• 1
  • 2
2021-07-06, 16:35
Medlem
MisterChristers avatar
Går bra första minuterna men när motorn väl blir varm spyr den ut vit rök. Vit rök brukar vanligtvis ha med oljan att göra, har kollat och oljan är i nivå. Kan det vara packningen som gått? Lite märkligt då klipparen bara är nått år gammal. Briggs & Stratton Motor på 163cc
Citera
2021-07-06, 16:59
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterChrister
Går bra första minuterna men när motorn väl blir varm spyr den ut vit rök. Vit rök brukar vanligtvis ha med oljan att göra, har kollat och oljan är i nivå. Kan det vara packningen som gått? Lite märkligt då klipparen bara är nått år gammal. Briggs & Stratton Motor på 163cc

Som en stor amatör inom motorer kan jag väl säga att det lilla jag tror mig veta är att det väl brukar vit rök vid topplock fel på bil eller packning. Jag räddade en kompis kompis bil för några år sedan då jag fotade bilen av annan anledning, o inte för den vita röken som dom såg på fotot. Visade sig sen att tack vare fotot jag tagit så fick kompisen reda på det för inget dom märkt själva. och kunde åtgärda innan motorn dog för gott pga det.
Citera
2021-07-06, 17:05
Medlem
Kolla hur luftfiltret ser ut. Är det oljeindränkt kan det vara orsaken.
Citera
2021-07-06, 17:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Har den legat på sidan? Luktar oljan bensin? Är oljan bytt?
Citera
2021-07-06, 17:07
Medlem
MisterChristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Kolla hur luftfiltret ser ut. Är det oljeindränkt kan det vara orsaken.

Inte så farligt, har rengjort filtret men det tycks komma olja dit så fort motorn startar.
Citera
2021-07-06, 17:13
Medlem
MisterChristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har den legat på sidan? Luktar oljan bensin? Är oljan bytt?
Nä luktar bara olja, har nytt bytt och ja den låg på sidan när jag rengjorde undertill dock med luftfiltret uppåt.
Citera
2021-07-06, 17:25
Medlem
vit rök brukar va vatten
Citera
2021-07-06, 17:43
Medlem
Fyllt för mycket olja? I så fall är det väl ingen fara, brukar uppstå när man kör klipparen i lutning.
Senast redigerad av dutchcourage 2021-07-06 kl. 17:50.
Citera
2021-07-06, 17:43
Moderator
v50s avatar
Kan du ha tankat gräsklipparen med oljeblandad bensin istället för ren bensin, om så är fallet töm ut bränslet och fyll på med rätt sort utan olja samt rensa filtret så bör det fungera bättre.
Citera
2021-07-06, 18:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nä luktar bara olja, har nytt bytt och ja den låg på sidan när jag rengjorde undertill dock med luftfiltret uppåt.
Aaahaa lägger man en gräsklippare på sidan är det alltid tändstiftet uppåt. Åt det hållet rinner oljan in i ventilhuset och in i vevhus ventilationen och sedan in i förbrännings rummet
Citera
2021-07-06, 18:26
Medlem
Håller med tidigare inlägg. Vit rök=vatten. Svart rök olja. Men nu finns det ju inte så mycket kylarvätska i en gräsklippare. Enda möjligheten i så fall är att vatten kommit in i tanken. Men dåborde den väl inte starta. En vild gissning är att bränsle/luftblandningen är för fet. Kanske något problem med förgasaren.
Citera
2021-07-06, 18:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Håller med tidigare inlägg. Vit rök=vatten. Svart rök olja. Men nu finns det ju inte så mycket kylarvätska i en gräsklippare. Enda möjligheten i så fall är att vatten kommit in i tanken. Men dåborde den väl inte starta. En vild gissning är att bränsle/luftblandningen är för fet. Kanske något problem med förgasaren.
Svart rök är för mycket bensin. Blå rök är olja men kan även vara gråa aktig. Kommer det in vatten i tanken går inte motorn.

Sedan kan man tanka i en skvätt diesel i tanken så ryker det vitt men då går motorn illa
Senast redigerad av hippili 2021-07-06 kl. 18:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in