2021-07-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
1. Förbannelsen är den som Gud påstås ha lagt Jorden under pga av Adams synd. Den drabbar alla vad man än tror på. Död och förgängelse, sjukdomar och lidanden.

Sjukdomar och lidande drabbar inte alla, men död gör det.

Menar du att evigt liv är en rättighet för människan?

Citat:
2. Att beskriva hur kristendomen framställer Gud som ond

Sann kristendom framställer inte Gud som ond, varifrån har du fått den föreställningen från?

Citat:
är inte att påstå att Gud är ond. Jag tror tvärtom att han inte är sådan som han framställs av religionen. Jag tror att Gud är god. Hur kan du då antyda att jag anklagar Gud för att vara ond.

På vilket sätt baserar du detta påstående? Bara för att din känsla säger dig så?

Citat:
Det verkar inte som du kan begripa detta trots att jag konstant påpekar det.

Tyvärr, jag kan inte basera min verklighet på vad du känner och tycker.
Citera
2021-07-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sjukdomar och lidande drabbar inte alla, men död gör det.

Menar du att evigt liv är en rättighet för människan?
Enligt dig var evigt liv den ursprungliga planen, men sedan tabbade sig Adam, därav hundratals generationer av död och lidanden för både människor och djur. Det är detta som jag menar är en falsk lära och en falsk anklagelse mot både mänskligheten och Gud. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig?

Citat:
Sann kristendom framställer inte Gud som ond, varifrån har du fått den föreställningen från?
Se svaret ovan.

Citat:
På vilket sätt baserar du detta påstående? Bara för att din känsla säger dig så?
Som jag sagt tidigare, Gud kommer på slutet i den form som möjliggör för honom att ändra på allt. Vilket han inte innan kan. Men först måste den människan som lägger grunden till allt födas på Jorden av naturen och evolutionen och göra sitt.

Citat:
Tyvärr, jag kan inte basera min verklighet på vad du känner och tycker.
Fortsätt du som du vill.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-07-02 kl. 17:12.
Citera
2021-07-02, 17:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Falsk analogi.

Bättre jämförelse är ett barn, en tonåring eller vuxet barn som stjäl från föräldrarna, ljuger och förstör. Föräldrarna försöker prata förnuft, men barnet lyssnar inte. Föräldrarna varnar att om barnet fortsätter i samma bana, utan att vända om och börjar göra gott, så kommer dom att ta avstånd från barnet. Barnet lyssnar fortfarande inte och till slut orkar inte föräldrarna mer, och för att skydda sig själva så sparkar dom ut barnet, och barnet får klara sig själv.

Mycket haltande analogi.
Såvitt jag kommer ihåg så förekom varken något "försök att prata förnuft" eller något "fortsätta i samma bana" innan Adam och Eva blev utsparkade. De blev utsparkade efter första överträdelsen.
Men korrigera mig gärna om jag har fel.
Citera
2021-07-02, 17:39
Medlem
Citat:
Enligt dig var evigt liv den ursprungliga planen, men sedan tabbade sig Adam, därav hundratals generationer av död och lidanden för både människor och djur. Det är detta som jag menar är en falsk lära och en falsk anklagelse mot både mänskligheten och Gud. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig?

Hur kan du bevisa att det du säger är sanningen?

Citat:
Citat:
Citat:
Se svaret ovan.

Förklara hur du har fått bevis för denna föreställning, bara för att du känner så?

Citat:
Som jag sagt tidigare, Gud kommer på slutet i den form som möjliggör för honom att ändra på allt. Vilket han inte innan kan. Men först måste den människan som lägger grunden till allt födas på Jorden av naturen och evolutionen och göra sitt.

För att det är din känsla?

Citat:
Fortsätt du som du vill.

Jag kommer att fortsätta tro på bibeln, istället för dina känslor.

Du vet väl att t.ex. David Koresh hänvisade till sina känslor för att vilseleda människor?
Citera
2021-07-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Mycket haltande analogi.
Såvitt jag kommer ihåg så förekom varken något "försök att prata förnuft" eller något "fortsätta i samma bana" innan Adam och Eva blev utsparkade. De blev utsparkade efter första överträdelsen.
Men korrigera mig gärna om jag har fel.

Jag korrigerar dig gärna:

"De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: »Var är du?« Han svarade: »Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.« Herren Gud sade: »Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?« Mannen svarade: »Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.« Då sade Herren Gud till kvinnan: »Vad är det du har gjort? Ormen lurade mig, och jag åt.«" (1 Mose 3:8-13 Bibel2000)

Adam och Eva blev inte utsparkade efter första överträdelsen, Gud gav dom chansen att ångra deras beslut genom att fråga vad dom höll på med. Gud gav dom chansen att ångra sig, men mannen skyllde på kvinnan och kvinnan skyllde på ormen.
Senast redigerad av ttsp 2021-07-02 kl. 17:46.
Citera
2021-07-02, 18:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Med andra ord, du svarar istället för honom.

Och ateister försvarar inte varandra, nej då.
De har ju inget gemensamt.
En enda sak saknar de gemensamt.
Så går deras propaganda.
Som krockar med verkligheten.
Citera
2021-07-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
De har ju inget gemensamt.
En enda sak saknar de gemensamt.
Så går deras propaganda.
Som krockar med verkligheten.

Jag tror det gemensamma dom har, är att dom hatar överordnade, dom vill själva bestämma vad som är gott och ont.

Evolutionsteorin säger ingenting om att någon har bestämmanderätten, utan varje individ bestämmer själv vad som är gott och ont, från tigern till Hitler.
Citera
2021-07-02, 18:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag tror det gemensamma dom har, är att dom hatar överordnade, dom vill själva bestämma vad som är gott och ont.

Evolutionsteorin säger ingenting om att någon har bestämmanderätten, utan varje individ bestämmer själv vad som är gott och ont.
Jag har sett ateister säga att det enda de alla har gemensamt är avsaknaden av tro på G/gud(ar).

Men till din tanke: Om man vill vara boss och inte tål att ha någon översta makt över sig, kan man inte göra mycket annat än tänka bort Den Högste (som man ju inte kan rösta bort eller lönnmörda eller skicka någon annanstans).

Då blir man herre på täppan, i dagdrömmarna.

Evolutionismen är viktig här, då den ger flankstöd åt tanken på att ingen skapat världsalltet, åtm. inte som Bibeln lär.
---
För övrigt: JV borde lämna teorin om gammal jord. Bibeln lär en ung jord.
Citera
2021-07-02, 18:28
Medlem
Citat:
Jag har sett ateister säga att det enda de alla har gemensamt är avsaknaden av tro på G/gud(ar).

Visst, även spädbarn har avsaknad av tro på G/gud(ar), spädbarn har även avsaknad på tro på evolutionsteorin. Betyder det att evolutionister är som spädbarn, okunniga?

Citat:
Men till din tanke: Om man vill vara boss och inte tål att ha någon översta makt över sig, kan man inte göra mycket annat än tänka bort Den Högste (som man ju inte kan rösta bort eller lönnmörda eller skicka någon annanstans).

Då blir man herre på täppan, i dagdrömmarna.

Evolutionismen är viktig här, då den ger flankstöd åt tanken på att ingen skapat världsalltet, åtm. inte som Bibeln lär.

Du kommer få bannor från evolutionister, evolutionsteorin behandlar inte hur världen skapades, utan hur livet utvecklades.

Citat:
---
För övrigt: JV borde lämna teorin om gammal jord. Bibeln lär en ung jord.

Det finns ingen motsättning på gammal jord och bibeln, men det finns en motsättning på när människan skapades och att människan utvecklades från apliknande förfäder.

Det är skillnad på det Gud kallade för dagar och nätter, och 24 timmars dagar som började när solen och månen skapades den fjärde av vad Gud kallade för dag:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.« Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott.
Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.
" (1 Mose 1:14-19 Bibel2000)

Det Gud kallade för dag skiljer sig alltså från jordens 24 timmars dagar skapade av solen och månen, som skulle " utmärka högtider, dagar och år"
Citera
2021-07-02, 19:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag korrigerar dig gärna:

"De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: »Var är du?« Han svarade: »Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.« Herren Gud sade: »Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?« Mannen svarade: »Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.« Då sade Herren Gud till kvinnan: »Vad är det du har gjort? Ormen lurade mig, och jag åt.«" (1 Mose 3:8-13 Bibel2000)

Adam och Eva blev inte utsparkade efter första överträdelsen, Gud gav dom chansen att ångra deras beslut genom att fråga vad dom höll på med. Gud gav dom chansen att ångra sig, men mannen skyllde på kvinnan och kvinnan skyllde på ormen.

Det är fortfarande bara ett enda tillfälle och gällande en enda överträdelse.
Det du skrev om är inte alls att "försöka att prata förnuft", det är bara att fråga och inte alls någon "chans att ångra". Var får du det ifrån?

Så visst, de blev utsparkade efter första överträdelsen. Mannen "skyllde" heller inte på kvinnan, han förklarade korrekt vad som hade hänt. Han erkände alltså att han hade ätit vad kvinnan gav honom. Han försökte till exempel inte lägga skulden på kvinnan genom att säga "hon tvingade mig" eller liknande.
Inte heller kvinnan ljuger, utan säger att hon blev lurad, vilket hon faktiskt blev. Ormen ljög för Eva.
Citera
2021-07-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är fortfarande bara ett enda tillfälle och gällande en enda överträdelse.
Det du skrev om är inte alls att "försöka att prata förnuft", det är bara att fråga och inte alls någon "chans att ångra". Var får du det ifrån?

Så visst, de blev utsparkade efter första överträdelsen. Mannen "skyllde" heller inte på kvinnan, han förklarade korrekt vad som hade hänt. Han erkände alltså att han hade ätit vad kvinnan gav honom. Han försökte till exempel inte lägga skulden på kvinnan genom att säga "hon tvingade mig" eller liknande.
Inte heller kvinnan ljuger, utan säger att hon blev lurad, vilket hon faktiskt blev. Ormen ljög för Eva.

"Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.«" (1 Mose 3:12 Bibel2000)

Mannen skyllde på Gud och kvinnan. menar du att mannen inte hade någon skuld alls i detta?
Citera
2021-07-02, 19:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.«" (1 Mose 3:12 Bibel2000)

Mannen skyllde på Gud och kvinnan. menar du att mannen inte hade någon skuld alls i detta?

Varför skulle det vara att lägga skulden någon annanstans?
Det är ju ett korrekt påstående om vem som gav honom frukten. Han säger inte "det är ditt fel".
Frågan var ju: "Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?"
Och han svarade hur det gick till och erkänner. Hur är det att lägga skulden på någon annan? Han kunde ju fortfarande ha vägrat och blev inte tvingad.

Och visst, det är på grund av denna enda händelse som de blev utkörda ur Paradiset och inte alls likt vad du beskrev om upprepade överträdelser trots försök att tala till rätta och att köra ut dem då skulle ha varit en sista utväg efter upprepat dåligt uppförande.

Straffet står heller inte på något sätt i proportion till överträdelsen, men det är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in