Citat:
Ursprungligen postat av
monaslisa
Som rubriken sger s undrar jag lite hur arbetsmarknaden ser ut fr ekonomer i landet. r det en eftertraktad utbildning att lsa? Hur ser framtiden ut tror ni?
Ekonomer kommer alltid att behvas. ekonomisk bedmning kommer alltid att vara en ndvndighet i nringslivet.
Citat:
Ursprungligen postat av
monaslisa
Undrar ocks lite kring vilken inriktning som r mest efterfrgad. r det fretagsekonomi eller nationalekonomi? Vad inom fretagsekonomi r bst att lsa sett til
l arbetsmarknaden? Vilken typ av ekonomer behvs det mest av helt enkelt.
Fretagsekonomer definitivt. Redovisning och finansiell inriktning r mest efterfrgad. Marknadsfring och organisation r arbetsmarknaden knepigare. Nationalekonomi r enligt min erfarenhet betydligt mer avancerat n fretagsekonomi och svrare fr nyexaminerade att f jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
monaslisa
Sen hade det varit vldigt uppskattat om ni kunde dela med er av er bild kring programmet och yrket i helhet. r det ngot ni hade rekommenderat? Varfr/varfr inte?

Som med allting man ska lsa s blir det lttare och roligare om man har ett intresse fr ekonomi och har en affrskompetens. Har du det hade jag absolut rekommenderat. Har sjlv pluggat ett ekonomprogram fr mnga r sedan som gav en dubbel kandidat i redovisning och handelsrtt.
Fick en bred grund inom ekonomins olika inriktningar och nationalekonomi. Men 3 terminer gnades strikt t juridik. Hade jag kunnat vlja om s hade jag blivit jurist istllet d jag har vldigt ltt fr juridik som r ett stort intresse n idag. Men det har varit vldigt anvndbart att vara ekonom med. Nr man t ex ska kpa lgh, aktier, leasa en bil, ta ln. You name it. Dessa begrepp r fr mig en sjlvklarhet men jag mrker att mnga mnniskor inte har en aning om vad det handlar om.