2021-07-05, 08:09
Medlem
Meeis avatar
https://www.svd.se/c-toppar-s-och-m-maste-bete-sig-som-vuxna

Måste säga att det är lite komiskt att centern beskyller andra partier för att inte vara vuxna och prata.

Dom kunde få igenom massor av sin politik genom att prata med M/KD/SD men total vägrar att ens sätta sig i samma rum som SD.

Gillar också hur han avslutar med att dom tycker V borde skippa att fälla budgeten men förstår samtidigt inte att dom kanske vill ha något tillbaka eller vill vara delaktiga.

Att någon kan rösta på ett part med sån här hybris är för mig en gåta.
Citera
2021-07-05, 08:10
Avslutad
För mig är det helt obegripligt hur en statsminister som inte har förtroende och som dessutom sagt upp sig skall få möjlighet att bilda regering igen. Helt sjukt är det.

Det borde såklart vara det näst största partiets partiledare som skall bli statsminister dvs Kristersson om sådant här inträffar.
Citera
2021-07-05, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Set Finns bekymmer med arbetskraftsinvandringen med. Den är jnte vad många tror att den är, i stora delar.

Visst är det så. Många tror antagligen att arbetskraftsinvandringen är lönsam och att det innebär att högutbildade personer kommer hit och försöker sig själva till 100%. Tyvärr verkar den inte riktigt se ut så och det har ju pekat mot att de anhöriga som kommer inte kan försörja sig själva samt att den som kommit som arbetskraft efter en tid inte heller alltid kan det men ändå blir kvar. Personligen ser jag överhuvudtaget inte varför vi ska ha arbetskraftsinvandring för "enkla arbeten" med tanke på hur stor del av de utrikes födda som redan är arbetlösa här.
Citera
2021-07-05, 08:11
Bannlyst
Sabuni lät självsäker i en intervju i SVT nyss att hennes riksdagsgrupp skulle rösta efter partilinjen.
Citera
2021-07-05, 08:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kommer ihåg när SD stödde alliansens budget med orden give em hell. Då lät det från journalister och dylikt att SD är en fara för demokratin och bla bla för att de röstade enligt sin övertygelse. Nu har både Annie Lööf gjort samma manöver som Åkesson och blivit hyllad för det. Dagostar likaså och nu hyllad i vänstermedia.

Du journalist som sitter här och läser på Flashback ( jo jag vet att ni gör det) ta här mitt tips och kör en kritisk artikel med
Jämförelse mellan hur det lät när Åkesson gjorde en mild variant av vad Lööf och dagostar gjort jämfört med hur de senare nu hyllas.
Vill bara påpeka att det INTE var samma sak.
SD röstade på en budget de inte hade varit med och förhandlat fram.
Precis tvärtom mot V som säger att de inte kommer göra det. C röstade på en budget de hade varit med och förhandlat, inte heller samma sak.
Citera
2021-07-05, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Är det bara jag som tycker talmannen skulle låtit riksdagen rösta om Uffe även om han "gett upp"? Samma sak med rödnäsan nu under veckan.

Jag ser flera fördelar med omröstningar.

1. Som väljare får man se om partierna har kontroll internt. Röstar alla inom C och L likadant?
2. Det sätter press på partierna att hitta en lösning.
3. Det finns ju bara 2 realistiska kandidater, så lika bra att köra igång omröstningarna och få det överstökat så vi hinner med ett extraval om de inte kan lös det.
För att norlen är en efterbliven cuck
Citera
2021-07-05, 08:18
Bannlyst
Centerpartiet ska släppa fram Löfven.

Centerpartiet ska lägga en egen budget i höst.

Löfven kommer alltså inte få igenom sin budget i höst.

Enligt SVT
Citera
2021-07-05, 08:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
https://www.svd.se/c-toppar-s-och-m-maste-bete-sig-som-vuxna

Måste säga att det är lite komiskt att centern beskyller andra partier för att inte vara vuxna och prata.

Dom kunde få igenom massor av sin politik genom att prata med M/KD/SD men total vägrar att ens sätta sig i samma rum som SD.

Gillar också hur han avslutar med att dom tycker V borde skippa att fälla budgeten men förstår samtidigt inte att dom kanske vill ha något tillbaka eller vill vara delaktiga.

Att någon kan rösta på ett part med sån här hybris är för mig en gåta.
Haha, dom börjar bli nervösa.
Dom vet att dom är orsaken till detta. Jöken var lyckad ur ett C perspektiv, man fick S att driva C politik.
Men andra förutsättningar nu utan L.
Nu vill dom skylla på allt o alla. Till och med att V ska släppa fram deras budget kravlöst.
S och M kommer aldrig göra gemensam sak. Snarare så att S och M kommer överens om att inte göra gemensam sak. Jag tror alla utom C (och eventuellt MP) vill ha så lite som möjligt med C att göra.

Som du säger, dom hade fått igenom mycket av sina viktigaste frågor med M/KD men har nu marginaliserat sig till ett enfrågeparti
Citera
2021-07-05, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jag tyckte också att han var feg som inte vågade testa, kan ju finnas några i andra partier som tröttnat på S,C och inte skulle lyda sina ledare.
Men sen när jag tänkt lite på saken så tror jag mer att det var en taktisk manöver, han vill inte gå ut först helt enkelt utan överlåter det åt Löfven får Löfven ihop det i första rundan fine då får han styra sista året får han inte ihop det har Ulf ett bättre slagläge ju närmare man kommer fjärde omgången ju mer desperata blir allihop att undvika ett nyval kan vara det som behövs för den stora nejsägaren äntligen ska fatta att hon inte kan säga nej till båda sidor samtidigt utan är tvungen att välja mellan pest och kolera som alla vi andra får göra.

Kristersson är ingen ledare, han är en underdånig liten slyna som vill ha smisk! TV-bilden har etsat sig fast när han mötte Norlén framför kamerorna - först bugade han sig undergivet framåt inför Norlén, vände sig sedan sakta mot kamerorna, lade huvudet på sned samtidigt som han lismande log medan högerhanden trevande sökte sig mot en av fickorna, först i kavajen för all slutligen landa i byxfickan. Fy fan säger jag, den ena är värre än den andre. Hur i helvete kan dessa tomtar ha hamnat i maktens epicentrum? Helt otroligt, en hel riksdag befolkad av galjonsfigurer och marionetter.

I nuläget ser det väl annars ut som det blir nyval, och personligen tror jag att det är det minst onda alternativet vi kan hoppas på. Blir det nyval så kan vi utgå ifrån att det kommer att fuskas.
Citera
2021-07-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Nu säger källor att 6-7 liberaler överväger rösta fram löfven

Inser du inte nu vilket opålitligt parti L är? Du kan dra åt helvete jävla liberalrunkare

Haha precis vad jag sagt tidigare i tråden. Den enklaste lösningen är att liberalerna röstar gult för Löfven.

1) de älskar invandring vilket gör SD till en svår partner
2) de ryker vid ett extraval, bättre att skjuta på det i ett år isf
3) Sabuni är inte den som bestämmer i L.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
SvD har en artikel idag där de hävdar att det finns en spricka i Liberalernas riksdagsgrupp. Att 5-7 liberaler i riksdagsgruppen överväger att avvika från partilinjen och någon gång i processen rösta gult till Löfven, dels för att undvika extra val dels som ett uttryck för att man inte tolererar att Liberalerna nu ingår i en SD-beroende koalition.

Det handlar ffa om Liberala riksdagsledamöter från Sthlm och Skåne.

Ur artikeln:
Citat:
En källa säger också till SvD att om Stockholmsfalangen skulle rösta emot partilinjen i en omröstning kommer det ses som en krigsförklaring och ett första steg mot en ny partiledarstrid.
https://www.svd.se/kallor-flera-liberaler-i-riksdagen-tvekar-annu
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Även om jag är politiskt intresserad så har jag inte orkat dissekera de sinnesslöa politrukernas och de mediokra mediernas utspel. Jag antar nämligen på goda grunder att följande ordspråk kommer att gälla:

"Meet the new boss, same as the old boss".

Och sedan får Fjamåt Lööf och Noshi Doggystyle alternera som dörrmatta åt svett-tsaren fram till nästa ordinarie val.
Senast redigerad av Imnsho 2021-07-05 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in