Citat:
Ursprungligen postat av
gurka111
Man flyttar hit för ett bekvämt och bra liv. Klart du får högre levnadsstandard för samma pengar jämfört med ett i land, med viss modifikation. Sen gillar jag att slippa städa, tvätta och laga mat själv. Att betala andra för det i Sverige är inte aktuellt med den lönen vi har.
Jag likställer inte hyra hus (med nära nog västerländsk standard, kök med spis, kyl frys, ac, varmvatten) motorbike, maid som kommer ett par gånger i veckan och städer och tvättar, tre hemlevererade restaurang måltider per dag, etc för en bra bit under 10 lax månaden med ett enkelt liv. Men det beror ju på hur du definierar "enkelt". Men visst det går bra att bränna det tre dubbla på importerade matvaror, brudar och annan skit, absolut, men då är man lika dum som en runk gubbbe anser jag.
Känner ett enkelt liv hade varit vettigare i Sverige isåfall, köpa en stuga i nån avkrok och handla billig mat etc.
Yes, har bott utomlands i snart ett decenium och jag håller med.
Skulle nog klara mig på 500$ för en månad om det inte var några nöjen inkluderade alls och då bor jag ändå i ett stort condohus, 2 rum, gym och pool i huvudstadens kärna. Det hjälper att jag lagar mat själv. Att beställa hämtmat tre gånger om dagen får det att dra iväg. Brukar slänga ihop pyttipanna när jag jobbar svensk som jag är. Kostar mig ca 75c för en måltid. I slutet av månaden blir det ändå närmare 800$ och så sparar jag resten.
Finns liksom en gräns där det inte längre är värt pengarna för även om du betalar 15k för en flashig lägenhet så är ändå gatorna skitiga fulla med gatubarn, dåligt utbud av västerländsk mat, tredubbla priser på västerländsk mat som du säger osv. Då hade jag nog hellre bott kvar i Sverige.