Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja, om det är det du föreslår istället för hur Gud agerade.
Du undviker som vanligt att svara på frågan, hur skulle Gud agerat för att du skulle ha varit nöjd?
Jag svarar ju på frågan i precis nästa rad som du också citerar. Vad snackar du om?
Citat:
Gud försökte förmedla, jag antar att du inte läst vad som står i bibeln, som vanligt.
Han försökte? Du menar att han misslyckades? Är han inte allsmäktig?
Är han en korkad gud?
Citat:
Men i alla fall, om Gud försökte förmedla, och det fungerar inte, och Kain dödar Abel, vad skulle han gjort då?
Han kunde försöka att inte vara värdelös.
Citat:
Du menar att skapa en människa utan fri vilja, utan möjlighet att göra både gott och ont?
Är det så du vill att dina barn fungerar, att dom alltid gör rätt, och dom alltid säger att dom älskar dig, automatiskt, inte för att dom vill säga det? (Om du nu har barn).
Jag hade inte straffat mina barn för att de är mänskliga om jag skapat dem på det viset.
Han skapade ju oss utan kunskap om gott och ont, så hur skulle vi veta vad som var ont och agera därefter? Det är hans fel men han straffade oss, i din saga.
Citat:
Du som är expert, hur skulle man ha skapat en perfekt människa?
En perfekt gud hade inte agerat som en absolut tyrann och straffat sina skapelser för att de agerat så som han skapade dem. Jag kan förstå det om han är en demiurg däremot.
Citat:
Gud skulle ha kunnat ta bort Adam och Eva så fort dom gjorde fel, men han valde att inte göra det för rättvisan skull.
Istället så straffade han dem och alla deras barn i evigt nedstigande led, plågade alla människor och till och med djuren. För rättvisans skull. Tydligen.
Citat:
Adam och Eva menade att dom kunde själva bestämma vad som var gott och ont, utan att Gud var inblandad, Gud tillät Adam och Eva visa detta.
Menade de det? När då?
Han 'tillät' inte det, han straffade. Du låter som att du rättfärdigar en hustrumisshandlare. "Varför tvingar du mig att göra såhär?"
Citat:
Menar du att människan är bristfälligt skapad när människan har en fri vilja att göra gott eller ont?
Vi är som vi är, han borde vetat det om han skapat oss på det viset.
Citat:
Menar du att t.ex. när man får barn, så ska barnen automatiskt, istället för av egen fri vilja, säga till sina föräldrar att dom älskar sina föräldrar?
Det är ju din Gud som kräver det, med hot om evig tortyr. Vad är skillnaden och hur utgör inte den skillnaden bara mer ondska från hans sida?
Citat:
Förstår du konceptet att älska någon?
Absolut. Jag ser inte ett spår av det i din gud. Snarare är det, igen, likt en hustrumisshandlare som agar för att han påstår sig älska.