2021-07-04, 23:26
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Men detta gäller väl även de andra i sådantfall? M + KD väljarna röstade för Alliansen. Och t.ex de som röstade på V, S, MP ville ju inte ha C & L? Och finns det inte en massa SD:are som inte vill ha liberalismen som KD + M nu vill samarbeta om? Räcker det inte om man bara har val 2022. Då får ju väljarna säga vad de vill om samarbetet? Dessutom så visar ju opinionsundersökningarna C inte har straffats? Fast de bröt löftena.

Riktig demokrati existerar inte och har mig veterligen inte existerat någonstans någonsin.

Men det närmaste vi kan komma och som faktiskt också händer i ett land relativt nära oss, är styrelseskicket i Schweiz.

För att Sverige ska komma ett steg närmare det statsskicket måste och borde allt fler svenskar få upp ögonen för direktdemokrati. Det finns flera små fraktioner redan nu faktiskt, och det största är väl "partiet" Direktdemokraterna. Tyvärr har de allt för små medel för att marknadsföra sig nationellt och fick 5 153 röster i valet, vilket gjorde partiet till det femte största partiet utanför riksdagen.

Alla jag pratar med som står helt fast vid sitt val till riksdagen; från vänsterpartister till sverigedemokrater, tycker att en röst på Direktdemokraterna är en bortkastad röst. Mitt svar på detta är, att någonstans måste man börja.

Majoriteten av Sveriges medborgare vill t ex ha en stramare invandring. Även många sossar vill ha detta. Men eftersom Sveriges styrelseskick numera bara tillgodoser cirka 40-45 % av de röstberättigade, och troligtvis kommer att fortsätta styras på detta sätt inom överskådlig framtid, så kommer V, MP, C (cirka 20 % av folkets röster) få fortsätta bestämma över denna viktiga fråga.

Personligen finner jag inte att något parti i riksdagen har allt eller ens nära vad jag önskar i den politik de för (eller tvingas föra pga koalitioner partier emellan). Därför är det enda rätta, om man nu värnar om demokratin, om det folkomröstas i allt fler viktiga frågor.

Ett bra exempel på lokal demokrati är i det amerikanska valet. Där röstas det vid varje val om massvis av olika frågor, förutom just vilket parti som ska styras. I Colorado röstade folket för en legalisering av cannabis. Detta skulle röstats igenom oavsett om republikanerna eller demokraterna hade vunnit i den delstaten.

En dag hoppas jag att Sverige och svenskarna skulle se fördelarna med direktdemokrati.
Senast redigerad av Bajjamannen87 2021-07-04 kl. 23:32.
Citera
2021-07-04, 23:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt är det ju väldigt lätt att "hålla ord" i opposition när man har haft noll inflytande och aldrig tvingats kompromissa.
Ingen är tvungen att kompromissa bort sina vallöften. Det är lögn och förbannad dikt att man skulle vara tvingad till det.

Lova inte det du inte kan hålla! Håll det du lovat!

Jag blev väldigt glad av att höra Ebba säga detta idag, även fast hon sa det på andra sätt. Hon påtalade detta i både sitt tal och i Agenda. En viktig kristen dygd, något som svenskar aktat på historiskt.

Förutom det så hålls löften på flera vis, tex det löfte som ledde fram till regeringens fall i måndags.
Citera
2021-07-04, 23:29
Medlem
Kommer ihåg när SD stödde alliansens budget med orden give em hell. Då lät det från journalister och dylikt att SD är en fara för demokratin och bla bla för att de röstade enligt sin övertygelse. Nu har både Annie Lööf gjort samma manöver som Åkesson och blivit hyllad för det. Dagostar likaså och nu hyllad i vänstermedia.

Du journalist som sitter här och läser på Flashback ( jo jag vet att ni gör det) ta här mitt tips och kör en kritisk artikel med
Jämförelse mellan hur det lät när Åkesson gjorde en mild variant av vad Lööf och dagostar gjort jämfört med hur de senare nu hyllas.
Citera
2021-07-04, 23:35
Medlem
Verkar som om M+KD+SD har haft genuint bra samtal med varandra. Jag får känslan av att M och KD ser SD som en seriös samarbetspartner.
Citera
2021-07-04, 23:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ebba och Jimmie i statens TV. 30 minuter in. De ger ett enat och resonabelt intryck jämfört med regeringsunderlagets alla kravlistor hit och dit. De är mer ett sorts utpressningsgäng som bara kräver en massa av varandra.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstroendehot-mot-lofven
Var är Ulf?
Citera
2021-07-04, 23:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Var är Ulf?

Han fick inte vara med, hon Märta från MP skulle vara med men blev rädd och stannade hemma. Så nu kunde SD och KD visa enighet istället.
Citera
2021-07-05, 00:00
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Kanske borde det automatiskt bli extra val om t.ex. 55% av väljarna kräver det?

Hur skall du säkerställa att minst 55% kräver detta?
Citera
2021-07-05, 00:16
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Riktig demokrati existerar inte och har mig veterligen inte existerat någonstans någonsin.

Men det närmaste vi kan komma och som faktiskt också händer i ett land relativt nära oss, är styrelseskicket i Schweiz.

För att Sverige ska komma ett steg närmare det statsskicket måste och borde allt fler svenskar få upp ögonen för direktdemokrati. Det finns flera små fraktioner redan nu faktiskt, och det största är väl "partiet" Direktdemokraterna. Tyvärr har de allt för små medel för att marknadsföra sig nationellt och fick 5 153 röster i valet, vilket gjorde partiet till det femte största partiet utanför riksdagen.

Alla jag pratar med som står helt fast vid sitt val till riksdagen; från vänsterpartister till sverigedemokrater, tycker att en röst på Direktdemokraterna är en bortkastad röst. Mitt svar på detta är, att någonstans måste man börja.

Majoriteten av Sveriges medborgare vill t ex ha en stramare invandring. Även många sossar vill ha detta. Men eftersom Sveriges styrelseskick numera bara tillgodoser cirka 40-45 % av de röstberättigade, och troligtvis kommer att fortsätta styras på detta sätt inom överskådlig framtid, så kommer V, MP, C (cirka 20 % av folkets röster) få fortsätta bestämma över denna viktiga fråga.

Personligen finner jag inte att något parti i riksdagen har allt eller ens nära vad jag önskar i den politik de för (eller tvingas föra pga koalitioner partier emellan). Därför är det enda rätta, om man nu värnar om demokratin, om det folkomröstas i allt fler viktiga frågor.

Ett bra exempel på lokal demokrati är i det amerikanska valet. Där röstas det vid varje val om massvis av olika frågor, förutom just vilket parti som ska styras. I Colorado röstade folket för en legalisering av cannabis. Detta skulle röstats igenom oavsett om republikanerna eller demokraterna hade vunnit i den delstaten.

En dag hoppas jag att Sverige och svenskarna skulle se fördelarna med direktdemokrati.
En av de få fungerande versioner som provats. Omständligt? Javisst, inte en endaste lite vägstump får ändras, rättssäkerhet? Absolut!
Citera
2021-07-05, 00:18
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Kanske borde det automatiskt bli extra val om t.ex. 55% av väljarna kräver det?

Lövén sa att väljarna inte vill ha ett extraval.
Samma dag han blev bortröstad.

Måste säga att Lövén måste ha en sjujäkla uppkoppling när han fick ett svar från väljarna så fort.
Citera
2021-07-05, 00:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahbez
Om man vill försäkra sig om en högerregering borde det ligga i folks intressen att hålla kvar L i riksdagen, dom svänger aldrig tillbaka till vänsterblocket under Sabunis ledarskap. MP lär klara sig.

Så är det. Utan L ingen blågul majoritet 2022. Att partiet skulle svänga igen är uteslutet.
Citera
2021-07-05, 00:49
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det. Utan L ingen blågul majoritet 2022. Att partiet skulle svänga igen är uteslutet.

Det är fel. Ligger L långt från spärren när valet närmar sig kommer deras väljare ly till det block de vill stödja. L behövs inte för något av blocken eftersom de inte tår för något som inte andra partier står för.
Citera
2021-07-05, 00:53
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Lövén sa att väljarna inte vill ha ett extraval.
Samma dag han blev bortröstad.

Måste säga att Lövén måste ha en sjujäkla uppkoppling när han fick ett svar från väljarna så fort.
Han har lika stabil uppkoppling till väljarna och verkligheten som ett gammalt 56k-moden från 90-talet. Brusar och piper. 20kb per sekund, ibland ingenting.

Må hända att jag undviker sossar och andra rödingar som pesten, men jag har inte stött på en enda människa som inte vill ha nyval.
Senast redigerad av Jiren 2021-07-05 kl. 00:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in