2021-07-04, 11:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...
Man ska inte lägga till åsikter eller värderingar som inte finns i texten.
...
Look who's talking
Citera
2021-07-04, 16:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Look who's talking

När har jag gjort det?
Ge exempel eller ta tillbaka påståendet.
Citera
2021-07-04, 18:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
När har jag gjort det?
Ge exempel eller ta tillbaka påståendet.
T.ex. att Josef var verksam i Övre Egypten, lååångt från sin släkt som kom till Nedre Egypten.
Man kan vända på det: när har du inte förvrängt Bibeln för att "visa" att den har fel?
Citera
2021-07-04, 19:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
T.ex. att Josef var verksam i Övre Egypten, lååångt från sin släkt som kom till Nedre Egypten.
Man kan vända på det: när har du inte förvrängt Bibeln för att "visa" att den har fel?

Och hur skulle det vara en åsikt eller värdering som inte står i texten?
Och jag påstod bara att Josef höll till i faraons palats, och att faraons palats vid den tidpunkten var i Thebe, inte i Nildeltat.
Citera
2021-07-04, 21:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och hur skulle det vara en åsikt eller värdering som inte står i texten?
Och jag påstod bara att Josef höll till i faraons palats, och att faraons palats vid den tidpunkten var i Thebe, inte i Nildeltat.
Du tolkade in i texten någonting som inte står där.
Fult, eller hur.
Citera
2021-07-04, 22:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du tolkade in i texten någonting som inte står där.
Fult, eller hur.

Nej, jag tolkade inte in i texten något som inte stod där.
Jag drog slutsatser av vad som faktiskt stod där, det är en stor skillnad. Jag antog inget som inte står i texten. Det står i texten att Josef befann sig i faraons palats. Det står i texten att Josefs släktingar slog sig ner i Gosen.
Det är vad det står i texten.
Citera
2021-07-05, 08:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Falsk analogi.

Bättre jämförelse är ett barn, en tonåring eller vuxet barn som stjäl från föräldrarna, ljuger och förstör. Föräldrarna försöker prata förnuft, men barnet lyssnar inte. Föräldrarna varnar att om barnet fortsätter i samma bana, utan att vända om och börjar göra gott, så kommer dom att ta avstånd från barnet. Barnet lyssnar fortfarande inte och till slut orkar inte föräldrarna mer, och för att skydda sig själva så sparkar dom ut barnet, och barnet får klara sig själv.
Inte alls en falsk analogi. Du bör nog kolla upp vad det betyder.

Din jämförelse haltar. Den skulle kunna gälla om föräldrarna samtidigt gör om reglerna, världen och barnen för att straffa dem och alla deras efterföljande generationer för att man hävdar att barnet råkade göra ett eget val i en fråga och vid ett tillfälle och inte var en ROBOT. Så som jag skrev innan.
Men du kommer ursäkta precis allt din onda gudom gör i sagan och ändra berättelsen till din fördel.
Citera
2021-07-05, 08:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Människor behöver inte vara under "förbannelsen" om man inte vill.
Om man vill och väljer det goda istället för det onda så får man möjlighet att leva under välsignelsen som Adam och Eva förlorade.

Men dom flesta människor på jorden väljer "förbannelsen" hellre än att underordna sig Gud, och dom har den valmöjligheten.
Det finns ingen synbar fördel med att 'leva undervälsignelsen'. Du hittar på. Eller menar du att det blir bättre efter att man dött?

Citat:
Man hatar och lägger skulden på Gud för all ondska, istället för att se möjligheten att leva under Guds styre:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:8-9 Bibel2000)

Känner du igen dig?
Så Gud fick sina hejdukar att göra så att solen plågar människorna och de blir arga på Gud istället för att hylla honom? Konstigt det där med handling och konsekvens, eller hur?
Jag skulle inte heller hylla någon som plågar mig för att få mig att underkasta mig.
Enligt din egen berättelse är det Gud som är ond, inte människan.
Citera
2021-07-05, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, om det är det du föreslår istället för hur Gud agerade.

Du undviker som vanligt att svara på frågan, hur skulle Gud agerat för att du skulle ha varit nöjd?
Jag svarar ju på frågan i precis nästa rad som du också citerar. Vad snackar du om?

Citat:
Gud försökte förmedla, jag antar att du inte läst vad som står i bibeln, som vanligt.
Han försökte? Du menar att han misslyckades? Är han inte allsmäktig?
Är han en korkad gud?

Citat:
Men i alla fall, om Gud försökte förmedla, och det fungerar inte, och Kain dödar Abel, vad skulle han gjort då?
Han kunde försöka att inte vara värdelös.

Citat:
Du menar att skapa en människa utan fri vilja, utan möjlighet att göra både gott och ont?
Är det så du vill att dina barn fungerar, att dom alltid gör rätt, och dom alltid säger att dom älskar dig, automatiskt, inte för att dom vill säga det? (Om du nu har barn).
Jag hade inte straffat mina barn för att de är mänskliga om jag skapat dem på det viset.
Han skapade ju oss utan kunskap om gott och ont, så hur skulle vi veta vad som var ont och agera därefter? Det är hans fel men han straffade oss, i din saga.

Citat:
Du som är expert, hur skulle man ha skapat en perfekt människa?
En perfekt gud hade inte agerat som en absolut tyrann och straffat sina skapelser för att de agerat så som han skapade dem. Jag kan förstå det om han är en demiurg däremot.

Citat:
Gud skulle ha kunnat ta bort Adam och Eva så fort dom gjorde fel, men han valde att inte göra det för rättvisan skull.
Istället så straffade han dem och alla deras barn i evigt nedstigande led, plågade alla människor och till och med djuren. För rättvisans skull. Tydligen.
Citat:
Adam och Eva menade att dom kunde själva bestämma vad som var gott och ont, utan att Gud var inblandad, Gud tillät Adam och Eva visa detta.
Menade de det? När då?
Han 'tillät' inte det, han straffade. Du låter som att du rättfärdigar en hustrumisshandlare. "Varför tvingar du mig att göra såhär?"

Citat:
Menar du att människan är bristfälligt skapad när människan har en fri vilja att göra gott eller ont?
Vi är som vi är, han borde vetat det om han skapat oss på det viset.

Citat:
Menar du att t.ex. när man får barn, så ska barnen automatiskt, istället för av egen fri vilja, säga till sina föräldrar att dom älskar sina föräldrar?
Det är ju din Gud som kräver det, med hot om evig tortyr. Vad är skillnaden och hur utgör inte den skillnaden bara mer ondska från hans sida?

Citat:
Förstår du konceptet att älska någon?
Absolut. Jag ser inte ett spår av det i din gud. Snarare är det, igen, likt en hustrumisshandlare som agar för att han påstår sig älska.
Citera
2021-07-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

Om du vill bli troende får du se det mindre bokstavligt. Du är för logisk för att köpa en bokstavstro. Se gud som något vi alla har inom oss. djävulen som vi har inom oss alla. Kampen mellan gott och ont som avgör om vi väljer att göra något bra eller dåligt.
Citera
2021-07-05, 08:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tror det gemensamma dom har, är att dom hatar överordnade, dom vill själva bestämma vad som är gott och ont.

Evolutionsteorin säger ingenting om att någon har bestämmanderätten, utan varje individ bestämmer själv vad som är gott och ont, från tigern till Hitler.
Det är sant att ateister, humanister och liknande grupper alla har en tendens att inte gilla auktoriteter.

Evolutionsteorin informerar inte vår ateism så varför du blandar korten förstår jag inte.

Ja, så är det. Varje individ bestämmer själv vad som är gott och ont.
Omvärlden gick dock ihop och visade Hitler att man inte delade hans uppfattning om rätt och fel.
Om ont och gott inte var i fråga utan etablerat och objektivt hade det inte varit så mycket dispyt om det, eller hur?
Citera
2021-07-05, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har sett ateister säga att det enda de alla har gemensamt är avsaknaden av tro på G/gud(ar).

Men till din tanke: Om man vill vara boss och inte tål att ha någon översta makt över sig, kan man inte göra mycket annat än tänka bort Den Högste (som man ju inte kan rösta bort eller lönnmörda eller skicka någon annanstans).
Behövs inte. Han finns ju inte. Det är bara ni som insisterar, men vägrar bevisa, att han gör det.

Citat:
Då blir man herre på täppan, i dagdrömmarna.
Bara för att man inte underkastar sig för att spjuvrar som ni tjafsar om gudar innebär det inte en önskan att vara herre på täppan. Du tänker fel som vanligt.

Citat:
Evolutionismen är viktig här, då den ger flankstöd åt tanken på att ingen skapat världsalltet, åtm. inte som Bibeln lär.
Evolution och evolutionsteorin säger ingenting om världsalltet din ignoramus. Oavsett så bör du ta din egen bevisbörda men jag förstår att du sparkar och spottar på allt annat då du inte har något att stödja din egen tes på. Förståeligt.
Citat:
---
För övrigt: JV borde lämna teorin om gammal jord. Bibeln lär en ung jord.
Hahaha, ja, det gör den. Så kul att den går rakt emot alla fakta vi har och ni tar den ändå på allvar.
Men allt går väl att försvara med lite magiskt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in