Citat:
Ursprungligen postat av
Hypotesus
...
Sen slutligen, du har återigen upprepat din lögn att det hål som Evertsson visar i sin dokumentär ligger över vattenlinjen. Det har motbevisats tidigare i tråden och det är bekymmersamt att du som annars är så angelägen om att göra beräkningar fortsätter att sprida osanningar om just detta.
Jag brukar skriva hålet/sprickan för att personer som du skall fatta innebörden:
- det intryckta hålet med större omfattning ligger i fenderlinjen ca 2-2.5 m över vattenlinjen, beroende på vilket slagsida Estonia hade.
- sedan finns det en tunn spricka, av filmen att döma några cm bred, som sträcker sig ned till en punkt som kan gå under sagda vattenlinje. Vi vet inte säkert, eftersom din vän Evertsson inte delar med sig av den informationen, men jag tror att nog kan röra sig om ett par dm.
Vad du i din besatthet vid denna spricka är oförmögen att ta in är att den sprickan är så smal att dess yta under sagda vattenlinje inte kan ha varit mer än en eller ett par dm^2. Jag tänker inte här upprepa de enkla fysikaliska samband som visar hur litet vattenflödet då är eftersom du visat noll vilja att ta in information som inte passar in i din ”hypotesus”. Men för andra i tråden kan jag rekommendera denna doktorsavhandling av Dankowski som bl.a. härleder uttrycket för just detta:
https://tore.tuhh.de/bitstream/11420/1127/1/diss_dankowski_publikation_A2b.pdf, s10, ekv. 2.16-2.17
Stoppar man i rimliga värden ser man att flödet blir liter per sekund inte m^3/s, och det tar timmar, inte minuter, att vattenfylla Estonia. Ja, såvida inte pumparna gick igång, eller WT-dörrarna stängts, för då hade hon flutit än.