2021-07-06, 17:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jovisst men det var extremt naivt av C+L att tro att avtalet skulle hedras när det inte ens fanns majoritet för det.

Nu ger förresten kakaduan grönt ljus för Löfven.
Centern är ett vänsterparti som vill ha vänsterpolitik. Undrar om C’s väljare förstod det när Annie skulle äta upp sin högra sko?
Citera
2021-07-06, 17:46
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De bör rösta rött. Annars är de nog körda.

Nu kan de ju tyvärr göra det utan att det har betydelse och därmed blir det inget skarpt test av var deras lojaliteter ligger.
Citera
2021-07-06, 17:49
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl inte riktigt sant. Man har bytt ut pkt 44 (som egentligen var L-krav) mot några nya saker som är C-krav.

Det som verkar skett som Lööf med rätta är pissed över är att de från MP som skrivit det nya JA rev B har gått med på ändringarna. Sedan när MP skall få slutligt godkännande från högsta beslutande organ inom MP så säger de nej.
Dvs de från MP som gjorde upp har inte haft mandat att gå med på det de gick med på. Alternativt har beslutande organ ändrat sig. Båda varianterna är helt oacceptabla som avtalspartner.

Det är inga stora ändringar som gjorts så det som hänt verkar snudd på omöjligt. Det är hur enkelt som helst att bara förmedla stärkt äganderätt för skogsägare och relaxad strandskydd till beslutande organ. Vill nu de som beslutar inom MP lägga begränsningar så får dom ju göra det i tid. Och inte efteråt.

Annie Lööf förde själv frågan till Centerpartiets beslutande organ, vilket MP också gjorde. Hon visste att det sk ”ultimatumet” var föremål för sk ratificering, något som aldrig hände då Mps partistyre avvisade det.
Citera
2021-07-06, 17:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nu kan de ju tyvärr göra det utan att det har betydelse och därmed blir det inget skarpt test av var deras lojaliteter ligger.

För den som hatar L blir det naturligtvis fel hur de än gör.
Citera
2021-07-06, 17:52
Medlem
Snubchurps avatar
Undrar hur mycket pengar Kakaduan har fått under bordet 😅
Citera
2021-07-06, 17:54
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
För den som hatar L blir det naturligtvis fel hur de än gör.

Var något av det jag skrev falskt?
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
De bör rösta rött. Annars är de nog körda.

Körda är Liberalerna nog i vilket fall så länge det är en del av det blå-bruna blocket. Enda chansen är att styra skutan bort från detta block samt ta ansvar för att nationen skall ha en regering - och att rösta gult skulle vara ett sätt att distansera sig och ta ansvar, men mitt tips är att de flesta i Liberalerna röstar rött, sedan dyker en del i partiet aldrig upp vid omröstningen, eller fronderar öppet genom att trycka gult. I vilket fall så sitter Löfven kvar.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Annie Lööf förde själv frågan till Centerpartiets beslutande organ, vilket MP också gjorde. Hon visste att det sk ”ultimatumet” var föremål för sk ratificering, något som aldrig hände då Mps partistyre avvisade det.

Jag håller med om den beskrivningen, men Löfven har ju också sagt sedan dess att avtalet trots det gäller, alltså att han kör över MP.

Frågan är nu om MP finner sig i att bli överkörda.
Citera
2021-07-06, 17:55
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Undrar hur mycket pengar Kakaduan har fått under bordet 😅

Ja det skulle vara intressant att höra vad ho har fått för att rösta ja, vilka punkter i hennes lista är uppfyllda?
Citera
2021-07-06, 17:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Var något av det jag skrev falskt?

Ja, det var det. Hur L röstar visar var deras lojaliteter ligger oavsett hur Kakabaveh röstar. Ingen vet i förväg hur voteringen slutar med tanke på hur jämt det är. Folk kan gå vilse, fastna i hissar eller ändra sig i sista minuten.
Citera
2021-07-06, 17:57
Medlem
LenaPauls avatar
Hehe, precis som jag sa svetsare ministern tar tillbaka makten....

det har jag fattat ända sen jöken att vi inte lever i ngn riktig demokrati

Misstroendeförklaring enda effekt är att den har stärkt S makt, många är nöjda med det. Andra vill ha riktig demokrati o slut på korruptionen.
Citera
2021-07-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja naturligtvis är det en tilltro som bygger på tunnelseende, men det gäller ju all ideologi och alla partier. Vad jag menar är att det finns fler bakom Lööf som matar henne med underlag. Det är inte hon själv som sitter och plockar ihop det.
Nej såklart, den jordägande delen av medlemmarna har ett stort inflytande över politiken. Men jag tror många av dem egentligen skulle föredra en annan taktik och retorik än den hon använder sig av nu. Hon har dock lyft partiet avsevärt sedan hon tog över och då är det inte helt enkelt att kritisera henne internt, inte ens för inflytelserika medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in