2021-07-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skulle det vara att lägga skulden någon annanstans?
Det är ju ett korrekt påstående om vem som gav honom frukten. Han säger inte "det är ditt fel".
Frågan var ju: "Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?"
Och han svarade hur det gick till och erkänner. Hur är det att lägga skulden på någon annan? Han kunde ju fortfarande ha vägrat och blev inte tvingad.

Och visst, det är på grund av denna enda händelse som de blev utkörda ur Paradiset och inte alls likt vad du beskrev om upprepade överträdelser trots försök att tala till rätta och att köra ut dem då skulle ha varit en sista utväg efter upprepat dåligt uppförande.

Straffet står heller inte på något sätt i proportion till överträdelsen, men det är en annan fråga.

Gud frågade: "Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?" (1 Mose 3:11 Bibel2000)

Adam sade inte: "Ja, jag är skyldig, jag åt för att jag ville äta".

Tvärtom sade Adam: "Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.«"(1 Mose 3:12 Bibel2000)

Det är självklart i kontexten att Adam ville lägga skulden på någon annan än honom själv.

Att du försöker förminska Adams skuld i detta är typiskt., t.o.m. manschauvinistiskt.
Citera
2021-07-02, 20:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud frågade: "Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?" (1 Mose 3:11 Bibel2000)

Adam sade inte: "Ja, jag är skyldig, jag åt för att jag ville äta".

Tvärtom sade Adam: "Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.«"(1 Mose 3:12 Bibel2000)

Det är självklart i kontexten att Adam ville lägga skulden på någon annan än honom själv.

Att du försöker förminska Adams skuld i detta är typiskt., t.o.m. manschauvinistiskt.

Citera
2021-07-02, 20:56
Medlem
Citat:

Exakt, du blir svarslös.
Citera
2021-07-02, 21:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Visst, även spädbarn har avsaknad av tro på G/gud(ar), spädbarn har även avsaknad på tro på evolutionsteorin. Betyder det att evolutionister är som spädbarn, okunniga?

Du kommer få bannor från evolutionister, evolutionsteorin behandlar inte hur världen skapades, utan hur livet utvecklades.

Det finns ingen motsättning på gammal jord och bibeln, men det finns en motsättning på när människan skapades och att människan utvecklades från apliknande förfäder.

Det är skillnad på det Gud kallade för dagar och nätter, och 24 timmars dagar som började när solen och månen skapades den fjärde av vad Gud kallade för dag:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden.« Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och att skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott.
Det blev kväll och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.
" (1 Mose 1:14-19 Bibel2000)

Det Gud kallade för dag skiljer sig alltså från jordens 24 timmars dagar skapade av solen och månen, som skulle " utmärka högtider, dagar och år"
1. Evolutionism kan jag kalla den vanliga kretsen av ursprungssagor, efter evolutionsteorin som väl är dess viktigaste del.

2. Ah, du menar - utan fog, och faktiskt bedriver du ofog här - att Gud inte skulle säga "dag" om en tidsperiod som är en dag lång innan sol och måne kommit. Som om tid inte hade funnits innan sol och måne skapades!

Dårar brukar sättas i tvångströja, men du vill inte läsa innantill när Gud talar klarspråk med människosläktet.
En del av skulden faller på Vakttornet, men man måste inte tro på Vakttornet - det är något du valt och väljer att göra.
Senast redigerad av Calovius 2021-07-02 kl. 21:48.
Citera
2021-07-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ah, du menar - utan fog, och faktiskt bedriver du ofog här - att Gud inte skulle säga "dag" om en tidsperiod som är en dag lång innan sol och måne kommit. Som om tid inte hade funnits innan sol och måne skapades!

Dårar brukar sättas i tvångströja, men du vill inte läsa innantill när Gud talar klarspråk med människosläktet.
En del av skulden faller på Vakttornet, men man måste inte tro på Vakttornet - det är något du valt och väljer att göra.

Ok, suck.
Citera
2021-07-02, 21:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ok, suck.
Jag ändrade lite i mitt inlägg, men du kanske vill behålla den kommentaren i alla fall.
Citera
2021-07-02, 21:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Exakt, du blir svarslös.
Han klarar inte av att eller vill inte läsa innantill i bibeltexter, förutom på ytan.
Citera
2021-07-02, 22:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Exakt, du blir svarslös.

Jag tyckte det var roligt svarat eftersom det tydligt belyste exakt vad jag påpekade igår om hur helt uppåt väggarna fel du tolkar skriven text.

Totalt fel. Du verkar inte kunna förstå vanlig skriven svenska.
Citera
2021-07-02, 22:11
Medlem
Citat:
Jag tyckte det var roligt svarat eftersom det tydligt belyste exakt vad jag påpekade igår om hur helt uppåt väggarna fel du tolkar skriven text.

Totalt fel. Du verkar inte kunna förstå vanlig skriven svenska.

Förklara exakt hur du menar.
Citera
2021-07-02, 22:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Förklara exakt hur du menar.

Varför då?
Du hittar ju ändå bara på åsikter som jag inte har.
Citera
2021-07-03, 09:05
Medlem
Citat:
Varför då?
Du hittar ju ändå bara på åsikter som jag inte har.

Ok, jag kan inte tvinga dig att förklara.
Citera
2021-07-03, 14:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok, jag kan inte tvinga dig att förklara.

Jag har redan förklarat att du läser fel.
Man ska inte lägga till åsikter eller värderingar som inte finns i texten.
Utgå ifrån vad jag skriver i stället för vad du hittar på att jag egentligen menade. Alltså, försök inte att vara tankeläsare. Du är inte bra på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in