2021-07-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glentenstein
Blir spännande att se hur advokat Ulf Holst kommenterar detta.

Han var ju väldigt självsäker på att HD skulle gå honom till mötes när det gällde preskriptionsfrågan – men där gick han på pumpen, så det bara sjöng om det.
Holst blev nog både ”lös i magen och blek om nosen” när dom nya sensationella fynden presenterades.
Nu kanske det inte ens är självskrivit att Holst blir försvarare den här gången?
Citera
2021-07-04, 14:50
Medlem
Är det någon som vet om GM gömmer sig, eller lever på som vanligt?
Citera
2021-07-04, 15:41
Medlem
Glentensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Han var ju väldigt självsäker på att HD skulle gå honom till mötes när det gällde preskriptionsfrågan – men där gick han på pumpen, så det bara sjöng om det.
Holst blev nog både ”lös i magen och blek om nosen” när dom nya sensationella fynden presenterades.
Nu kanske det inte ens är självskrivit att Holst blir försvarare den här gången?
Kanske inte. Men han har alltid varit väldigt på så fort fallet kommit upp på något sätt. Efter TV4 - programmet där FBI-agenten var med, var han rasande om hur fräckt det hela var. Samma sak när det kom fram att man nu kan analysera DNA:t från spermaprovet. Då var han snabbt framme och påtalade att MGM inte bör gå med på topsning. Efter HD:s beslut sa han sig vara mycket nöjd med utfallet.

Visst, jag vet att han gör sitt jobb, men det blir intressant att se hur han agerar nu, när man fått två träffar på DNA-testerna. Personligen skulle jag ha ständigt magknip om jag var tilldelad hans arbetsuppgift. Jag menar, han är väl inte helt korkad och måste ju förstå vad som är sanningen. Nog krävs det ett väldigt speciellt psyke för att kunna göra hans jobb, men det är ju en helt annan fråga.
Citera
2021-07-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larschan
Möjlig lösning på mordet av Malin Lindström.

https://www.svegsbygdens.se/lokalt/mojlig-losning-pa-mordet-av-malin-lindstrom/?fbclid=IwAR0ldfVcKs6rg3kQJAoXPS7lbYq-v15Zh9G32kHWB4lXsPXkOIkNY_odv90

Jag blir förvirrad av denna artikel, men är det alltså så att han blev tvungen att lämna prov eller hur fick dom tag i hans DNA och är det alltså match nu mot dom spermafläckarna?
Citera
2021-07-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Jag blir förvirrad av denna artikel, men är det alltså så att han blev tvungen att lämna prov eller hur fick dom tag i hans DNA och är det alltså match nu mot dom spermafläckarna?

De har inte tagit en nytt prov utan har fått tag på ett gammalt blodprov som visade sig finnas kvar från när han var misstänkt i början av utredning. Då gick det inte att använda det för att få fram ett resultat men det har man lyckats med nu med dagens teknik.
Citera
2021-07-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glentenstein
Kanske inte. Men han har alltid varit väldigt på så fort fallet kommit upp på något sätt. Efter TV4 - programmet där FBI-agenten var med, var han rasande om hur fräckt det hela var. Samma sak när det kom fram att man nu kan analysera DNA:t från spermaprovet. Då var han snabbt framme och påtalade att MGM inte bör gå med på topsning. Efter HD:s beslut sa han sig vara mycket nöjd med utfallet.

Visst, jag vet att han gör sitt jobb, men det blir intressant att se hur han agerar nu, när man fått två träffar på DNA-testerna. Personligen skulle jag ha ständigt magknip om jag var tilldelad hans arbetsuppgift. Jag menar, han är väl inte helt korkad och måste ju förstå vad som är sanningen. Nog krävs det ett väldigt speciellt psyke för att kunna göra hans jobb, men det är ju en helt annan fråga.

Jag det måste jag säga, han har uttalat sig på ett rätt provocerat sätt i media. Nu har väl journalisterna förvisso jagat honom för en kommentar, så fort fallet har kommit på tal – men direkt återhållsam kan man inte påstå att han har varit i sina utläggningar.

Han lär nog ha blivit rätt missnöjd att det blev bakslag vad gäller preskriptionsfrågan. Jag tror att varken åklagaren heller Holst hade räknat med att OW skulle slippa behöva topsa sig av de skäl HD angav.
Citera
2021-07-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa

Det som hänt är att överåklagaren Mats Svensson riktade en uppmaning till polisen att göra en sista ansträngning för att verkligen gå igenom allt material, för att se om det möjligen kunde finnas något sparat biologiskt material från den tidigare anklagade.

Då visade det sig att tidigare SKL (nu NFC) hade skickat ett blodprov från den misstänkte till Uppsala universitet, som i sin tur sparat provet. Polisen hittade också tre hårstrån i kuvert som låg i en kartong hos polisen – varvid ett hårstrå gick att analysera.

Analysen av hårstrået och blodprovet visade sig komma från SAMMA person som lämnat spermafläcken på Malin. Den spermafläck som enligt analys tillhör den tidigare anklagade.
Citera
2021-07-04, 22:15
Medlem
https://www.aftonbladet.se/a/Ep0pdl

Wow!!

Citat:
Malin Lindström var 16 år när hon hittades gömd under granris, knivhuggen till döds.
Nu 25 år senare ser det olösta fallet ut att klaras upp – tack vare ett bortglömt blodprov.
– Det här är en fullständigt osannolik vändning, säger överåklagare Mats Svensson till Aftonbladet.

Citat:
Men när mannen anhölls 1997 togs ett blodprov. Vad hade hänt med det? Fanns det kvar?
– Vi började undersöka och det visade sig att laboratoriet 2001 hade skickat det till Uppsala universitet och de hade sparat det, berättar Mats Svensson.
– När dna-jämförelsen var gjord så visade den att det handlar om största sannolikhet att det är denne man som lämnade spermafläcken på flickan.
Mats Svensson bedömer att om hovrätten hade haft den här dna-träffen 1997 så skulle den misstänkte ha dömts för mordet. Riksåklagaren har nu ansökt om resning till nackdel för den tidigare friade mannen och åtal mot honom kan komma att väckas igen * 25 år senare.
– Det här är en fullständigt osannolik vändning, säger överåklagare Mats Svensson.
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2021-07-04 kl. 22:17.
Citera
2021-07-04, 22:16
Medlem
Vem är denna man?
Citera
2021-07-04, 22:18
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/a/Ep0pdl

Wow!!

Skulle precis lägga in detta, jäklar vad snabb du var..!!
Citera
2021-07-04, 22:19
Medlem
Varför försvarar folk GM ??? Ut med namnet för helvete
Citera
2021-07-04, 22:26
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
De har inte tagit en nytt prov utan har fått tag på ett gammalt blodprov som visade sig finnas kvar från när han var misstänkt i början av utredning. Då gick det inte att använda det för att få fram ett resultat men det har man lyckats med nu med dagens teknik.

Men vänta nu. HD slog fast att fanskapet slapp lämna ett nytt blodprov. Hade jag vetat om det där förut hade jag lätt kunnat fixa ett par grabbar som kunnat "tagit ett dna prov" av honom och postat till utredarna anonymt. Vårat rättsystem är förfan en fars!

Häng ut honom nu här också. Jag vill leta fram bilder på saten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in