samtidigt många sossar stannar hemma så kan de rödgröna med C sjunka riktigt lågt. 4,5 % till L, 5,5 % till KD, 22 till M och 21 % till SD är fullt möjligt.
Citera
2021-07-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hela vänsterblocket torde ha samma problem inför valet. Hade inte regeringskrisen kommit i vägen så kunde man fortsatt låtsas vara vänner fram till valet 2022 och sedan hade väljarna märkt först när vallokalerna stängt att de hade röstat på en koalition som inte kan dra jämnt. När nu Lööf, Stenevi och Dadgostar bråkar om att vara minst dörrmatta redan innan valrörelsen ens börjat så blir det en svårsåld röra att gå till val på. Hur skall det kunna bli bättre efter valet om det inte fungerar innan?

Blir nog svårt för Löfven et al. att slita gråsossarna ur soffan när valdagen kommer.

Håller med dig helt.
Vi är bara precis i början av Löfvéns regeringskris.
Citera
2021-07-07, 01:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Sabuni bekräftar: L röstar nej till Löfven

L-ledaren Nyamko Sabuni bekräftar för SVT att Liberalernas riksdagsgrupp kommer att rösta nej till Löfven vid onsdagens statsministeromröstning.

"Liberalerna är ett oberoende oppositionsparti som arbetar för ett maktskifte och en ny start för Sverige", skriver Sabuni till SVT.

Bra att det nu var klarlagt. L har återigen visat att man är ett trovärdigt borgerligt parti.
Citera
2021-07-07, 02:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bra att det nu var klarlagt. L har återigen visat att man är ett trovärdigt borgerligt parti.

Men fegt att vänta tills vänstervilden hade bestämt sig, men det kan vara början på räddningen för L. Nu borde de positionera sig i en liberal position i borgerliga blocket men utan asylaktivism och afghanamnestier. Hård invandringspolitik men kanske fritt hasch och vad nu liberaler gillar. Mer bombkrig från NATO och EU-skatter!
Citera
2021-07-07, 02:38
Medlem
chiliislifes avatar
Jag röstar på AfS och vill se ett extraval.
Citera
2021-07-07, 02:51
Medlem
Citat:

kommer dock inte hjälpa då rödgröna har 175 mandat :/
Citera
2021-07-07, 03:09
Medlem
Jirens avatar
Citat:
L är djupt splittrade och har absolut ingenting vettigt att tillföra. Partiet skulle bara bli grus i maskineriet för SD-M-KD, m.a.o en lika stor vagel under ögonlocket som Miljöpartiet är för den rödgröna röran. Och Liberalernas trovärdighet ger jag inte fem öre för så länge partiledningen inte lyckas piska Erik Ullenhags skräniga fanclub till att välja mellan lydnad eller uteslutning.

Bäst för Sverige om både L och MP försvinner ut ur riksdagshuset
Senast redigerad av Jiren 2021-07-07 kl. 03:18.
Citera
2021-07-07, 04:45
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:

Hoppas du är sarkastisk?

Trovärdigheten får sig en ganska stor smäll när de väntar med att bestämma sig att rösta rött tills de vet att det inte spelar någon roll.

"Vi vill se en borgerlig regering! (så länge vi slipper extraval just nu" mvh L)

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
L är djupt splittrade och har absolut ingenting vettigt att tillföra. Partiet skulle bara bli grus i maskineriet för SD-M-KD, m.a.o en lika stor vagel under ögonlocket som Miljöpartiet är för den rödgröna röran. Och Liberalernas trovärdighet ger jag inte fem öre för så länge partiledningen inte lyckas piska Erik Ullenhags skräniga fanclub till att välja mellan lydnad eller uteslutning.

Bäst för Sverige om både L och MP försvinner ut ur riksdagshuset

Helt enig. Vore ett sänke på en borgerlig regering, en bromskloss för alla stora beslut som behöver göras i fråga om migration, brott&straff osv. Precis som S skulle mått bättre av att slippa bry sig om Mp sista 8 åren, kommer M/KD inte vilja behöva ta hänsyn till en gnällig trilskande lilleputt i hörnet av sitt regeringsunderlag. Jag tror helt ärligt att jag uppskattat dagens regering mer ifall Mp åkt ur.

Nej, deras trovärdighet är = 0. Bäst vore om de ligger under 2% i undersökningarna framöver så att deras väljare sprids för vinden och hittar nya hem hos M/KD/C/S. Likadant med Mp, de får mycket gärna åka ut. Sverige är i desperat behov av stora förändringar i stora frågor, det går inte att genomföra dem med sådana som L och Mp som spjärnar emot och vars mandat behövs för att få majoritet.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2021-07-07 kl. 04:51.
Citera
2021-07-07, 06:11
Medlem
Soterns avatar
Den stora förloraren torde väl vara Annie Lööf. Nu står hon ensam i mitten utan vänner vare sig till höger eller vänster.
Citera
2021-07-07, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Den stora förloraren torde väl vara Annie Lööf. Nu står hon ensam i mitten utan vänner vare sig till höger eller vänster.
Ja jag undrar fortfarande om det inte var detta som Jonas Sjöstedt fick i uppdrag att anteckna på sin servett av Löfven, anteckna nu sa Löfven till honom så du kommer ihåg ungefär ett år innan valet så får ni jäklas med oss så vi kan kroka av C ni kommer att vinna några procent på det och vi kanske slipper dem efter valet.

Det som är lite läskigt är hur pass pålitliga eller opålitliga hennes förra vänner till höger är, skulle inte förvåna om hon snart står och säger att nu tar ajjiansjen nya tag tillsammans med Ulf och Ebba.
Citera
2021-07-07, 06:30
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

......eller så drömmer hon sig tillbaka till tiden när Centern var det nästa största partiet och fick vara statsminister.
Centern är det enda parti som det tar rejält med tid att förklara för invandrad eller frågvis turist vad de egentligen handlar om.
F d Bondeförbundet har inget kvar av sina huvudfrågor från 1945 då de endast ”formellt” gillar livet på landet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/56mbjO/professor-totalsagar-annie-loofs-strandkrav-huvudlost
Detta är inte heltidsboende som odlar getter och sparris utan lyxiga sommarstugor ute på uddar m m enligt min cyniska tolkning.
Jag kommer att ha svårt att ostört smyga runt med min kajak på vattnet om detta förslag kläms igenom.........💩

.....för att hålla kvar Löven på statsministerns tjänstetoalett till ordinarie val nästa höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in