2021-07-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Gäller det turister? Källa på det? Så att du bevisar att du har kvar huvudet.

Jag och vår familj har inte växlat en krona på 10 år, vi har varit i kanske 10-15 olika länder jorden runt, inte ett enda problem någonstans. Jag kan se att alla andra gör likadant, växelkursen på forex har blivit parodisk och de grundlurar gamla stofiler som dig. Växla in USD för 9.01 kr och tillbaka för 7.79 kr och sätt sedan på dig en dumstrut. Om du betalar med VISA i USA kostar USD 8.61...

Nä för du e lite trög i huvudet och tror att alla e som tröga svenskar.

jag växlar inte på forex utan på växlingskontor som har bra kurs.

du menar förstås tröga svenskar som dig som inte fattar nånting.
i övriga länder är man inte fredsskadade i huvudet och vet vad en kontrollstat med gestapo och stasi innebär och man vill inte tillbaks dit och alla använder cash.

man cashar även upp pengar på bordet vid bilköp och varje respektabel bilhandlare räknar med nöje sedlarna i en sedelräknare i tyskland.

Det är bara människor som har nån sjukdom i huvudet eller lättlurade får som betalar med kort hela tiden.

https://www.di.se/pressreleaser/2018/06/28/forex-bank-stor-skillnad-i-anvandningen-av-kontanter/
Senast redigerad av Blatteman 2021-07-04 kl. 18:34.
Citera
2021-07-04, 18:21
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att de kladdiga vikta sedlarna i min ficka tillhör dinosaurietiden nu när jag kan betala med swish. Så kan jag sedan automatiskt få min månadskostnad summerad.

Ja vill du göra dina granna arbetslösa och skiter i svenska folket och att de har ett arbete att gå till så fortsätter du betala med swish och kort.

i övriga länder betalar man med cash.
Citera
2021-07-04, 18:27
Medlem
Citat:
Det är ju sant. På samma sätt som att om vi förbjöd bilar och tvingade alla åka hästskjuts så behövdes antagligen 10.000 man att plocka hästskit. Eller varför inte förbjuda digitalla telefoner. Televerket hade på sin tid 50.000 anställda. En gammal fin period för dig att tindrande minnas.

hästskjuts har aldrig tagits bort utan det är fritt fram för alla att använda häst att ta sig fram på om man vill.

Digitala telefoner alltså mobiler som har 3-4 och 5g borde däremot förbjudas för att de skapar cancer och att nu 1 av 3 kommer att få cancer.(endast vanlig gsm borde va kvar och användas bara till nödvändiga samtal)

samma med wifi när de e dumfan föräldrar som sätter in trådlös wifi routers i deras barns rum och sen blir förvånade när barnet får cancer.

men det är en annan diskussion.

kontanter är basen i all affärsverksamhet mot privatkund och har funnits sen urminnes tider och garanterar ett stabilt sätt att alltid betala på mellan privatpersoner och företag utan att privata företag kommer on och snyltar på varje betalning.
Nu är svenskar så lättlurade att man gett makten över våra pengar till några privata bolag och en elit som sitter utanför europa ochd rar in våra pengar 24timmar om dygnet i kortköpsavgifter och resten tas ut ur ekonomin till banken som bara sitter på pengarna istället för att de fortsätter gå runt i samhälet och skapa jobb.

Samtidigt slipper banken ha alla anställda så vi får betala även dom genom högre skatter.

och så kan kortköpstöntarna slicka på en sten när kortystemen går ner som de gjort på willys,shell,coop och city gross tilelxempel och alla rusar till bankomaten samtidigt som blir tom eftersom man med flit satt ut för lite bankomater för att lura folk att betala med kort och swish.

banken får beslagta dina pengar enligt senaste bankdirektivet så du vet.

och i statens insättningsgaranti (upp till en liten summa) finns bara pengar för cirka 50 tusen pers alla andra e rökta.
Senast redigerad av Blatteman 2021-07-04 kl. 18:36.
Citera
2021-07-04, 18:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
kontanter är basen i all affärsverksamhet mot privatkund och har funnits sen urminnes tider
Om du tänker efter riktigt noga så ser du luckan i din argumentation.

Tips: att gå är basen i all förflyttning och har funnits sedan urminnes tider.
Citera
2021-07-04, 18:40
Medlem
Citat:
Om du tänker efter riktigt noga så ser du luckan i din argumentation.

Tips: att gå är basen i all förflyttning och har funnits sedan urminnes tider.

Du hade tydligen inget att sätta emot på det andra eftersom du vet att det är sant

att bygga bilar skapar mycket jobb och kan jämföras med hästskjuts som du tog upp. Förutom att bilar skapar extremt mycket mer jobb för landet.

bilmekaniker,bildelar från europa,alla smågrejor som måste bytas,däck som måste bytas,bilhallar och all infrastruktur kring detta.

det kan jämföras med kontanter som skapar mycket jobb och kort och swish som e värdelöstsom skapar nästan noll jobb förutom några få supportpersonal anställda för 10miljoner människor.

Plus att vi dessutom får betala för skiten dygnet runt på varje köp och sen årsavgifter och sen ovanpå det förlora alla arbetstillfällen och betala de genom skatten och göra folk fattigare.

De tackar och bugar att det finns tomtar som dig. Så fort de får bort kontanterna kan de höja kortköpsavgifterna ännu mer och swishavgifterna plus förstås ingföra swish avgifter även för privatpersoner och införa nya hittepå avgifter och höja årsavgifterna och införa minusränta för ingen kan ta ut sina egna pengar.
Citera
2021-07-04, 18:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du hade tydligen inget att sätta emot på det andra eftersom du vet att det är sant

att bygga bilar skapar mycket jobb och kan jämföras med hästskjuts som du tog upp. Förutom att bilar skapar extremt mycket mer jobb för landet.

bilmekaniker,bildelar från europa,alla smågrejor som måste bytas,däck som måste bytas,bilhallar och all infrastruktur kring detta.

det kan jämföras med kontanter som skapar mycket jobb och kort och swish som e värdelöstsom skapar nästan noll jobb förutom några få supportpersonal anställda för 10miljoner människor.

Plus att vi dessutom får betala för skiten dygnet runt på varje köp och sen årsavgifter och sen ovanpå det förlora alla arbetstillfällen och betala de genom skatten och göra folk fattigare.

De tackar och bugar att det finns tomtar som dig. Så fort de får bort kontanterna kan de höja kortköpsavgifterna ännu mer och swishavgifterna plus förstås ingföra swish avgifter även för privatpersoner och införa nya hittepå avgifter och höja årsavgifterna och införa minusränta för ingen kan ta ut sina egna pengar.
En lucka är kvar i din argumentation. Alla dessa jobb som kontanter skapar, det stämmer, betalar du som kund. Jag föredrar att betala så lite som möjligt, och är gärna av med meningslös personal som transporterar kontanter hit och dit för 10 miljarder per år i Sverige. jag vill att dessa 10 miljarder går till smartare och intressantare saker för mig. Dessutom vill jag inte längre hålla på med smutsiga sedlar.
Citera
2021-07-04, 18:53
Medlem
Citat:
En lucka är kvar i din argumentation. Alla dessa jobb som kontanter skapar, det stämmer, betalar du som kund. Jag föredrar att betala så lite som möjligt, och är gärna av med meningslös personal som transporterar kontanter hit och dit för 10 miljarder per år i Sverige. jag vill att dessa 10 miljarder går till smartare och intressantare saker för mig. Dessutom vill jag inte längre hålla på med smutsiga sedlar.

Nä eftersom du inte an tänka längre än din näsa räcker.

finlands riksbank och tyska bundesbank kom fram till att det är billigare per köp att betala med kontanter än med kort SOM BLIR DYRARE.(per köp i genomsnitt)

Om man sen räknar alla jobb kontanter skapar för landet och alla positiva kringeffekter så är det en stor vinst för landet och vanligt folk med kontanter att slippa ha våra pengar kontrollerade av privata företag.
Senast redigerad av Blatteman 2021-07-04 kl. 19:00.
Citera
2021-07-04, 18:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nä eftersom du inte an tänka längre än din näsa räcker.

finlands riksbank och tyska bundesbank kom fram till att det är billigare per köp att betala med kontanter än med kort SOM BLIR DYRARE.

Om man sen räknar alla jobb kontanter skapar för landet och alla jobb så är det en stor vinst för landet och banligt folk med kontanter att slippa ha våra pengar kontrollerade av privata företag.
Länka källa. Och förklara samtidigt varför det i så fall finns fler och fler kontantfria butiker inklusive Liseberg. De borde tvärtom vara VISA-fria.
Citera
2021-07-04, 19:03
Medlem
Citat:
Länka källa. Och förklara samtidigt varför det i så fall finns fler och fler kontantfria butiker inklusive Liseberg. De borde tvärtom vara VISA-fria.

Eftersom sveriges regering inte jobbar för folket utan jobbar för en liten globalist elit bankirer som sitter utanför europa plus wallenberg förstås.

bankerna äger i princip hela kedjan med bankomater och trissar upp priserna artificiellt på kontanthantering med 1 bolag som fått monopol med gentlemans agreement(båda nöjda) och tog bort så många dygnet runtöppna bankomater som möjligt så att det i många städer bara finns 1 eller 2 bankomater i hela stan medans i andra länder är det 200meter mellan varje bankomat och det kan finnas en bankomat mitt på en bro också eller under ett träd.

Allt för att lura folk oh butker att ta kort istället så ett par få kan bli rika på att sparka all personal och stänga ner alla kontor också och slippa ha svensk personal och låta kunderna göra bankerna jobb gratis och sen skamfullt ta betalt för det dygnet runt.
Senast redigerad av Blatteman 2021-07-04 kl. 19:29.
Citera
2021-07-04, 19:05
Medlem
Pja... det behövdes bara några rader kod för att slå ut alla Sveriges COOP-affärerers kassasystem, inga kortbetalningar möjliga under flera dagar. Det här är nog bara början på attacker mot elektroniska betalningar vi sett de senaste dagarna.
Cash is still king, stoppa upp era plastkort i mumindalen kontanthatare...
Citera
2021-07-04, 19:11
Medlem
Tippar att sedlarna gör en
återkomst ändå till slut ..
Citera
2021-07-04, 19:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Eftersom sveriges regering inte jobbar för folket utan jobbar för en liten globalist elit bankirer som sitter utanför europa plus wallenberg förstås.

bankerna äger i princip hela kedjan med bankomater och trissar upp priserna artificiellt på kontanthantering med 1 bolag som fått monopol med gentlemans agreement(båda nöjda) och tog bort så många dygnet runtöppna banomater som möjligt så att det i många städer bara finns 1 eller 2 bankomater i hela stan medans i andra länder är det 200meter melan varje bankomat och det kan finnas en bankomat mitt på en bro också eller under ett träd.

Allt för att lura folk oh butker att ta kort istället så ett par få kan bli rika på att sparka all personal och stänga ner alla kontor också och slippa ha svensk personal och låta kunderna göra bankerna jobb gratis och sen skamfullt ta betalt för det dygnet runt.
Jaha, Sveriges regering har kontakter ända ner till den lilla glasskiosken vid Lommastranden, som numera bara tar swish. Då förstår jag din världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in