2021-07-04, 18:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att han ska träffa talmannen redan på morgonen, 9 eller 10.

Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Jag har inte hittat tid.
Det står "måndag" så jag gissar att Röfven har fram till midnatt!!

Om Röfven dock redan vet att han får röst emot sig så kan han säga det så snart som möjligt! Finns ingen anledning att spela spel!
Det drar bara ut på tiden!
Tack!

Vi får se helt enkelt.
Citera
2021-07-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu Almedalstalar snart Ebba Busch:
https://www.svtplay.se/video/31543662/almedalen-partiledartal/almedalen-tal-av-ebba-busch-kd-4-juli-19-00?id=KyE3m7L

Ger hon Lööf några tjuvnyp tro?
Löfven kommer nog få en släng av sleven i alla fall
Citera
2021-07-04, 19:02
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
https://www.svtplay.se/video/31543662/almedalen-partiledartal/almedalen-tal-av-ebba-busch-kd-4-juli-19-00?id=KyE3m7L

Troligtvis. Let the catfight begin!
Nollan Lindberg ska kommentera efteråt. Han kommer att såga allt hon säger oavsett kvalité på talet.
Citera
2021-07-04, 19:03
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Men Lööf har ju sagt att ett nytt januariavtal måste inkludera L. En regering som hon på något sätt stöder får ju inte vara beroende av ytterkantspartierna.

Har hon sagt att de måste inkludera dom? Isåfall blir det svårt. L verkar ha bestämt sig.
Hon kommer behöva välja V eller SD ser det ut som nu.

Citat:
Ursprungligen postat av loal
I så fall hade det läckt till media vid det här laget att ett sådant avtal var färdig.

Imorgon kommer Löfven säga att han inte ser någon förutsättning att bilda regering. Inte mer än så.

Hm ,ja vi får se. Ja det har vart tyst i helgen. Eventuellt ber han om mer tid o får ett par dagar extra.
Citera
2021-07-04, 19:04
Moderator
Strix m/94s avatar
I Sverige är det alltid högst sannolikhet att det är S som bildar regering, på ett eller annat sätt. Därför är det min bedömning att det mest sannolika är att denna "kris" slutar med att Löfven blir statsminister igen. Frågan är om det sker som ett resultat av morgondagen, eller om det kommer att tarva fyra omröstningar.

Det kan inte uteslutas att Löfven meddelar att han tror på att inte få en majoritet emot sig och att det blir omröstning redan på onsdag. Men, man kan fundera på vad som händer om Löfven också meddelar att han inte ser några möjligheter. Då måste talmannen börja agera för att förbruka de fyra omröstningarna, ty det kan inte uteslutas att ingen statsminister framkommer förrän alla står mot väggen och endast en omröstning återstår.

Vi får helt enkelt vänta och se hur det går i morgon.
Citera
2021-07-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack!

Vi får se helt enkelt.

Jag tror dock Röfven drar ut på tiden!
Han vill inte ha ett extraval.

Det spelar för mig "ingen roll"!
Alla ser, Sverige ser... Dagens politiker som leder landet klarar inte av att leda landet!

Nu eller 2022, vi byter ut den som sviker Sverige.
Citera
2021-07-04, 19:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det är jag inte men som siffrorna ser ut just nu är ett extraval inte heller attraktivt för C.

Tror du att det kommer bli mer attraktivt framledes?

Är det inte så, att C har blottat sin strategi som verkar ha gått ut på att definiera sig själv som den breda mitten för att sedan ta stöd från vasall-partier och som slutmål kröna sig själv som den första kvinnliga statsministern i Sverige?
På något sätt känns det som om C förlorat fokuset på att få igenom sin politik, vilket i stället bytts ut mot statsministerposten.

Kan det inte bli svårt för C i framtida val att förklara varför man inte satsat på att få igenom sin politik (jmf Kristenssons erbjudande) utan istället slängt ut landet i kaos mitt i en pandemi, med galopperande brottslighet med bl.a. polismord, ett år före ordinarie val?

Just vad pekar på att extraval, eller ordinarie val för den delen, skulle vara mer attraktivt för C framledes?

Har inte C's viktigaste argument förlorats när M & KD inte betraktar SD som hoper dödsknarkarnazister, vilka har som, första och största, mål att avskaffa demokratin?

Faller inte hennes 'långsiktiga' strategi när just detta argument förlorats?
Citera
2021-07-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle C släppa fram S ifall C inte får tillräckligt betalt???
Hur tänkte du där?
Vad ska de annars göra? Vara partiet som förhindrar regeringsbildning genom att vägra prata med de andra partierna?

Hur tror du väljarna ser på att de får gå till extra val för att Centerpartiet vägrar släppa fram både en vänster- och högerregering?

De verkar tro att de har förhandlingsläge som att de är ett vågmästarparti, men det är de inte eftersom de totalvägrar att släppa fram Ulf. Deras ställning är ungefär som vänsterpartiets och de kommer att få inflytande därefter.
Citera
2021-07-04, 19:10
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:

Det blir nog tjuvnyp från andra håll angående hennes klädval. Grönt hela vägen ned.
Citera
2021-07-04, 19:13
Medlem
Jag tro C har gjort sitt!

Eller ska vi säga "Annie" hon har drivit C till ett vindflöjel.

Makt är makt! Det är det Annie vill ha, inte att Sverige skall bli ett tryggt land igen!
Citera
2021-07-04, 19:17
Medlem
Finns det en egen tråd för Almedalsveckan eller är det ok att prata om den här??
Citera
2021-07-04, 19:22
Medlem
Citat:
Det enda löfte Kakabaveh kan driva fram är löftet att Socialdemokraterna ska försöka driva hennes punkter i framtida förhandlingar. Det är trots allt inte ett parti med egen majoritet. MEN de kan låtsas att de verkligen kommer försöka och smickra Kakabaveh med möten och telefonsamtal till den grad att hon trycker grönt. När väl budgeten förhandlas kommer en rad av hennes krav att försvinna och jag tror inte Socialdemokraterna bryr sig. Kakabaveh har ju svurit på att aldrig på något sätt agera så att det gynnar SD - det är därför osannolikt att hon inte skulle hjälpa fram en S-budget.

Jag vet inte, jag tycker hon verkar rätt passionerad, stark. Hon skulle kunna tänka att det är bättre att röra om i grytan så att på sikt ett ”riktigt” vänsteralternativ växer fram, så att säga. Hon har varit rätt tydlig med att hon är väldigt skeptisk mot S så länge de kör (för) borgerlig politik.

Men visst, det kan vara svårt som enskild person att gå emot, särskilt om man tycker att alternativet är etter värre. Men så trodde jag iofs med V också, att de aldrig skulle våga fälla S, av gammal respekt osv. Men det gjorde de. Ibland blir man överraskad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in