Citat:
Ja, jag håller med om att det var från stämman. Hade för mig att det var Hedemo som skötte omskalningen. Vill minnas att hon formulerade sig lite så vid intervjutillfället.Fast den här siffran kom ju från centerns eget migrationspolitiska program ”Välkommen till nybyggarlandet” som antogs på centerstämman i Åre 2011. I programmet stod det: ”Hade vi haft den migrationspolitik som Kanada har hade vår population i dag kunnat uppgå till hela ca 40 miljoner."
https://www.di.se/nyheter/nya-c-toppen-asylratten-ska-satta-ramarna-for-migrationen-inte-ekonomin/
Det var alltså inte Anna Hedemo som skalade om Kanadas invandring till svenska förhållanden. Det gjorde centerpartiet på sin stämma i Åre. Hedemo konstaterade bara att om man drar Sveriges nuvarande befolkning från siffran 40 miljoner så blir det drygt 30 miljoner.
https://www.di.se/nyheter/nya-c-toppen-asylratten-ska-satta-ramarna-for-migrationen-inte-ekonomin/
Det var alltså inte Anna Hedemo som skalade om Kanadas invandring till svenska förhållanden. Det gjorde centerpartiet på sin stämma i Åre. Hedemo konstaterade bara att om man drar Sveriges nuvarande befolkning från siffran 40 miljoner så blir det drygt 30 miljoner.
Dock är det så att man skriver just det du citerade. Inte att man vill att Sverige skall expandera dit. I alla fall inte under de närmaste 500? åren.
Det står "Hade vi haft". Och den invandringen har ju Kanada haft under väldigt lång tid.
Har vi samma ökningstakt som vi haft sedan 1700-talet så landar vi på 40 milj om ca 300 år. Det är egentligen business as usual. Dvs vi blir 40 milj utan att göra något speciellt.
Men som sagt det som står är att man är positiv till arbetskraftsinvandring. INTE att man vill att Sverige skall öka till 40 milj.
Stycket där citatet står handlar i grunden bara om ekonomi. Man pekar indirekt på att age dependency som man diskuterat tidigare skulle vara mindre. Och en del landsbygdsproblem vara mindre.
Och att ekonomin skulle växa bättre. Man gör bl a observationen att invandrare är bättre på att starta och driva företag än svenskar. Så vi behöver helt enkelt hjälp med det.
Avslutningsvis så har C en positiv syn på arbetskraftsinvandring och vilken positiv påverkan det innebär för ekonomi och tillväxt. Och det lär vara ett tungt skäl till att C säger nej till att befatta sig med SD. Och att C befinner sig som kravställare på S+Mp och inte under utpressning från SD.
Spontant skulle man tänka sig att M delar den positiva synen med C. Men M verkar offra ekonomi och tillväxt för statsministerposten.
I var fall ser det ut så nu. Jag har i alla fall inte sett vilken uppgörelse M+KD+SD har. Det borde finnas något slags avtal. (Ger man sig bara/uteslutande på asylinvandring så ser inte jag problemet. Men allt pekar på att M kommer låta SD döda det kunskapsintensiva näringslivet. Och då är det slut med Sverige).