2021-07-06, 15:15
Medlem
arbetets avatar
Det här var så bra att jag tar med hela FB-inlägget av Thomas Gür. Möjliga samarbetspartner om man utgår från Annie Lööfs resonemang. Så många är det inte och om man hårdrar det inga alls:
Thomas Gür

Centerns Annie Lööf hävdar, i sin jakt på ett regeringsunderlag med den breda mitten, att Centerpartiet är det parti som är berett att samarbeta med flest partier i Sveriges riksdag - med fem andra partier men inte med Vänsterpartiet och inte heller med Sverigedemokraterna.

Men, så låter hon bli att tillägga ytterligare ett rekvisit. Centerpartiet vill inte heller samarbeta som regeringsunderlag med de partier som vill ha ett budgetsamarbete med Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Det betyder att Lööfs parti således inte heller vill samarbeta i ett regeringsunderlag med M, KD och numera även L. Kvar blir då två partier, inte fem - MP och S.

Poängen med Januariavtalet JÖK:en var just att C (och även L) skulle samarbeta i ett regeringsunderlag med S och MP, så länge som S och MP inte samarbetade i budgetfrågor med V.

Men om S och MP väljer att samarbeta med V i budgetfrågor, finns det inte ett enda parti som C kan eller vill samarbeta med som regeringsunderlag kvar i Sveriges riksdag. Alla går bort: M, KD, SD, L, S, MP och V.

Kvar blir Annie Lööfs Centern i det breda mittensamarbetet - som alltså visade sig bestå av ett sektartat fantasiparti med idéer om månggifte och 30 miljoner invandrare till, till Sverige.
https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/4373294589388700
Citera
2021-07-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Texten på den här bloggen beskriver kaoset-annie-lööf på ett bra sätt.

https://www.fokus.se/2021/07/antligen-begriper-man/

Haha, bra sammanfattning av parodin.
Detta stycket fångar kärnan.
"
CENTERN KAN också tänka sig samarbeta med alla partier, utom de två som är nödvändiga för att samla en majoritet till vänster eller till höger och på så sätt skapa ett regeringsalternativ. Centern representerar istället ”den breda mitten”, som består av sex av riksdagens partier inklusive Centern, men eftersom två av de andra fem partierna är beredda att tala med Vänsterpartiet och de kvarvarande tre är beredda att tala med Sverigedemokraterna kan Centerpartiet just nu inte samarbeta med något parti, utom sitt eget "
Citera
2021-07-06, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att ändra grundlagen så att vi har nyval i stället för extraval är inte någon "maktförskjutning" från folket till riksdagen. Tvärtom så skulle det ge folket mer makt eftersom vi skulle ha nyval oftare, särskilt när folket faktiskt behöver tillfrågas eftersom partierna inte kan komma överens. Det svenska extravalet är meningslöst eftersom reglerna är utformade så att det aldrig används.

Enda anledningen till vår konstiga valordning med fixa valperioder trots extraval var att sossarna ville behålla det "kommunala sambandet" med samtidiga val till kommuner och riksdag. Tanken med detta var att om folk röstar på sossarna i riksdagsvalet så röster de även på sossarna i kommunalvalet av ren tröghet. Tyvärr har det lett till att kommunalpolitiken hamnat helt i skymundan. Att bryta det "kommunala sambandet" skulle i sig ha ett stort demokratiskt värde, eftersom det skulle skapa en levande kommunal demokrati med riktiga valrörelser i kommunala frågor.

Se där ja, ytterligare ett par goda poänger.
Citera
2021-07-06, 15:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Finland har det redan, samarbetet blir konstigt om vi inte har det. Men borgarna har väl inte drivit samarbete med Finland? Det är väl snarare sossarna. Riksdagens försvarsutskott var på studiebesök i Finland.

Jag vet, det svensk-finska samarbetet blir nu konstigt utan NATO:s inblandning, och det var naturligtvis NATO:s (dvs. USA:s) avsikt från början med dessa avtal.

Korrekt att borgarna inte driver samarbetet med Finland, de vill ju i stället gå med i NATO. Det är främst sossarna som ser detta som ett alternativ till NATO-medlemskap.

Om SD vill kan de naturligtvis förhindra ett NATO-mdlemskap tillsammans med S och V. Jag tror dock att de kommer att sälja ut sig i den här frågan om vi får en borgerlig regering.
Citera
2021-07-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Texten på den här bloggen beskriver kaoset-annie-lööf på ett bra sätt.

https://www.fokus.se/2021/07/antligen-begriper-man/
Helt underbart skrivet.

Svensk inrikespolitik på 1 minut.
Citera
2021-07-06, 15:25
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Haha, bra sammanfattning av parodin.
Detta stycket fångar kärnan.
"
CENTERN KAN också tänka sig samarbeta med alla partier, utom de två som är nödvändiga för att samla en majoritet till vänster eller till höger och på så sätt skapa ett regeringsalternativ. Centern representerar istället ”den breda mitten”, som består av sex av riksdagens partier inklusive Centern, men eftersom två av de andra fem partierna är beredda att tala med Vänsterpartiet och de kvarvarande tre är beredda att tala med Sverigedemokraterna kan Centerpartiet just nu inte samarbeta med något parti, utom sitt eget "
Det är förvisso en god och underhållande poäng, men visst kan Centern samarbeta med Vänsterpartiet. När det väl kommer till kritan, det vill säga när det är det som krävs för att stänga ute Sverigedemokraterna, så kommer de inte ha några som helst problem med att bryta ännu ett löfte. Anledningen till att Vänsterpartiet ens befinner sig på deras svarta lista är att det ska se ut som att det hela handlar om antipopulism, när det egentligen handlar om att försvara den vänsterliberala och kulturmarxistiska ideologin som hotas av Sverigedemokraterna.
Citera
2021-07-06, 15:28
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här var så bra att jag tar med hela FB-inlägget av Thomas Gür. Möjliga samarbetspartner om man utgår från Annie Lööfs resonemang. Så många är det inte och om man hårdrar det inga alls:
Thomas Gür

Centerns Annie Lööf hävdar, i sin jakt på ett regeringsunderlag med den breda mitten, att Centerpartiet är det parti som är berett att samarbeta med flest partier i Sveriges riksdag - med fem andra partier men inte med Vänsterpartiet och inte heller med Sverigedemokraterna.

Men, så låter hon bli att tillägga ytterligare ett rekvisit. Centerpartiet vill inte heller samarbeta som regeringsunderlag med de partier som vill ha ett budgetsamarbete med Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Det betyder att Lööfs parti således inte heller vill samarbeta i ett regeringsunderlag med M, KD och numera även L. Kvar blir då två partier, inte fem - MP och S.

Poängen med Januariavtalet JÖK:en var just att C (och även L) skulle samarbeta i ett regeringsunderlag med S och MP, så länge som S och MP inte samarbetade i budgetfrågor med V.

Men om S och MP väljer att samarbeta med V i budgetfrågor, finns det inte ett enda parti som C kan eller vill samarbeta med som regeringsunderlag kvar i Sveriges riksdag. Alla går bort: M, KD, SD, L, S, MP och V.

Kvar blir Annie Lööfs Centern i det breda mittensamarbetet - som alltså visade sig bestå av ett sektartat fantasiparti med idéer om månggifte och 30 miljoner invandrare till, till Sverige.
https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/4373294589388700

Annie Lööf har storhetsvansinne!
Hoppas att hon ryker snart. Ingen vettig människa kan rösta på henne.
Citera
2021-07-06, 15:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad jag vet så har merparten av länderna fasta valperioder. Det är väl vara Danmark och Storbritannien som är annorlunda på den punkten i Europa.

Jag skulle hellre se att vi har fler folkomröstningar och framförallt ska de vara bindande. Även folkinitiativet bör omfatta Riksdagen och inte bara kommunerna.

Folkinitiativet innebär att om 10% av väljarna vill ha en folkomröstning så måste kommunerna genomföra en sådan. Däremot så bör man sätta en lägre gräns än 10% om den skulle införas för Riksdagen.

Jag har inget emot fler folkomröstningar, men då ska de naturligvis vara bindande, som i Schweiz. Det svenska folkomröstningsinstitutet är lika värdelöst som det svenska extravalsinstitutet.

Det finns ju olika system ute i Europa, men bäst är enligt min mening det brittiska, särskilt nu när premiärministern inte längre kan utlysa ett nyval utan beslutet måste fattas av parlamentet.
Citera
2021-07-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Det är förvisso en god och underhållande poäng, men visst kan Centern samarbeta med Vänsterpartiet. När det väl kommer till kritan, det vill säga när det är det som krävs för att stänga ute Sverigedemokraterna, så kommer de inte ha några som helst problem med att bryta ännu ett löfte. Anledningen till att Vänsterpartiet ens befinner sig på deras svarta lista är att det ska se ut som att det hela handlar om antipopulism, när det egentligen handlar om att försvara den vänsterliberala och kulturmarxistiska ideologin som hotas av Sverigedemokraterna.

Ja, Annie har gått från att kasta papper på Stefan i debatter med syfte att sänka honom till att sitta i havs knä och hoppas att han hjälper henne att stoppa MP så hon kan se till att hans vänsterregering kan tillträda, igen.
Ett markant skifte på rekordtid.
Jag tror att när allt detta lägger sig om några år så kommer Annie bli ihågkommen som ett av dom största skämten till politiker vi någonsin har haft.
Citera
2021-07-06, 15:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vet, det svensk-finska samarbetet blir nu konstigt utan NATO:s inblandning, och det var naturligtvis NATO:s (dvs. USA:s) avsikt från början med dessa avtal.

Korrekt att borgarna inte driver samarbetet med Finland, de vill ju i stället gå med i NATO. Det är främst sossarna som ser detta som ett alternativ till NATO-medlemskap.

Om SD vill kan de naturligtvis förhindra ett NATO-mdlemskap tillsammans med S och V. Jag tror dock att de kommer att sälja ut sig i den här frågan om vi får en borgerlig regering.
Håller med. SD har också retoriskt närmat sig M gällande både NATO och EU, antagligen därför att SD inte vill prata om detta nu när samarbete med globalisterna i M ska påbörjas. Att kapital fritt kan flöda över gränsen lär dock bli viktigare än NATO för M.

Man kan inte få precis som man vill, och det har heller ingen sagt. Det som är sagt är att man inte bör samarbeta mellan partier om det krävs att någon gör avkall på sin hjärtefråga. I SDs fall invandringsfrågan, i Ms fall givetvis globalism (och då verkligen vad gäller kapital). Samarbetet med M kommer att se stabilt ut i 4 år, men sedan måste sverigevänner flytta fram sina positioner innan vi hamnar i samma sits som nyliberalerna nu sitter i. M kommer att anamma SDs invandringspolitik fullt ut, och för väljarna kommer valet 2026 att snarare handla om kapitalism, ägande, arbetstrygghet osv. SD bör alltså snarast bli den garant för välfärden och anställningsskydd de också vill vara.

Av samma anledning har jag en tid nu lyft fram att sverigevänner behöver ett alternativ till höger, ett alternativ som kan plocka från M den dag SD och M går skilda vägar. Vi bör lära av globalisterna;
Man kan inte vinna genom att skjuta från ett håll. Man behöver förutse de drag samtliga intressegrupper kommer att göra och spela ut dem mot varandra, och det gör man endast om man har åtminstone två tillsynes olika grupperingar som i grunden har samma intresse (tex att bevara Sverige svenskt).
Senast redigerad av LadySweden 2021-07-06 kl. 15:46.
Citera
2021-07-06, 15:52
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag har inget emot fler folkomröstningar, men då ska de naturligvis vara bindande, som i Schweiz. Det svenska folkomröstningsinstitutet är lika värdelöst som det svenska extravalsinstitutet.

Det finns ju olika system ute i Europa, men bäst är enligt min mening det brittiska, särskilt nu när premiärministern inte längre kan utlysa ett nyval utan beslutet måste fattas av parlamentet.

Med tanke på Sveriges historia av folkomröstningar där kärnkraftsomröstningen tog priset med 3 alternativ så är jag ingen stark anhängare av folkomröstningar.
Ja
Nej
Kanske

Denna folkomröstning hänger fortfarande som en kvarnsten runt Sveriges hals och tolkas som det passar olika agendor.
Citera
2021-07-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Håller med. SD har också retoriskt närmat sig M gällande både NATO och EU, antagligen därför att SD inte vill prata om detta nu när samarbete med globalisterna i M ska påbörjas. Att kapital fritt kan flöda över gränsen lär dock bli viktigare än NATO för M.

Man kan inte få precis som man vill, och det har heller ingen sagt. Det som är sagt är att man inte bör samarbeta mellan partier om det krävs att någon gör avkall på sin hjärtefråga. I SDs fall invandringsfrågan, i Ms fall givetvis globalism (och då verkligen vad gäller kapital). Samarbetet med M kommer att se stabilt ut i 4 år, men sedan måste sverigevänner flytta fram sina positioner innan vi hamnar i samma sits som nyliberalerna nu sitter i. M kommer att anamma SDs invandringspolitik fullt ut, och för väljarna kommer valet 2026 att snarare handla om kapitalism, ägande, arbetstrygghet osv. SD bör alltså snarast bli den garant för välfärden och anställningsskydd de också vill vara.

Av samma anledning har jag en tid nu lyft fram att sverigevänner behöver ett alternativ till höger, ett alternativ som kan plocka från M den dag SD och M går skilda vägar. Vi bör lära av globalisterna;
Man kan inte vinna genom att skjuta från ett håll. Man behöver förutse de drag samtliga intressegrupper kommer att göra och spela ut dem mot varandra, och det gör man endast om man har åtminstone två tillsynes olika grupperingar som i grunden har samma intresse (tex att bevara Sverige svenskt).

Man kan inte vara en bredare kyrka än vad man är.
Själv har jag röstat SD sedan 2006..men jag är i grunden konservativ och som sådan så lutar jag oftast åt Moderaternas ekonomiska politik jämfört med andra alternativ till buds.
Så länge som den svenska Vänstern misslyckas med att göra upp angående sin invandringspsykos,så länge kommer SD fortsatt att kunna dra till sig röster i hygglig omfattning.
Man bör dock inte tro att sammaledes kommer att gälla vad som i grunden är gamla konservativa väljare,såsom mig själv till exempel.
Jag har börjat flörta med tanken att återvända till Moderaterna.Jag vill se ett mera permanent och fast engagemang i invandringsfrågan innan jag återvänder..men allting tyder i nuläget på att min röst 2026 kommer att bli på Moderaterna.
Garanter för välfärd och anställningsskydd har inget attraktionsvärde för mig.

Därför så kommer SD på sikt att Danmarkiseras.Partiet kommer att leva gott på vad som i grunden är vänsterväljare fram tills dess..men när väl Socialdemokraterna svänger i invandringsfrågan..och det är bara en fråga om tid nu..väl då så kommer SD att minska betydligt.

Det är som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in