Citat:
Men detta gäller väl även de andra i sådantfall? M + KD väljarna röstade för Alliansen. Och t.ex de som röstade på V, S, MP ville ju inte ha C & L? Och finns det inte en massa SD:are som inte vill ha liberalismen som KD + M nu vill samarbeta om? Räcker det inte om man bara har val 2022. Då får ju väljarna säga vad de vill om samarbetet? Dessutom så visar ju opinionsundersökningarna C inte har straffats? Fast de bröt löftena.
Riktig demokrati existerar inte och har mig veterligen inte existerat någonstans någonsin.
Men det närmaste vi kan komma och som faktiskt också händer i ett land relativt nära oss, är styrelseskicket i Schweiz.
För att Sverige ska komma ett steg närmare det statsskicket måste och borde allt fler svenskar få upp ögonen för direktdemokrati. Det finns flera små fraktioner redan nu faktiskt, och det största är väl "partiet" Direktdemokraterna. Tyvärr har de allt för små medel för att marknadsföra sig nationellt och fick 5 153 röster i valet, vilket gjorde partiet till det femte största partiet utanför riksdagen.
Alla jag pratar med som står helt fast vid sitt val till riksdagen; från vänsterpartister till sverigedemokrater, tycker att en röst på Direktdemokraterna är en bortkastad röst. Mitt svar på detta är, att någonstans måste man börja.
Majoriteten av Sveriges medborgare vill t ex ha en stramare invandring. Även många sossar vill ha detta. Men eftersom Sveriges styrelseskick numera bara tillgodoser cirka 40-45 % av de röstberättigade, och troligtvis kommer att fortsätta styras på detta sätt inom överskådlig framtid, så kommer V, MP, C (cirka 20 % av folkets röster) få fortsätta bestämma över denna viktiga fråga.
Personligen finner jag inte att något parti i riksdagen har allt eller ens nära vad jag önskar i den politik de för (eller tvingas föra pga koalitioner partier emellan). Därför är det enda rätta, om man nu värnar om demokratin, om det folkomröstas i allt fler viktiga frågor.
Ett bra exempel på lokal demokrati är i det amerikanska valet. Där röstas det vid varje val om massvis av olika frågor, förutom just vilket parti som ska styras. I Colorado röstade folket för en legalisering av cannabis. Detta skulle röstats igenom oavsett om republikanerna eller demokraterna hade vunnit i den delstaten.
En dag hoppas jag att Sverige och svenskarna skulle se fördelarna med direktdemokrati.
Senast redigerad av Bajjamannen87 2021-07-04 kl. 23:32.
Senast redigerad av Bajjamannen87 2021-07-04 kl. 23:32.